VERSLAG: Jack Daniels Rocknight 2006

Festivalinfo was aanwezig op Jack Daniels Rocknight 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Jack Daniels Rocknight

Vorig jaar speelden de bands El Guapo Stuntteam, Peter Pan Speedrock en Danko Jones door Nederland met de tourtitel “Jack Daniel’s Rock Night”. Dit jaar is de tour terug met dezelfde titel en drie andere bands.

Het is aan The Apers om de avond te beginnen. De band speelt vandaag voor het eerst draadloos en met hun nieuwe gitarist Kelvin Centerfold (vervanger Jerry Hormone). “Het leek ons een goede avond om dit uit te testen” vertelt zanger Kevin Aper. Hoewel de snelle punkrock nummers vaak achterelkaar door worden gespeeld praat Kevin maar al te graag tussen de nummers door. Dit is meteen een mooi moment om een slokje bier te nemen. “Want hoewel het Jack Daniel’s Rock Night is drinken we gewoon bier”. Het viertal viert dit jaar tevens hun 10e verjaardag en gaan om deze reden heel wat zalen af. De volledige concertagenda wordt opgelezen en de jongens hopen ons nog bij één van hun eigen shows te zien.

Wanneer De Heideroosjes beginnen staat het gelukkig al wat voller in de zaal. Ook deze zanger houdt wel van een lolletje. Zo wordt elk nummer op een Heideroosjes manier aangekondigd; “en uiteindelijk kom je bij die vraag. Wil je onder de grond of in de oven”. Het is duidelijk dat de band al heel wat podium ervaring heeft (17 jaar!) en het publiek erg goed betrekt bij de show. De Limburgse band laat vandaag vooral veel oud werk horen, dit speciaal voor hun oudere fans. Die volgens zanger Marco waarschijnlijk ergens achterin de zaal staan. “Of met zeven kinderen op de bank” voegt bassist Fred eraan toe. Ook staan er voor vandaag twee nieuwe nummers op het programma. Welke op hun nieuwe album zullen komen die later dit jaar (via hun nieuwe label) uitkomt. Het viertal vindt het geen stijl om als support act een toegift te doen en vertellen dat het publiek niet hoeft te schreeuwen, want ze komen toch niet terug.

Het ombouwen gaat vandaag erg snel. Na een slechts een half uurtje lopen de drie jongens van Therapy? alweer het podium op. Speciaal voor de Jack Daniel’s Rock Nights onderbreekt de band haar studio-opnamen. Zanger/gitarist Andy Cairns verwacht dan ook veel buitenlandse mensen in de zaal. Wanneer hij dit vraagt worden er hier en daar dan ook wat handen de in lucht gestoken. Of dit echt meereizende fans zijn of flauwe Nederlanders is dan natuurlijk nog maar de vraag. Het Ierse rocktrio heeft al elf albums uitgebracht, maar moet het toch echt hebben van het album Troublegum (1994). Deze pakkende nummers zijn dan ook de enige die iedereen uit volle borst meegebruld worden.
Aangezien het een gedeelde tour is in plaats van een echte headline show moet ook deze band het erg kort houden. Zo kort dat ze zelfs hun grootste hit Diane overslaan.. maar ze beloven snel terug te komen. “When we go on tour we never forget the Netherlands!” vertelt Andy wanneer hij het podium verlaat.

Net als vorig jaar zullen de drie bands vandaag als onderdeel van "het festival" samen gaan jammen. “We hebben eigenlijk vanmiddag pas voor het eerst geoefend” geeft Heideroosjes zanger Marco al toe voordat ze beginnen. De “connection set” is dan ook erg rommelig, maar daardoor niet minder leuk! Het zijn vooral nummers van de punkband Ramones die worden gecoverd. Iets wat voor de Heideroosjes niet nieuw is. Het is toch wel jammer dat er zo op safe word gespeeld door de drie bands.

Vandaag kan in de geschiedenis boeken gaan als alweer een geslaagd feestje van Jack Daniel’s. Ik ben erg benieuwd met welke drie bands het drankje volgend jaar gaat aankomen!

foto Jack Daniels Rocknight 2006  foto Jack Daniels Rocknight 2006 Heideroosjes foto Jack Daniels Rocknight 2006 Heideroosjes foto Jack Daniels Rocknight 2006 The Apers foto Jack Daniels Rocknight 2006 The Apers foto Jack Daniels Rocknight 2006 The Apers foto Jack Daniels Rocknight 2006 Therapy? foto Jack Daniels Rocknight 2006 Therapy? foto Jack Daniels Rocknight 2006

SUNDAY AFTERNOON ROCKFESTIVAL 2006Na een ontwikkelingstijd van maar liefst zeven jaar werd de Waerdse Tempel in...

OPENING POPPODIUM P3 Van alle vijfentwintig lidstaten van de Europese Unie heeft Nederland de...