VERSLAG: Because I Am A Girl 2009

Because I Am A Girl 2009

Het Leijpark in Tilburg is voor de tweede keer het toneel van het benefietconcert Because I’m A Girl. Als opening van het Mundial-weekend probeert Plan Nederland middels een all-starshow van vrouwelijke artiesten de wereldwijde rechten van meisjes – en vooral het ontbreken ervan – onder de aandacht te brengen. Een keur aan nationale en internationale zangeressen dragen hun steentje bij.

De vrijdagmiddag wordt geopend door de Nederlandse popmeisjes Dennis en Elize. Niet direct de meest voor de hand liggende dames om serieuze zaken als vrouwenrechten aan te kaarten. In muziek en in presentatie dragen Dennis en Elize dat niet bepaald uit, al sluit dat wel aan bij de laagdrempeligheid van dit benefietgebeuren. Verfijnder is Room Eleven, met topzangeres Janneke Schra. Een heerlijk relaxte soundtrack voor deze ietwat bewolkte zomerse middag. Ook een stuk geloofwaardiger dan de twee voorgangsters.

Geloofwaardigheid staat ook hoog in het vaandel van singer/songwriter Marike Jager. Mooie en oprechte liedjes van één van de meest opmerkelijke Nederlandse zangeressen van dit moment. Jager had eigenlijk wel een plek verdiend op het grote podium in het Leijpark. Idem voor Giovanca, wiens ster rijzende is in Nederland. De donkere schone weet doorgaans haar statements op een leuke manier over te brengen op het publiek en ook vandaag lukt het Giovanca goed om de boodschap over vrouwenrechten te slijten. Dat doet ze een stuk beter dan Glennis Grace, die met een meisjeskoor een vreselijk kleffe ballad zingt op het hoofdpodium. Weinigen lijken onder de indruk.

De twee grootste publiekstrekkers vandaag zijn Ilse DeLange en Maria Mena. Fans van de Noorse zangeres komen dit jaar aardig aan hun trekken, want Maria Mena stond begin deze maand nog op Pinkpop. Met een outfit die iets minder uitbundig is dan in Landgraaf, vertolkt Mena haar soms wat bitterzoete liedjes op een heel lieflijke manier. Mena toont weinig pit, dus ze laat enkele van haar hits het voornaamste werk doen. Het optreden van Ilse DeLange bestaat uit non-stop meezingers. In ruim tien jaar heeft de blonde Almelose een groot repertoire opgebouwd en daar zitten een aantal pareltjes tussen, variërend van gladde pop tot integere countrysongs. Tegen de achtergrond van de ondergaande zon levert dat een mooi sfeerplaatje op. En zo blijkt DeLange het hoogtepunt van deze tweede editie van Because I’m A Girl.

TW CLASSIC 2009Twee weken voor aanvang van het grote Rock Werchter vindt plichtsgetrouw het...

SONISPHERE 2009 Met niemand minder dan Metallica aan de top toert het nieuwe Sonisphere...