VERSLAG: North Sea Jazz 2011

123

North Sea Jazz - zaterdag 9 juli

De tweede dag van North Sea Jazz had van de drie dagen misschien iets minder grote namen, maar druk was het vanaf het begin zeker. Bij Ben L’Oncle Soul is de grootste zaal van North Sea Jazz al goed gevuld. Deze Fransman staat voor het eerst in Rotterdam en het bevalt hem zichtbaar goed. Benjamin en band mag net zoals bijna alle acts een ruim uur vullen maar heeft eigenlijk pas twee bekende nummers op zak; zijn Franstalige hit ‘Soul Man’ en de White Stripes cover ‘Seven Nation Army’ die na een jaar nog met enige regelmaat op de radio te horen is.

Collin Benders, ook wel bekend als Kyteman is zonder twijfel de grootste doorbraak in Nederlandse jazz van deze eeuw. Op North Sea Jazz heeft de jonge muzikant een carte blanche en halverwege de zaterdagmiddag presenteerd hij zijn nieuwste project Kytecrash. De bekendheid van Benders is af te zien aan de zaal, deze is van voor tot achter helemaal gevuld. Het publiek vind de menging van jazz en pop prachtig en de leden van Kytecrash kunnen dan ook redenen op luidt applaus. Er wordt ook een leuk nieuwtje bekend: Kyteman is bezig met een nieuw album!

Charles Bradley heeft op 62 jarige leeftijd zijn debuut album uitgebracht. De 40 vorige jaren was trad hij al op als James Brown imitator maar vorig jaar werd hij ontdekt door het Daptone label. De samenwerking met de Menahan Street Band vormde zich al snel en op het buitenpodium van North Sea Jazz geven Bradley en band een bijzonder sterk optreden. “The screaming eagle of soul” heeft een bijzonder sterke stem waarvoor het plein voor het podium volledig gevuld is. Zichtbaar aangeslagen van de positieve reacties uit het publiek loopt de zanger halverwege de set het publiek in en bedankt iedereen die hij tegen komt met een knuffel. Een optreden vol passie met een prima band als begeleiding zorgt voor een van de betere optredens op deze editie van North Sea Jazz.

Wanneer je op zoek gaat naar bekende zangeressen uit de 80’s, kom je al snel bij Chaka Khan. De grootste zaal van het festival is redelijk gevuld voor de beroemde zangeres die wereldhits heeft gescoord. Hits als ‘Ain’t Nobody’, ‘I Feel For You’ en ‘I’m Every Woman’ worden door het publiek luidkeels meegezongen. Een optreden met zulke hits op zak, kan niet mislukken. Khan werkt zich moeiteloos door het goede optreden heen.

Seal is op zaterdag echter de bekendste naam. De popzanger heeft weinig met jazz te maken, maar duizenden mensen staan hem op te wachten als hij het podium op komt. De zanger rent het hele podium over en is geweldig bij stem. Klassiekers als ‘Killer’, ‘Fly Like An Eagle’ en ‘Crazy’ komen voorbij, die door de zanger en band zo sterk worden vertolkt dat het lijkt alsof het zo van cd komt. Wanneer Seal aangeeft een nummer te spelen dat hij bijna dertig jaar terug heeft geschreven waarvan hij nooit verwacht dat het een succes zou worden, weet het publiek dat ‘Kiss From A Rose’ komt. Een bijzonder sterk optreden van deze artiest die al een tijdje geen hit meer heeft weten te scoren.

123

WERFPOP 2011Dit jaar was er voor de 30 ste keer Werfpop. De organisatie had een mooi en...

METROPOLIS 2011 Maar liefst 30.000 mensen komen af op dit festival dat alleen kleine...