RECENSIE: Rae & Christian - Mercury Rising

R&C
2013-12-30 Look who's back! Na een lange stilte van elf jaar zijn de Britse producers/dj's/songwriters Rae & Christian onverwachts weer terug met een gloednieuw album. De muziekwereld was ze al bijna vergeten, maar de heren hebben de afgelopen jaren aan andere projecten gewerkt. In 1998 debuteerde het duo op hun eigen Grand Central Records met Northern Sulphuric Soul; een album dat qua impact niet onder deed voor vergelijkbare dance-acts als bijvoorbeeld een Massive Attack of Soul II Soul. Ook werd het album genomineerd voor de prestigieuze Mercury Music Prize. In 2002 volgde nog het bijna net zo sterke Sleepwalking.

De gemene deler op beide albums (en een fijn concept) was dat Rae & Christian elk nummer op maat maakten voor de artiesten die ze hierbij in gedachten hadden. Dit leverde mooie samenwerkingen op met onder andere Bobby Womack, Jungle Brothers, The Pharcyde en Texas.

Welnu; aan dat concept hebben de heren op Mercury Rising niet getornd. Wederom is de diversiteit groot en heeft ieder nummer door de vele gasten een andere sfeer. Zo is opener 'Happy' lekker soulful door de zang van Mark Foster en deze song had niet misstaan op een Soul II Soul-album. Op 'Check The Technique' horen we zowaar Jazzy Jeff die weer ouderwets los gaat aan de draaitafels met vette scratches, begeleid door rappers Tony D en Agent 86.

'1975' is een van de hoogtepunten; het nummer begint als een echte Underworld-track, slaat daarna om naar wat onheilspellender terrein om daarna, na een akoestisch gitaarintermezzo, te vervolgen als een nu soulnummer met zang van Diagrams. 'Still Here' is een folky pianonummer met zangeres Gita Langley en manlief Ed Harcourt horen we op het prima 'The Ballad Of Roza Shanina'. Op 'A2B' mag er weer flink gerapt worden, terwijl 'Dancer' weer zo'n fijn 90's soulnummer is.

Nergens komt de coherentie echter in gevaar op Mercury Rising. Rae & Christian houden de regie zoals altijd goed in handen en laten al die verschillende stijlen als een album klinken. Dat hiermee het niveau van de vorige twee albums net niet gehaald wordt is niet meer dan een klein smetje. Laten we hopen dat we niet weer zo lang hoeven te wachten op een volgend album. Een welkome terugkeer derhalve!
Recensent:Mark Michels Artiest:Rae & Christian Label:Eigen Beheer
Cover Sébastien Tellier - Confection

Sébastien Tellier - ConfectionDe Parijzenaar Sébastien Tellier bracht in 2001 zijn eerste solo album uit...