VERSLAG: Rock Werchter 2010

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 77 foto's.

1234

Rock Werchter - dag 1

Rock Werchter is zonder twijfel een van de belangrijkste festivals in Europa. Het Belgische dorpje krijgt elk jaar de grootste artiesten over de vloer. Dit jaar staat Rock Werchter in het teken van de hitte en de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Brazilie.
Donderdag valt het niet mee op het festivalterrein van Rock Werchter te geraken. Flinke files en zo mogelijk nog langere rijen voor de toegangspoorten zorgen voor flinke vertraging. Jammer voor veel Nederlanders, want publiekslievelingen De Jeugd van Tegenwoordig en Kyteman’s Hiphop Orchestra verzorgen de opening van het festival.
Na de enige Nederlandse inbreng van Rock Werchter 2010, is het aan Skunk Anansie dit een passend vervolg te geven. Als zangeres Skin haar scheur opentrekt staat gelijk het kippenvel op de armen. Natuurlijk moet de band het hebben van haar jaren 90 hits, maar deze worden o zo goed ten gehore gebracht. Nieuw werk passeert wel de revue, maar kan op een stuk minder bijval rekenen. Net als op Pinkpop doet Skin een wandeling over de hoofden van het publiek.

Tegelijkertijd met al het geweld van Skunk Anansie weet Midlake in de Marquee het publiek stil te krijgen, om daarna in gejuich uit te barsten. Met maar liefst vier gitaristen en nog een batterij andere muzikanten, komt de melancholische folk prima uit de verf. Niet dat er niet af en toe naar een climax gewerkt wordt. Zo nu en refereert de band aan het betere gitaarwerk van de Eagles. Smullen geblazen!

De Fransozen van Phoenix zetten daarna op het hoofdpodium een uitstekende prestatie neer. De opgewekte pop van de band blijkt een prima combinatie met de late middagzon en een pintje. In Nederland kan de band nog niet op grote bijval rekeken, maar hier in Belgie blijft het druk voor het hoofdpodium.
Klein, groot, groter, allergrootst en dan Muse. Dit wordt het nieuwe rijtje dat de kleuterklassen in Werchter opdreunen. Het was al bekend dat de Britten groots denken, maar wat ze nu op de planken krijgen is echt megalomaan. Muse demareert met haar nieuwe werk weg uit de categorie stadion-acts. Bombastischer dan Queen, strakker dan Dillinger Escape Plan en rockender dan Pearl Jam. Muse is alleen maar in superlatieven te beschrijven en dat met slechts drie man.
Na Muse gaat Werchter lekker dan sen op Faithless op het hoofdpodium en Crookers in de Marquee. Mensen die God is a DJ en I can’t get no sleep al vaak genoeg gehoord hebben zoeken de biertenten op de Werchter boulevard op. Dag 1 van Rock Werchter was een degelijke. Leuke voor Werchter begrippen onbekende acts werden afgewisseld met bekende namen en in de vorm van Muse en Faithless twee mooie, degelijke headliners. Niks aan veranderen!

1234

1234567
Muse foto Rock Werchter 2010 Muse foto Rock Werchter 2010 Muse foto Rock Werchter 2010 Muse foto Rock Werchter 2010 Faithless foto Rock Werchter 2010 Faithless foto Rock Werchter 2010 Faithless foto Rock Werchter 2010 Faithless foto Rock Werchter 2010 The Gaslight Anthem foto Rock Werchter 2010 Coheed & Cambria foto Rock Werchter 2010 Coheed & Cambria foto Rock Werchter 2010 Coheed & Cambria foto Rock Werchter 2010

1234567

BOSPOP 2010Bospop vond in 2010 plaats op een nieuwe, grotere locatie. In het...

HOB NOB 2010 Het HobNob festival in Almelo vierde dit jaar haar 5de bestaan! En ook dit...