VERSLAG: Bospop 2011

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 155 foto's.

VERSLAG: Francis Pronk

123

Dag 3

Dag drie en tevens de laatste dag van Bospop begint met Vanderbuyst en Stefan Schill, die beiden voorlopig ook niet weg te denken zijn dit festivalseizoen. Deze twee bands worden door velen de hemel ingeprijst en kunnen nog eens heel groot worden.

Het publiek is nog niet helemaal wakker, maar daar gaan de Belgische rockers van Triggerfinger geheid verandering in brengen. Zet drie Belgen op het podium en beleef een knalshow. Triggerfinger is een zeer geschikte festivalband. Vorige week stonden ze nog op Rock Werchter en nu bereiken ze een toch wel wat ouder publiek. Vanaf de eerste tonen is dit dynamische trio ijzersterk. Bij 'Short Term Memory Love' staat de koebel centraal en het gitaarspel van Ruben Block is ronduit schitterend. Hij draagt 'All This Dancin' Around' op aan alle bands die in het verleden op Bospop hebben gestaan en ook alvast aan alle bands die nog komen gaan. Vervolgens klinkt een drumsolo van Mario Goossens, die het publiek aanspoort mee te klappen. De set eindigt met de klappers 'First Taste' en 'Is It' en eindelijk breekt vandaag de zon officieel door.

Na Triggerfinger is het tijd voor Thin Lizzy op de mainstage. De originele zanger, Phil Lynott, is niet meer, dus nu heeft Ricky Warwick van New Model Army and The Almighty de zang voor zijn rekening genomen. Eigenlijk is dit ook een beetje een All Star Band, want ook de bandleden van Thin Lizzy zijn niet de minsten. Zo bestaat de band o.a. uit voormalig Whitesnake bassist Marco Mendoza en Def Leppard gitarist Vivian Campbell. Alleen de drummer, toetsenist en Scott Gorham zijn nog de originele Thin Lizzy bandleden. Al vrij vroeg in de set zegt Ricky: "It's whiskey time" en voorspelbaar dat nu 'Whiskey In The Yar' gespeeld wordt. Het publiek zingt op het laatst "Whack for my daddy-o" mee, terwijl Ricky de rest van het refrein voor zijn rekening neemt. Vooralsnog wordt er nog steeds niet zo hard meegezongen als bij Roxette gisteren. Thin Lizzy speelt strak en Ricky Warwick is een echte aanwinst voor de band. Leeftijd doet er niet meer aan toe op Bospop. De drummer geeft tijdens 'Sha La La' een lange drumsolo waarna 'Cowboy Song' volgt, met een intro op de mondharmonica. Het publiek lijkt een beetje weg te suffen, want de zanger moet wel erg veel moeite doen om de menigte mee te krijgen. Bij meezinger 'The Boys Are Back In Town’ is de meezingmodus weer geactiveerd. Legendarisch is het niet, maar Thin Lizzy zal een hoop mensen bekoren vandaag mede door zanger Warwick die vandaag goed bij stem is.

In de tent is de Poolse band Riverside aan het soundchecken. Geen roadies die het geluid testen, maar gewoon de bandleden zelf. Deze progressieve band heeft een maand geleden nog in Nederland opgetreden, maar vooralsnog hebben ze nog geen enorme naamsbekendheid. Hopelijk komt daar vandaag na hun show verandering in. Vandaag hebben alleen maar blues acts opgetreden in de tent, dus het is een hele ommezwaai naar deze band. Riverside heeft lange nummers, die goed in elkaar zitten. De nummers hebben veel interessante wendingen. Zo wordt er gebruik gemaakt van een theremin en vaak denk je dat een nummer is afgelopen, maar tovert de band toch nog klanken uit de instrumenten. Bij 'Left Out' wil de zanger dat het publiek meezingt en dit gebeurt tot op zekere hoogte. Volgens mij doelt de zanger erop dat het publiek gedurende het hele nummer meezingt, maar na een tijdje hoor je alleen nog de gitaren en een paar neuriënde mensen. Terwijl de band nog een kwartier speeltijd heeft wordt het laatste nummer aangekondigd. 'Second Life Syndrome', die ruim een kwartier duurt, sluit de set af. Riverside zal na dit optreden veel fans erbij hebben.

De allerlaatste band van Bospop mag afsluiten op de mainstage is Dream Theater. Deze progressieve metalband is al sinds de jaren tachtig actief en ze komen binnenkort met een nieuw album. Precies een maand geleden maakte gitarist John Petrucci bekent dat het nieuwe album 'A Dramatic Turn Of Events' gaat heten. Bij het eerste nummer 'Under A Glass Moon' kraken de boxen enorm en hopelijk hebben de mensen die vooraan staan gehoorbescherming in. Buiten dat zijn er veel interessante instrumenten te aanschouwen, waaronder een gigantisch drumstel, dat een schouwspel an sich is. Op de twee grote schermen zijn voor het eerste niet alleen directe livebeelden te zien, maar ook duistere beelden die de band zelf heeft meegebracht. De beelden sluiten goed aan bij de teksten en de lichtshow mag gerust de meest spectaculaire lichtshow van Bospop 2011 genoemd worden. Dream Theater sluit Bospop bombastisch af en er zit een voordeel aan het te harde afgestelde geluid: heel Weert kan gratis meegenieten.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345678910111213
Yasmin foto Bospop 2011 Yasmin foto Bospop 2011 Yasmin foto Bospop 2011 Yasmin foto Bospop 2011 Yasmin foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011 Foreigner foto Bospop 2011

12345678910111213

DIJKPOP 2011

GRASPOP METAL MEETING 2011 Graspop 2011 is de 16e editie van dit grootste metal festival van de BeNeLux....