RECENSIE: James Elkington - Wintres Woma

Elkington
2017-08-31 De onvervalste authenticiteit van Nick Drake en de nuchtere ambiance van Leonard Cohen. Zo zou je de sound van James Elkington kunnen omschrijven. De van oorsprong Britse muzikant is geen onbekende in de muziekwereld. De songschrijver wordt op de voorkant van zijn debuut Wintres Woma bij label Paradise Of Bachelors al geprezen door Richard Thompson. Daarnaast heeft de beste man al samengewerkt met onder andere Jeff Tweedy, Steve Gunn en Joan Shelley.

Bij de eerste klanken van ‘Make It Up’ gaat er al een belletje rinkelen. Dit hebben we al eerder gehoord. Als de instrumentatie en productie niet zo piekfijn in order was als op dit album, dan hadden wij de plaat allang weggelegd. Het mag dan niet zo donker als Leonard Cohen klinken, het heeft er verdomd veel van weg.

De waarde van Wintres Woma zit hem in de vlotte opvolging van diepgewortelde tokkelpartijen. Kalm, consistent en kraakhelder. Het soort gitaarwerk waar de eerder genoemde Nick Drake mee bekend is geworden. Dit gaat gepaard met ondersteunende instrumentatie. De vioolpartij van Macie Stewart tegen het eind van ‘My Trade In Sun Tears’ zorgt voor een onverwacht hoogtepunt. Het zorgt ervoor dat het album interessanter overkomt dan de eerste luisterbeurt doet vermoeden.

De nummers zijn korte uitbarstingen van een uitgesproken herkenbaar geluid.Wintres Woma is te vertalen als het geluid van de winter. Toch vermoeden wij dat het overgrote werk bij een knisperend vuur is geschreven. De makkelijk luisterbare songs zijn doordrenkt van optimisme, al is dat voornamelijk te danken aan de warme klanken van James’ gitaar. Echter voor de gemiddelde luisteraar valt er weinig te beleven op Wintres Woma. Het is een braaf werkje, dat te merken is aan een song als ‘Sister Of Mine’. Waar een olijke harmonica de boventoon voert in combinatie met de tekst ”my favourite sister of mine”. Het is aandoenlijk, maar biedt verder weinig diepgang. Diepgang die eerder genoemde muzikanten wel bieden.
Recensent:Frank de Jong Artiest:James Elkington Label:Konkurrent
Cover Kane Strang - Two Hearts And No Brain

Kane Strang - Two Hearts And No BrainsDe Nieuw-Zeelandse band rondom Kane Strang boekte in hun thuisland al wat...