VERSLAG: Cross-Linx Eindhoven 2010

Festivalinfo was aanwezig op Cross-linx festival Eindhoven 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marco Smeets

Cross-Linx Eindhoven 2010

Het Cross-linx festival is een jaarlijks festival georganiseerd door Muziekcentrum Frits Philips, de Effenaar, Tac en het Muziekcentrum Vredenburg. Dit jaar is het de 10e editie waarbij internationale en vernieuwende artiesten elkaar ontmoeten. Het bijna identiek programma wordt zowel uitvoert in Eindhoven als in Utrecht. Wij waren vrijdag in Eindhoven van de partij.

In het Muziekcentrum Frits Philips kijken we naar het optreden van Lunapark in de Airport Zaal. Van deze moderne klassieke muziek met een experimenteel tintje worden we helaas niet warm van en besluiten voortijdig om een goed plekje uit te zoeken bij het Beukorkest in de Rabobank Zaal. Het podium staat goed gevuld met gemiddeld vijftien muzikanten van onder andere Stuurbaard Bakkebaard en Kytemans Hiphop Orkest. Het bonte gezelschap neemt ons mee op reis door vele muzikale genres. Zowel leuk als ook lachverwekkend is de zanger wanneer hij de meest vreemde vogelgeluiden produceert uit zijn mond. Deze gelegenheidsband zorgt met hun creatieve muziek voor een geweldig onvergetelijk optreden. Het is een band welke eigenlijk niet mag ontbreken op Lowlands of Pinkpop.

We zijn nu helemaal in feeststemming en voor een volgend optreden lopen we richting de Effenaar. Het weer is somber, nat en fris. Ons feestgevoel regent langzaam van ons af waardoor we meer in de stemming komen van de Tindersticks met hun melancholische en donkere muziek. De twee openingnummers zijn de nummers van hun nieuwste album Falling Down a Mountain. Natuurlijk krijgen we nog enkele oude parels te horen zoals ‘Marbles’ en ‘If She's Torn‘ maar het merendeel horen we natuurlijk nummers van hun nieuwe album. Dit kan misschien verklaren waarom niet de hele zaal in stilte van het concert is aan het genieten. De band besluiten voortijdig het podium te verlaten en hun show niet af te maken. Zoiets vinden we, op zijn zachts uitgedrukt, erg jammer. Iedereen kan het ook niet echt geloven en blijft nog geruime tijd voor het lege podium wachten. Achteraf bekeken is het natuurlijk verstandiger om de Tindersticks te laten spelen in een zaal zonder bar en met stoelen zoals in het Muziekcentrum Frits Philips en het feestelijke Beukorkest te laten spelen in de grote zaal van de Effenaar.

Dit festival is door de slechte programmering met betrekking tot de zaalkeuze tegengevallen, hierdoor gingen helaas vele mensen dit jaar teleurgesteld naar huis. Hopelijk komt er wel een volgende editie want we houden wel van deze avontuurlijke muzikale ontdekkingsreis.

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

Beukorkest foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Beukorkest foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Beukorkest foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Beukorkest foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Tindersticks foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Tindersticks foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Tindersticks foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Tindersticks foto Cross-Linx Eindhoven 2010 Tindersticks foto Cross-Linx Eindhoven 2010

ROARFEST 2010De muziekwebsite ROAR E-Zine bestaat alweer tien jaar. En om dit te vieren...

LOWLANDS LLAUNCH Zaterdag 20 februari gaat de voorverkoop van Lowlands 2010 van start! Reden...