VERSLAG: Club LLow 2011

Club LLow

De laatste dag van juni 2011 staat voor 250 gelukkigen in het teken van Lowlands. Het festival, ongekend populair in Nederland, organiseert speciaal voor de echte Lowlands liefhebber een clubavond met een aantal hoogtepunten uit de komende Lowlands programmering. Kaarten voor Club LLow waren alleen te winnen via mediapartners van het festival. De drempel werd expres hoog gelegd om alleen de echte Lowlands fans binnen te krijgen. Naast zeldzaam kleinschalige optredens van dEUS, De Jeugd van Tegenwoordig, Dewolff en Chef'Special, kregen al deze gelukkigen een voucher om kaarten voor al heel lang uitverkochte Lowlands 2011 aan te schaffen.

In de kleine, sfeervolle Desmet studios, krijgt het heerlijk in het gehoor liggende Chef'Special de eer de avond te openen. Terwijl het publiek binnendruppelt, zetten de jongens uit Haarlem hun beste beentje voor met hun mix van pop, hiphop, reggae en rock. De band laat er geen twijfel over bestaan dat ze veel zin in Lowlands heeft. Het publiek gaat vanzelf mee in dit overweldigende enthousiasme.

Vervolgens is het de beurt aan Belgisch cabaretier Lennaert Maes om de lachers naar zijn hand te zetten. Maes is duidelijk nog niet zo bekend in Nederland en moet werken om het publiek voor zich te winnen. Met veel gevoel voor zelfspot, maakt hij handig gebruik van de verschillen in taal en cultuur tussen Nederlanders en Belgen en weet hij snel de volledige aandacht van het publiek te winnen. Zijn grappige liedjes en oneliner-gedichtjes zijn absoluut de moeite van een bezoek op Lowlands 2011 waard.

Een veel grotere naam is Kluun. De Nederlandse bestseller-schrijver blijkt op het podium toch een beetje door de mand te vallen. Hij mist de timing van een goede cabaretier en lijkt voor vanavond zo goed als niks voorbereid te hebben. Alle teksten worden vanavond opgelezen van papier. Het gaat over plassen met een stijve lul, Nederlandse touristen in het buitenland, sex en nog wat problemen/ergenissen van Kluun. Helaas wordt het nergens echt grappig. Schrijven gaat hem duidelijk beter af.

Dan de Belgische godenzonen van dEUS. Het is een hele prestatie van Lowlands dat ze een band met zo'n waanzinnig druk tourschema bereid hebben gevonden zo'n intiem optreden te verzorgen. De band grijpt de gelegenheid aan om veel nieuw werk te spelen. Maar niet voordat twee dEUS-klassiekers voor Desmet en de 3fm luisteraars gespeeld zijn. Als de live-stream is uitgezet volgen 4 nieuwe nummers, die september op hun nieuwe album staan. Opvallen doen eerste single 'Constant Now', het haast tropisch klinkende 'Ghost' en rocker 'Dark Sets'. Behalve twee kakelende kippen vlak voor mijn neus, houdt het hele publiek haar adem vol bewondering in.

De Jeugd van Tegenwoordig hoef je niet te vertellen hoe ze een showtje neer moeten zetten. Het optreden begint met een fles tequilla die voor de helft in de keel van een 3fm dj verdwijnt en voor de andere helft over het publiek heengaat. De jeugd gaat voor het maximale effect en speelt gewoon een aantal van hun beste nummers. De handjes gaan zoals we gewend zijn, veelvuldig de lucht in.

DeWolff vervangt op het laatste moment Frank Turner, die op met stemproblemen heeft moeten afzeggen. Twee bandleden zaten vandaag overdag in de schoolbankjes voor een tentamen, maar staan 's avonds meer dan hun mannetje op hun instrumenten. Hoewel het grootste deel van het publiek al afgetaaid is, wordt een bezielde rockshow afgeleverd. Dewolff is elke keer gewoon beter dan de vorige. Dat belooft wat voor hun optreden op Lowlands!

Al met al is het een gezellige, intieme avond in Amsterdam. Het was bijna niet mogelijk, maar het is gelukt om de voorpret voor Lowlands 2011 nog groter te maken.

FOTOGRAFIE: Eleni Hoefsloot

Chef'Special foto Club LLow 2011 Chef'Special foto Club LLow 2011 Chef'Special foto Club LLow 2011 dEUS foto Club LLow 2011 dEUS foto Club LLow 2011 dEUS foto Club LLow 2011 dEUS foto Club LLow 2011 dEUS foto Club LLow 2011 De Jeugd Van Tegenwoordig foto Club LLow 2011 De Jeugd Van Tegenwoordig foto Club LLow 2011 De Jeugd Van Tegenwoordig foto Club LLow 2011 De Jeugd Van Tegenwoordig foto Club LLow 2011

SUMMERJAM 2011Het grootste reggaefestival van Europa vond alweer voor de 26e keer plaats in...

FORTAROCK 2011 De derde editie van een van de enige grote metalfestivals van Nederland was...