VERSLAG: Crossing Border Antwerpen 2011

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border Belgie 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

Crossing Border Antwerpen 2011: dag 1

Het literatuur- en muziekfestival Crossing Border is sinds 1993 een gevestigde naam in Nederland, maar ging zich in 2009 ook uitbreiden naar Antwerpen en zal in 2012 zich ook op de regio Oost-Nederland richten. Crossing Border probeert veelal onbekende namen onder de aandacht te brengen en heeft hiernaast ook genoeg bevestigde artiesten op het programma. In België worden meer dan vijftig acts voorgeschoteld over twee dagen – voor slechts veertig euro – en zelfs de moeilijkste tijdschemamarathons kunnen gerend worden door de grote capaciteit en gemoedelijke sfeer.

De Antwerpse groep vrienden You Raskal You staat vandaag voor het eerst op een groot podium. De mannen staan ook in Den Haag geprogrammeerd en zijn hierdoor meer dan gewoonweg een opvulling voor de Vlaamse editie. Het vijftal pakt een tamboerijn, lapgitaar en een banjo uit de kast en ook stadsgenoot en violist Nele Paelinck van indieband School Is Cool komt meespelen. Het optreden van de groep is enorm passief doordat frontman Guy Brees een stoel verkiest en het hierdoor niet erg zelfverzekerd overkomt. De band zou in de thuishaven eigenlijk moeten schitteren, maar helaas doen ze het erg minimaal en ingetogen.

Frank Turner zou onlangs komen optreden op Pukkelpop en kwam ondanks de afgelasting alsnog naar België voor een gratis en intiem optreden, maar in Antwerpen staat hij vandaag voor het eerst. De singer-songwriter staat vandaag met zijn begeleidingsband The Sleeping Souls in een theaterzaal en speelt niet regelmatig noch graag voor zittend publiek. ‘Ik wil jullie heel erg bedankt voor het opstaan’, roept de rockster wanneer iedereen zijn verzoek honoreert. De 29-jarige beweert ‘Rivers’ niet vaak te spelen, maar doet het alsnog en ook ‘Somebody to Love’ van rockband Queen wordt gespeeld. De schattige Engelsman weet de zaal volledig in te pakken zonder echt moeite te hoeven doen.

De Nederlandse editie doet het zonder Joan As Police Woman, maar de 41-jarige wordt met liefde ontvangen op de Zuidelijkere editie. De Amerikaan doen het vandaag met een drummer en toetsenist en wisselt zelf tussen een gitaar en keyboard, maar ook een stemvervormer is nooit ver weg. Naast de gebruikelijke singles en albumnummers wordt ook ‘Stagger Into The Light’ gespeeld van haar eerste EP. De goedgebekte zangeres zegt het nummer opnieuw te hebben ingestudeerd voor een Duitser die hem jarenlang schreeuwt als verzoeknummer. Het is duidelijk dat de indierockster de touwtjes perfect in handen heeft en geeft precies wat we hadden verwacht.

De afsluiter van de eerste festivaldag is Heather Nova. De 44-jarige staat in Nederland weggemoffeld ergens halverwege het programma, maar kan in België rekenen op een betere plaats. ‘Het ziet er echt comfortabel uit, maar jullie mogen ook best gaan staan’, roept de blondine na het openingsnummer, maar het is helaas tegen dovenmansoren. Het publiek besluit zittend te luisteren naar het vijftal. De podiumpresentatie is gewoonweg perfect verzorgd om ook zittend van te kunnen genieten. De Amerikanen stonden meerdere keren op Lowlands en Pukkelpop en de podiumvrees is vandaag ver te zoeken, maar de zelfverzekerdheid en ervaring is ook een minpunt; het is erg gehaast en ingestudeerd.

12

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

You Raskal You foto Crossing Border Antwerpen 2011 Frank Turner foto Crossing Border Antwerpen 2011 Frank Turner foto Crossing Border Antwerpen 2011 Joan As Police Woman foto Crossing Border Antwerpen 2011 Joan As Police Woman foto Crossing Border Antwerpen 2011 Heather Nova foto Crossing Border Antwerpen 2011 Larkin Poe foto Crossing Border Antwerpen 2011 Larkin Poe foto Crossing Border Antwerpen 2011 Ed Sheeran foto Crossing Border Antwerpen 2011 James Vincent McMorrow foto Crossing Border Antwerpen 2011 St. Vincent foto Crossing Border Antwerpen 2011 St. Vincent foto Crossing Border Antwerpen 2011

LE GUESS WHO? 2011In Utrecht vond afgelopen weekend de vijfde editie van Le Guess Who? plaats....

STRP FESTIVAL 2011