VERSLAG: EXIT Festival 2010

12345

EXIT Festival: dag 3 @ Petrovaradin Fortress, Novi Sad

De derde festivaldag heeft Klaxons, Röyksopp, Missy Elliott, Tesla Boy, Ms Dynamite en Midnight Juggernauts op het menu staan. Waardoor het vooral een dag met oude klassiekers zal gaan worden. De nieuwe dance-generatie kan zich gelukkig ook vermaken met L-Vis 1990 en het Nederlandse Laidback Luke.

Het publiek is vandaag met grote getallen aanwezig, maar helaas niet tijdens Bernays Propaganda. De band uit Macedonië maakt lekker dansbare muziek, wat helaas alleen de moeder van zangeres Kristina Gorovska kan bevestigen, want meer mensen lijken er niet aanwezig. De temperatuur is tijdens de opener nog redelijk hoog en ze spelen erg vroeg, om zeven uur ’s avonds, waardoor veel mensen nog niet aanwezig zijn op het festivalterrein.

Niet in de Benelux geprogrammeerd, maar Klaxons doet alsnog een aantal festivals aan. De Britse band krijgt vandaag veel aandacht en kunnen op veel dansend publiek rekenen. Het viertal komt in augustus met Surfing the Void en ze gaan alvast proeven van de festivalpodia. Nummers als ‘As Above, So Below’ en ‘t's Not Over Yet’ worden uitstekend ontvangen en de debuutplaat blijft ongetwijfeld hun belangrijkste kracht, maar de nieuwe nummers zijn zeker niet minder aanstekelijk.

Iemand is vergeten te vertellen dat Röyksopp niet de headliners zijn, zo lijkt het wanneer het Noors muzikaal duo de planken betreed. De mannen hebben enorm uitgepakt en kunnen het publiek niet uitbundig genoeg bedanken. Samen met zangeres Anneli Drecker worden al de hits voorgeschoteld - bijvoorbeeld ‘The Girl and the Robot’, ‘This Must Be It’ en natuurlijk ook de klassieker ‘Poor Leno’. De mannen laten veelvuldig weten nog een extra toegift te spelen omdat de Serviërs zo enthousiast zijn, maar wie ze eerder heeft gezien herkent de woorden.

Ze komt eigenlijk nooit in Europa, maar Missy Elliot is plots geprogrammeerd, wat uiteraard voor extreme drukte zorgt bij het hoofdpodium. Met veel harde beats, danseressen en goocheltrucs wordt 39-jarige aangekondigd, om vervolgens regelmatig het podium te verlaten. ‘Ik ga me even verkleden en kom vervolgens door het publiek lopen, maar jullie ondertussen krijgen jullie mijn goede vriend.’ De bevriende rappers geeft een draai aan ‘I Gotta Feeling’ van The Black Eyed Peas. Op dit moment is het nog gezellig met de gastartiest, maar niet veel later blijkt het grootste gedeelte uit gastartiesten te bestaan. Missy roept soms even iets tussendoor en showt een nieuw Adidas-trainingsjack. Het showgedeelte is enorm, maar de kwaliteit is erg laag.

Doordat de Amerikaanse superster een klein uur eerder is gestopt dan afgelopen, begint het publiek wat rumoerig te worden. De organisatie besluit om geen grote rust te creëren en Ms Dynamite wordt het podium opgeroepen. Het is duidelijk dat het publiek niet staat te wachten op de 29-jarige en al haar fans zijn ongetwijfeld ergens anders op het terrein. De Engelse hiphop singer doet tevens een extra act, dit als Mc Dynamite met platendraaier Zinc. In zijn nummers mengt hij lichtjes andere muziekstijlen zoals hiphop en jump up, waarmee hij zich onderscheidt, maar hij kan het publiek niet overtuigen.

De Australische band Midnight Juggernauts doet hun naam eer aan, het trio staat namelijk geprogrammeerd om drie uur ’s nachts. De echte menigte is momenteel echter gevlucht naar hitkannon David Guetta. De lelijke Fransman is momenteel enorm populair en dat blijkt ook vandaag. Zijn studioplaat One Love zorgt voor een dichte massa. Het publiek kan onmogelijk bewegen en drinken is onmogelijk. Op het festivalterrein is het gebruikelijk dat bezoekers consumpties verkopen binnen de menigte, een perfecte uitkomst voor de dance arena vannacht.

De donkere zwaarlijvige Missy Elliot heeft een duidelijke stempel op de dag gehad. De superster heeft namelijk het gehele programma op de mainstage in de war gegooid. Samen met de drukte en de vele tegenvallende optredens, heeft vandaag minder uitgepakt dan gehoopt, dat terwijl het het beste programma heeft.

12345

ROSKILDE 2010Roskilde is het grootste festival van Scandinavie. Met dit jaar onder andere...

BOSPOP 2010 Bospop vond in 2010 plaats op een nieuwe, grotere locatie. In het...