RECENSIE: Dälek - Gütter Tactics

Dälek – Gutter Tactics
2009-03-21 Dälek is met recht de grondlegger van de experimentele hiphop te noemen. Daarnaast is hij een van de weinige mc’s die in dit genre goede platen heeft afgeleverd. Helaas valt de laatste cd, Gutter Tactics, in geen geval tot Dälek zijn betere werk.
Met als opening een zeer depressieve toespraak over wat er allemaal fout was aan Amerika voor de aanslagen van 9/11 is de toon voor de rest van het album gezet. Muziek waar je allesbehalve vrolijk en opgewekt van wordt.

Als je na drie nummers denkt dat muziek niet meer somberder, depressiever en duisterder kan dan wacht je een grote verrassing met het nummer ‘Who Medgar Evers Was…’ Een zich steeds meer uitbreidende duistere massa van biebjes, zware gitaren en de duistere stem van Dälek zorgen ervoor dat je je ongetwijfeld gaat afvragen wat nou nog de zin van het leven is. Desondanks laat Dälek op dit album wel weer horen dat er met zijn flow helemaal niks mis is. Zijn raps zijn van de degelijke kwaliteit die je op al het werk van Dälek kan verwachten, alleen door de foute keuze van te zware beats komen de maatschappijkritische teksten niet zo goed tot hun recht als de man verdient.

Met Gutter Tactics probeert Dälek ongetwijfeld weer wat nieuws in de hiphop neer te zetten. En eerlijk is eerlijk: Rapmuziek als deze heb je nooit eerder gehoord, maar hoop je ook niet vaak meer te horen. Deze combinatie tussen Noise en Rap muziek zal geen van beide liefhebbers bekoren, het is ook te hopen dat bij zijn volgende live shows dit album links zal blijven liggen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Dälek Label:Ipecac
Zu - Carboniferous

Zu - CarboniferousHet uit Rome afkomstige Zu , is een tien jaar oud op punk en electronica...