RECENSIE: Opgezwolle - Eigen Wereld (De album film)

Opgezwolle - De Film
2007-03-13 Begin vorig jaar verscheen het album Eigen Wereld van Opgezwolle en al snel was vrijwel iedereen het erover eens: Dit album is het beste nederhop-album ooit. De groep won diverse prijzen en werd vooral geprezen om de artistieke manier van muziek maken. Eigen Wereld is dan ook een donker album, met maatschappij-kritische teksten en originele beats, welke tóch nog toegankelijk en eenvoudig te behapstukken is.

En nu is er dan Eigen Wereld, de album film. Een film die gebaseerd is op het album, dus. Cees Geel speelt Gerrit, een bejaardenverzorger. Hij werkt in een bejaardentehuis, waar ook de leden van Opgezwolle -Rico, Sticks en Delic- wonen. Gerrit is altijd fan geweest van Opgezwolle, mede dankzij zijn vader, die alles had van de groep. Hij heeft een groeiende obsessie voor de drie bejaarden en is dag in, dag uit bezig de drie te herinneren aan Opgezwolle. Hij vermoedt ook daadwerkelijk dat de drie iets van plan zijn en haalt hoop uit kleine dingen: Delic (in Opgezwolle verantwoordelijk voor de beats) maakt bijvoorbeeld geluidjes met zijn rolstoel. Rode draad in het verhaal is het zwarte gat, die telkens voorbij komt en waar Gerrit steeds meer naartoe gezogen wordt. In een razend tempo (de film duurt 15 minuten) verandert de sfeer van begrijpelijk en te volgen, naar krankzinnigheid. Het werkelijk fantastische camerawerk speelt hierbij een geweldige rol.

De dvd is aangevuld met drie videoclips, van ‘De Jug’, ‘Gekke Gerrit’ en ‘Electrostress’. Van deze laatste staat nog een tweede clip op een geheime plaats en beide clips zijn absoluut van toegevoegde waarde aan het nummer: Normaal gesproken word ikzelf hartstikke nerveus van dit nummer, de clips zorgen er echter voor dat het zeer zeker de moeite waard is.

In de gehele film en op de gehele dvd is ‘De Jug’ het achtergrondnummer. Gelukkig is deze dvd niet té uitgebreid, want na verloop van tijd werkt het nummer je wel op de zenuwen. Op de dvd is ook een exclusief, nieuw Opgezwolle-nummer toegevoegd: ’80 plussers’. Een nummer dat uiteraard direct betrekking heeft tot de film en een nummer dat absoluut niet zou misstaan op Eigen Wereld: Wederom een juweeltje dus.

Deze Kesselkramer & Dr. Film productie is een erg origineel en mooi initiatief. Cees Geel is misschien wel een té bekend gezicht voor een dergelijke film. Een kleinere, onbekende acteur had de aandacht meer naar de film laten gaan, dan naar de acteur. Je blijft Cees Geel namelijk zien als Cees Geel en niet als Gerrit. Het camerawerk is, nogmaals, fenomenaal en zorgt ervoor dat deze dvd absoluut de moeite van het bekijken waard is.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Opgezwolle Label:TopNotch
Scott McKeon -Can't Take

Scott McKeon - Can't Take No More ‘Can’t take no more’ is het debuutalbum van het twintigjarige gitaarmonster...