RECENSIE: Fresku - Nooit Meer Terug

Fresku
2015-09-16 Fresku is inmiddels een begrip in de Nederlandse hiphopscene. Nog voordat zijn derde album uit zou komen was er al sprake van enige controverse. Het nummer ‘Zo Doe Je Dat’ was een open brief naar radiozenders, en in het bijzonder 3FM, over het overwicht aan blanke artiesten op de radio. Zijn kritische nummer is één van de sterke nummers op dit nieuwe werk. Fresku is nog steeds een verhalenverteller en een clown. In dat opzicht is er weinig veranderd als we naar zijn twee andere platen kijken. Fresku gaat op Nooit Meer Terug net zo gemakkelijk van absurde humor als naar serieuze kwesties.

In het openingsnummer horen we Fresku terugkijken op zijn verleden en op het heden. De introtrack maakt je lekker voor wat er gaat komen. De track eindigt met een oud interview waarin Fresku aangeeft dat hij de centen van Topnotch gebruikt om kreeft te kopen. Weg met de serieuze blik en gaan met de absurditeit. Niemand minder dan Mocromaniac staat hem bij, iemand die hem goed kan aanvullen. Op ‘Nooit Goed’, waar ook Mocromaniac op te horen is, zijn de rollen omgedraaid,. De stoere rapper klinkt hier net zo gemeend als Fresku. Sterk.

De raps op Nooit Meer terug zijn sterk en vindingrijk. Op ‘Bitchboy’ horen we het refrein ”Stop met janken bitch boy wordt er moe van, vergeet die bitch boy move on”. Het klinkt precies hetzelfde, maar hij zegt iets anders. De tracks ‘Gevangen’ en ‘Rustig Aan’ gaan diep en zullen bij iedereen een gevoelige snaar raken. Hij vertelt over een man die problemen heeft met werk zoeken, omdat hij heeft gezeten. Hij weet de vicieuze cirkel van opgesloten zitten perfect te verwoorden. Ook Teemong is op dreef. Zijn productie is erg afwisselend. Zowel in kwaliteit als variatie. De variatie zit er goed in, maar de een aantal beats lijken toch wel erg op elkaar. Iets minder.

Het derde album is wat je zou verwachten van Fresku en Teemong. Gelukkig is daar niets mis mee. Zijn teksten zijn net wat sterker geworden en de humor is niet te overdreven. ‘Trots’ laat zelfs een andere kant van Teemong zien. Hij lijkt hier te spelen met een typische Jeugd van Tegenwoordig synth. Een kleine vooruitgang. Nooit Meer Terug staat synoniem voor de vastberadenheid van Fresku. Hij zal waarschijnlijk altijd zo klinken. De tijd zal het leren of we er ooit moe van worden. Nu is daar nog geen sprake van. Een erg lekker album.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Fresku Label:TopNotch
Strypesd

The Strypes - Little VictoriesVeelbelovend. Één van de vele titels die The Strypes toebedeeld kreeg bij...