RECENSIE: Lionsoul - Welcome Storm

Lionsoul
2017-09-04 Wat is er nog te vernieuwen binnen een volkomen uitgekauwd genre als powermetal. Alles wat nieuw op de markt komt, wordt afgezet tegen de grote namen uit het genre. Nieuwe bands spelen daarom al bij voorbaat een verloren wedstrijd en in het geval van LionSoul is dat niet anders. Omdat LionSoul uit Italië komt zal er altijd vergeleken worden met Rhapsody, wat natuurlijk niet eerlijk is omdat deze grote naam eigenlijk niet te evenaren is. De vijf brave borsten uit Italië doen op Welcome Storm natuurlijk hun uiterste best en de muziek op hun tweede album heeft zeker haar momenten. Iedereen die weet hoe Europese powermetal klinkt zal echter van te voren al kunnen invullen hoe dit plaatje klinkt.

Op Welcome Storm komen in drie kwartier negen songs en een intro langs, sommige wat sneller, sommige wat slepender, maar allen bombastisch en handelend over oorlog (”We fight until the end”), overheersing en nog wat van dat soort testosteron kietelende onderwerpen. Origineel wordt het nooit, maar toch staan er wel een paar verdienstelijke powermetalsongs op het album. Songs die je toch nog weten te raken, en waarvan het slepende ‘Iron Whispers’ met voorsprong het beste nummer op het album is. In de wat snellere nummers blijft het allemaal net zwaar genoeg om niet al te cheesy te worden, maar hierin klinkt de afgeknepen stem van Ivan Castelli niet altijd fijn en zijn de refreintjes soms wat al te voor de hand liggend. De instrumentbeheersing is adequaat, maar ook niet spectaculair. De betere songs zijn behalve dus ‘Iron Whispers’ nog ‘Bright As Light’ en het Saxon-achtige ‘The Thunder Master’.

Welcome Storm is een album dat de liefhebber, die er maar niet genoeg van kan krijgen, nog wel zal bekoren, maar die de zijdelings geïnteresseerde niet over de streep zal trekken. LionSoul is niet veel meer dan een leuke middenmoter die tussen de stortvloed van releases binnen het genre niet genoeg zal opvallen om overweldigende verkoopsuccessen te behalen. Daarvoor is het allemaal te veel doorsnee.
Recensent:Jan Didden Artiest:Lionsoul Label:Limb Music
Cover Otherkin - OK

Otherkin - OKIn 2016 heeft een groot deel van rockminnend Nederland al kennis kunnen maken...