VERSLAG: North Sea Jazz 2011

123

North Sea Jazz - vrijdag 8 juli

Twaalf zalen, meer dan duizend artiesten en ruim 80.000 bezoekers: North Sea Jazz is een van de bekendste jazz festivals ter wereld. Sinds een aantal jaar is wordt dit spektakel gehouden in de Rotterdamse Ahoy. Een kaartje voor dit evenement is niet goedkoop, maar wat je er voor terug krijgt is een affiche gevuld met veel sterke namen als Tom Jones, Snoop Dogg, B.B. King en Paul Simon.

Deze 36e editie is meer dan ooit gericht op jonger publiek. Naast de eerder genoemde hiphop legende vinden we bijvoorbeeld Janelle Monáe, Ben L’Oncle Soul en Jungle By Night terug. Ook de ‘artists in residence’, twee muzikanten die een deel van het programma mogen samenstellen, zijn dit jaar geen lang gevestigde namen, maar de nieuwe grootheden Kyteman en Rudresh Mahanthappa. Ook de modernere varianten van jazz hebben een plekje gekregen op het festival, met op zondag een podium dat volledige gewijdt is aan electronische jazz als James Blake en Flying Lotus.

De eerste artiest die in de grootste zaal van het festival, de ‘Nile’, mag aftrappen is Matt Schofield. Deze blues gitarist is pas 33 en wordt vergeleken met legendes als Eric Clapton. Deze hoge verwachting weet de goede man gelukkig nog waar te maken ook. De vlotte blues nummers ondersteunen het gitaarspel van Schofield zodat het een goed muzikaal geheel vormt. Jammer dat de zaal zo vroeg op vrijdag pas voor een derde is gevuld.

De zaal genaamd ‘Darling’ is op deze editie van North Sea Jazz het podium voor veel electronische jazz. Het Duitse Brandt Brauer Frick. Deze jonge samenstelling heeft het afgelopen jaar onder andere de mega festivals Glastonbury, Sonar en Coachella aangedaan. Het trio heeft live zeven extra bandleden om zich heen en noemt zich daarom ‘Brandt Brauer Frick Ensemble’. De composities zijn tot in de kleinste puntjes verzorgd en doen qua stijl wat denken aan het Noorse Röyksopp. Dat het publiek niet meedeint of danst op de aanstekelijke muziek ligt enkel aan het feit dat de zaal gevuld is met stoeltjes.

De legendarische songwriter Paul Simon staat weer op North Sea Jazz. Iedereen kent hem als de helft van het duo Simon & Garfunkel en ook live staat Simon zijn mannetje. In een ruim uur speelt hij een selectie van zijn betere solo werk aangevuld met nummers van zijn nieuwe album ’So Beautiful Or So What’. De grote zaal is voor de helft gevuld en klapt tussen elk nummer voor de wereldberoemde gitarist. Het enige minpuntje aan de set is dat de band om hem heen met regelmaat de muzikale leiding neemt waarbij Paul Simon wat op de achtergrond geraakt.

Janelle Monáe is een van de snelst reizende sterren in de hiphop en funk. De 26 jaar jonge zangeres sleepte vorig jaar met haar debuut album een Grammy Award binnen voor beste R&B act, hiermee zich scharend in een rij met Ne-Yo, Beyoncé en Ashanti. De ‘Maas’ zaal blijkt voor de aantrekkelijke zangeres echter nog een maat te groot. Nog niet voor de helft wordt de zaal gevuld en het geluid staat niet lekker afgesteld. Het lage aantal bezoekers kan ook te wijten zijn aan het feit dat ze op het zelfde moment staat geprogrammeerd als een van de oudste artiesten op dit festival.

In 1925 werd deze blues legende geboren. B. B. King is een blues artiest zoals het hoort. In het uur dat hij op het podium zit met zijn ‘Lucille’ lijkt hij zelf nog meer te genieten dan het publiek dat luidt schreeuwt en klapt in elke rust van het optreden. Uiteraard komt ‘The Thrill Is Gone’ voorbij, maar de man maakt ook ruimte voor een cover van Jimmie Davis’ ‘You Are My Sunshine’. Waarbij King het publiek voor zich wint als iemand die voor leest aan een groep aandachtig luisterende kinderen. Moge deze man nog vele gezonde jaren gegund worden en daarmee nog meer van deze mooie optredens waar elke muziekliefhebber van houdt.

Rubén Blades is in Latijns Amerika niets minder dan een legende. De Panamees krijgt de ‘Maas’ zaal echter slechts voor de helft gevuld. De ex-presidentskandidaat zet voor de mensen die naar hem zijn komen kijken een solide set neer, maar met een volle zaal zou de glimlach op zijn gezicht zeker beter te zien zijn geweest.

Door een programma wisseling stond Paul Simon al vroeg op de avond te spelen en mag na King, Alain Clark aftrappen op het grote podium van Ahoy. In de afgelopen jaren heeft de geboren Haarlemmer zich ontwikkeld tot een van Nederlands bekendste soul artiesten. Een week voor het festival stond hij met een kinderkoor op het ‘North Sea Jazz Festival for Kids’. Op het grote festival geeft Clark een spetterend en sterk optreden met hits als ‘Blow Me Away’ en ‘Love Is Everywhere’, maar het absolute hoogtepunt is toch ‘Father and Friend’ waarbij zelfs vader Dane speciaal voor North Sea Jazz aanwezig is. De zanger heeft er vanaf vandaag ongetwijfeld fans bij.

123

WERFPOP 2011Dit jaar was er voor de 30 ste keer Werfpop. De organisatie had een mooi en...

METROPOLIS 2011 Maar liefst 30.000 mensen komen af op dit festival dat alleen kleine...