VERSLAG: Rhythm & Blues Night 2010

Rhythm & Blues Night 2010

De Rhythm & Blues Night wijkt de laatste jaren meer en meer af van de echte blues, het feit dat er afgelopen zaterdag op dit festival er tussen de achttien acts geen enkele neger te vinden was onderstreept deze trend nogmaals. Een bluesfestival zonder een echte zwarte, het liefst overbejaarde, bluesgrootheid geeft toch het gevoel dat de avond iets mist. Ook tussen de blanke acts stond geen enkele pure blues act, je kan je dus ook afvragen in hoeverre de titel Rhythm & Blues Night nog eer doet aan de line-up. Feit is wel dat er met acts als Cuby And the Blizzards, Los Lobos, Beth Hart en Eli ‘Paperboy’ Reed genoeg veelbelovende en zeker door blues geïnspireerde acts op het programma stonden.

Dat de line up veel mensen aanstaat bewijst ook het feit dat de avond wederom geheel uitverkocht is. Als we om vijf voor negen de grote zaal naar binnen wandelen voor Cuby and the Blizzards kost het al enige moeite om een geschikte staplaats te vinden. Cuby maakte vorig jaar met ‘Cats lost’ een van de beste bluesplaten van eigen bodem die er het laatste decennium verschenen zijn. Cuby speelt, aangevuld met blazerssectie, een degelijke maar weinig verrassend set waarin oud werk afgewisseld wordt met nieuwere nummers van ‘Cats lost’. De nieuwe nummers blijken ook live zeer sterk naar voren te komen.

Helaas heeft Imelda May af moeten zeggen, een andere veelbelovende artieste uit Ierland. Zij wordt vervangen door de The Dead Brothers , die nu naar het kleinste zaaltje van de Oosterpoort zijn verplaatst. Het viertal maakt luistermuziek met verschillende uiteenlopende instrumenten. Opvallend stille en rustige muziek te midden van al het wat ruigere werk dat er vanavond in de Oosterpoort te horen is. Helaas wordt het optreden na een paar nummers ietwat slaapverwekkend en begint de overdreven kunstzinnige uitstraling ook op de zenuwen te werken.

In de hoofdzaal is het inmiddels alweer tijd voor de hoofdact van de avond; Beth Hart . Ze opent zeer sterk met een nieuw geschreven eerbetoon aan Californië. Enkel gezeten achter haar piano weet ze de stampvolle zaal binnen enkele seconden helemaal stil te krijgen. Ook het daaropvolgende nummer, waarbij ze in het begin enkel begeleid wordt door haar piano en een gitarist doet een zeer sterk optreden vermoeden. Na enkele stevige, weinig variërende, rock nummers is de verrassing er echter wel van af en besluiten wij om ons naar de foyer te verplaatsen.

Hier speelt namelijk de Amerikaanse Chuck Mead die wordt begeleid door de Utrechtse band The Hillbilly Boogiemen . Binnen no time verplaatsen we onszelf van de zonnige kusten van Californië naar de droge en hete woestijn van Arizona. Na een lange tocht op ons paard wandelen we de saloon binnen waar Chuck Mead een heerlijke mix van country , bluegrass en rockabilly aan het spelen is. Ondanks dat het opvalt dat artiest en band niet helemaal op elkaar ingespeeld zijn straalt het plezier ervan af en is een lekker feestje in de foyer al snel op gang gezet.

Van de nieuwe golf soul artiesten mag Eli ‘Paperboy’ Reed als de meest belovende gezien worden. De blanke krantenjongen die zingt en grooved alsof er een neger van honderd kilo op het podium staat swingt, bruist en inspireert de hele zaal. Zijn fantastische begeleidingsband The true loves is voor het laatste album ‘Come and get it’ uitgebreid met een Hammond orgeltje en een van de blazers is vervangen. De band is echter net zo goed op elkaar ingespeeld als altijd en tezamen weten ze met gemak de titel van beste performance van de avond achter hun naam te zetten.

Dit in tegenstelling tot de daaropvolgende Los Lobos . De Mexicaanse zanger Cesas Rosas moest vanavond helaas afzeggen en wellicht is het daardoor dat de Mexicaanse nummers van de groep wat meer naar de achtergrond verdwijnen. Of het nou komt door de statigheid van de groep, de moeilijk te definiëren eigen sound of het langzaam aan leeglopen van de grote zaal, Los Lobos komt in ieder geval heel moeilijk op gang. Het is pas op het moment dat de accordeon word opgepakt om enkele Tex-Mex nummers te spelen dat er zoiets als een feestje ontstaat.

Nee, hun vrienden The Paladins laten daarna zien dat zij wel de kunst van het neerzetten van een goede show beheersen. Het trio combineert rockabilly met country and blues en swingt als een malle. De heren spelen alsof hun leven ervan afhangt en creëren daarmee om half drie ’s nachts het grootste feest van de avond.

De twintigste editie van de Rhythm & Blues Night heeft als vanzelfsprekend weer een geslaagde avond vol met op blues geïnspireerde muziek naar haar bezoekers gebracht. Helaas zat er tussen het grote aantal leuke bandjes nergens een ware sensatie waar je de volgende dag nog wakker mee wordt. Misschien voor volgend jaar toch maar weer op zoek naar een ouderwetse blues neger?

BEVRIJDINGSFESTIVAL OVERIJSSEL 2010Zoals elk jaar werd ook dit jaar het Bevrijdingsfestival Zwolle op 5 mei goed...

NEUROTIC DEATHFEST 2010 Het deathmetal festival Neurotic Deathfest was dit jaar helemaal uitverkocht....