RECENSIE: Zbonics - Time To Do Your Thing

Zbonics
2013-07-29 Mochten er mensen zijn die na het lezen van deze recensie of het beluisteren van Time To Do Your Thing enthousiast zijn om de all-star formatie Zbonics eens live te horen knallen, die kans is gering. Deze debuutplaat lag namelijk al tien jaar op de plank te wachten op een release. Nu is het dan zover. Mosterd na de maaltijd? Dat zou je wel denken als in dat het momentum al geweest is, maar gek genoeg maakt Zbonics muziek die klinkt als de hoogtijdagen van de acid jazz zo circa begin jaren negentig. En dat is nou net weer muziek die we momenteel niet veel meer horen. Denk hierbij aan acts als Galliano en het helaas alweer bijna vergeten Mother Earth. Tijd voor een revival?

Het collectief staat onder leiding van drummer Zak Najor (Fred Wesley) die een aardig ensemble uit de soul-, funk- en jazzwereld om zich heen heeft verzameld. Zo is daar de inmiddels overleden gitarist Melvin Sparks (BB King) en op zang de van oorsprong jazzzanger Gregory Porter. Deze Porter laat zich hier echter van een hele andere kant horen.

Dat levert een heerlijk ontspannen funky plaat op, voor de helft bestaande uit instrumentals zoals de met blazers ondersteunde opener 'Soul Good', het titelnummer, dat het midden houdt tussen The Meters en Galliano, het jazzy fusion-achtige 'Catchin' Sparks' of het funky swingende 'He Said'.

Zoals gezegd neemt Porter de vocale helft voor z'n rekening en hij zingt soulvol en ontspannen in 'Nowhere to Run', dat leunt op een heerlijke groove. Het vrolijke en met soulzangeressen en percussie versterkte 'She Danced Across The Floor' zou een goede single zijn. In het autobiografische 'Issues of Life' laat Porter zich horen als een volbloed soulzanger met z'n gekwelde zang en in de slijper 'Just In Time' klinkt hij ingetogen.

Al met al wordt een release ruimschoots gerechtvaardigd op Time To Do Your Thing. Bizar eigenlijk dat een sessie met zulke namen zo lang op de plank kan blijven liggen. Gregory Porter heeft inmiddels bij het prestigieuze Blue Note label getekend en zijn album Liquid Spirit komt binnenkort uit. De liefhebbers van relaxte jazzsoulfunk kunnen alsnog genieten van deze verlate release.
Recensent:Mark Michels Artiest:Zbonics Label:Suburban
Cover Thee Spivs - The Crowds And The Sounds

Thee Spivs - The Crowds And The Sounds Thee Spivs komen uit Engeland en hebben een heel duidelijke sound die...