RECENSIE: Hailu Mergia & Dahlak Band - Wede Harer Guzo

Hailu
2016-09-20 Het label Awesome Tapes From Africa brengt met de heruitgave van het album Wede Harer Guzo van de Ethiopische jazzpianist Hailu Mergia wederom een pareltje op de markt. De opnamen zijn niet meer terug te vinden op cassette en ook nooit eerder op vinyl uitgebracht. In 1978 was er onder het dictatoriale Derg regime in Ethiopië elke nacht een verbod om tussen middernacht en zes uur ’s morgens de huizen te verlaten. Hoewel het nachtleven hier zeker onder te lijden had, gaf het ook een stimulans aan clubs om het feest de hele nacht gaande te houden. Eén van de bandleiders die in deze jaren populair werd was Hailu Mergia.

Op Wede Harer Guzo laat Mergia horen over een fantastisch afrobeat geluid te beschikken. De pianist opereert als een echte bandleider en biedt veel ruimte voor andere instrumenten. Onder andere de blazerssectie, vocalen en drums nemen een prominente rol in. De vocalen neuriën voornamelijk de ritmes, nergens wordt daadwerkelijk gezongen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het nummer ‘Wede Harer Guzo’. Hailu neemt de gezongen melodie vervolgens over met een solo op zijn keyboard. De ritmes kabbelen rustig voort, maar hebben dankzij de voortrollende basis een zeer swingende ondertoon.

Het zijn dan ook geen korte nummers. Bijna alle liedjes lopen tegen de zes of zeven minuten aan. Het onderscheid tussen de verschillende nummers is zo beperkt dat het voelt alsof alles in elkaar overloopt. Dit maakt Wade Harer Guzo swingend. De verschillende solo’s van Hailu Mergia op de piano en keyboard snijden aangenaam op het grensvlak tussen funk, jazz en Afrikaans. De traditionele Afrikaanse ritmes met de funky blazers maken het geheel compleet. De muziek heeft een hypnotiserende kracht waardoor het ongetwijfeld makkelijk was om de hele nacht door te feesten. Wade Harer Guzo is daardoor een pareltje uit de muziekgeschiedenis van Ethiopië dat het verdient om opnieuw uitgebracht te worden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Hailu Mergia & Dahlak Band Label:Awesome Tapes From Africa
Cover Lacuna Coil - Delirium

Lacuna Coil - DeliriumVaak starten metalbands in de eerste jaren zo hard mogelijk en boeten...