RECENSIE: The Chemical Brothers - Further

The Chemical Brothers – Further
2010-07-07 Het zevende album van The Chemical Brothers is in nogal wat opzichten anders dan nummer zes We Are The Night. Geen gastartiesten, geen op zichzelf staande nummers, maar één lange, aan elkaar gemixte plaat met overgangen. Zo horen we The Chemical Brothers het liefste, want in die hoedanigheid verwierf het DJ-duo Tom Rowlands en Ed Simons wereldfaam door albums als Exit Planet Dust en Dig Your Own Hole. Mix-albums die overigens beter waren dan Further.

Further is inderdaad een veel fijnere cd dan We Are The Night. Het gaat bij The Chemical Brothers toch vooral om de beats, om de overgangen en om het beuken en dat doet Further bij vlagen absoluut. Further benadert het niveau van Exit Planet Dust en Dig Your Own Hole dan weer bij lange niet, want de beats en overgangen van die albums waren beter, verrassender, beukender, sterker en briljanter. Het zij ze vergeven, die twee albums brachten de Bros wereldfaam en waren van uitzonderlijk hoog niveau.

Het goede nieuws is dus dat The Chemical Brothers terug zijn gegaan naar hun roots. Geen gastmuzikanten, gewoon DJ’en, mixen en toewerken naar climaxen. Het contrast in de kwaliteit is echter merkbaar als je deze mix afspeelt nadat je bijvoorbeeld Exit Planet Dust geluisterd hebt. Een wereld van verschil. Dat begint al met intro ‘Snow’. Ruim vijf minuten wordt er zonder drums of beats toegewerkt naar een overgang. Een vreselijk saaie start van het album. De beats starten pas bij het twaalf minuten durende ‘Escape Velocity’, één van de vettere nummers van Further. Hoogtepunt is echter ‘Horse Power’, een onmiskenbare Chemical Brothers-track, alhoewel de samples van paardengeluiden getuigen van matige humor.

Further klinkt als een album waar niet vreselijk veel tijd in gestoken is, maar klinkt als een spontane mixsessie waarin enkele ideeën zijn uitgewerkt. En eigenlijk is dat tamelijk verfrissend. Er bestaat ook een deluxe album van Further, met een dvd waarbij de gehele cd wordt voorzien van visuals die met WinAmp gemaakt hadden kunnen zijn. Pijnlijk, als je vervolgens de making off ervan ziet... The Chemical Brothers hebben met Further eindelijk weer een opwaartse lijn gevonden, maar zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer het niveau halen waarmee ze bekendheid verwierven.

Eerdere recensies van The Chemical Brothers:
- 30-09-2008: Brotherhood;
- 01-07-2007: We Are The Night.