VERSLAG: Big Day Out Gold Coast 2012

Festivalinfo was aanwezig op Big Day Out - Gold Coast 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 20 foto's.

Big Day Out Gold Coast 2012

Zondag 22 januari was Festivalinfo aanwezig bij de Australische aftrap van de reeks Big Day Out festivals in Australië, waarvan deze eerste plaats vond aan de Gold Coast. Big Day Out is een muziekfestival dat jaarlijks op verschillende locaties in Australië en Nieuw Zeeland wordt gehouden. Het festival duurt gemiddeld 3 weken, en vindt elk jaar in januari en februari plaats. Het Big Day Out principe is zo dat bijna iedere artiest ook elke locatie aandoet.

Met headliners als Kanye West, Soundgarden en Noel Gallagher's High Flying Birds verwachte men dat het wederom een geslaagde editie zou worden, maar toch verliep de kaartverkoop teleurstellend. Big Day Out was de afgelopen jaren binnen enkele seconden uitverkocht, maar door de concurrentie van andere festivals en de economische problemen waardoor enkele grote verwachte headliners zoals Eminem niet naar Big Day Out gehaald konden worden, viel de opkomst dit jaar tegen, zo zegt promoter Ken West tegen News.com.au.

Aangekomen op het begin van de dag nog zonnige Big Day Out viel de logistiek in vergelijking met Nederland gelijk al op. Zo is het voor eendaags festival een groot festival met wel acht podia waarvan zes in tenten, een klein autorace parcour en een skateramp. De twee podia zonder tent waren dehoofpodia die naast elkaar stonden en elkaar constant afwisselden. Een ander opvallend feit was dat er alleen drinken verkrijgbaar was in speciale drink-areas waarin met hekken 'entry' en 'exit' rijen waren gecreeërd om je drankje te bestellen. Daarnaast viel het op dat er delen van de grote weide waren afgezet met plastic lint voor de rokers, soms zelfs midden op het veld.

De eerste band op een van de hoofdpodia was de in Sydney woonachtige indieband Boy & Bear. Een van de grootste Australische bands op het moment die in 2011 vijf 'Australian Recording Industry Association Music Awards' (in Australie bekend als ARIAs) binnen sleepte. De verwachtingen waren daarom hoog. Ondanks het vroege tijdstip van de dag was het al goed gevuld voor het podium. Boy & Bear hebben een show neergezet met veel catchy indiesongs die deden denken aan een up-tempo mix van Fleet Foxes en Snow Patrol, maar helaas was het goed merkbaar dat de band moest wennen aan het vroege tijdstip van hun show. Daarom was het ook niet heel gek om te zien dat ook het publiek er nog even in moest komen.

Van het vroege tijdstip had de volgende band op het andere hoofdpodium totaal geen last. Deze band ook in Sydney gebaseerde band is The Jezabels. The Jezabels heeft ook in Nederland al een kleine bekendheid vergaard door de single 'Endless Summer' en de in september 2011 gespeelde shows in Ekko en Effenaar. Vanaf de eerste song speelt de band met de excentrieke zangeres die doet denken aan Kate Bush vol overgave, een energie die ook het publiek direct oppikt. Frontvrouw Hayley Mary zegt dan ook meerdere keren: "Drink Water!", wat genoeg zegt over het heerlijke weer en de vele fans in het publiek die van begin tot eind meezingen. Het is duidelijk dat deze band hun thuisland al heeft veroverend en nu is Nederland aan de beurt, gezien ze in maart weer terugkomen voor shows in Paradiso en Merleyn.

De Australische hip-hop band Hilltop Hoods heeft in hun thuisland de meeste hip-hop albums ooit verkocht en wordt door Rolling Stone magazine omschreven als 'one of the most defining and influential Australian bands of this decade and the next'. Er staan dan ook honderden mensen te wachten om te proberen in het voorste vak te kunnen staan. Hilltop Hoods levert een stevige portie hip-hop met veel interactie met het publiek. "When I say Hilltop, you say: Hoods!".

Een band die in Nederland haar bekendheid al vergaard heeft, maar voor het meeste publiek op de Big Day Out een onbekende is, is het Noorse Röyksopp. Alle hits zoals 'What Else Is There' and 'Remind Me' komen voorbij. De dance music van de band die er vandaag uit ziet alsof ze van Mars komen door de pakken en helmen die sommige bandleden dragen, gaat er als gesneden koek in. Dat de tent overvol is, komt waarschijnlijk ook doordat de regen ondertussen met bakken uit de hemel valt.

In de grote Converse-tent speelt Architecture In Helsinki, dat trouwens niet uit Finland maar uit Australië komt, de sterren van de hemel. De vrolijke indie-pop songs worden tot ver buiten de tent meegezongen, er zijn veel crowdsurfers, en ondertussen vliegen opblaasballen en zwembanden door de lucht. Het is een groot feest en de band heeft zoals ze zelf zeggen een 'fabulous time' en kan niet stoppen met het publiek bedanken.

Ondertussen is het nog harder gaan regenen, maar ook bij zonneschijn zou de mega tent bij het Amerikaanse Girl Talk afgeladen vol zijn. Deze producer / DJ laat iedereen non-stop springen op geweldige mash-ups zoals bijvoorbeeld the Ramones vs Lady Gaga. Deze mash-up koning weet precies hoe je een feestje op de dansvloer creeërt, zo heeft hij ook een confetti-kanon en een geweldige VJ meegenomen.

Nog maar net uitgedanst bij Girl Talk en het gaat alweer los in de volgende tent bij een band die vorig jaar helaas Lowlands heeft moeten cancellen in verband met ziekte; Foster the People. Het zal geen verrassing zijn dat deze Californische band net als in Nederland erg populair is met catchy songs zoals grootste knaller 'Pumped Up Kicks'. De band verteld na de eerste song 'Houdini' aan zijn fans hoe speciaal zij voor de band zijn, omdat Australië na de Verenigde Staten het eerste land is waar ze populair werden, en omdat Australische fans 'the best looking crowd' is. De band speelt helaas niet altijd even zuiver maar is wel een non-stop hitmachine met een springend publiek gedurende de hele set, met als hoogtepunt een bijna dubstep versie van 'Pumped Up Kicks'.

Ondertussen speelt Soundgarden op de mainstage alle classics zoals 'Spoonman', 'Jesus Christ Pose', 'Black Hole Sun' en ook 'Beyond The Wheel' van hun debuutalbum 'Ultamega Ok'. In het midden van hun show werd Soundgarden geïrriteerd door Kanye West die op het andere hoofdpodium aan het soundchecken was, waarop Chris Cornell zei: "Sounds like there’s children playing music there, retarded children, retarded as in held back. There’s no other word for it", wat ondersteund werd door gejoel van Soundgarden fans. Als Soundgarden eind mei op Pinkpop net zo speelt als hier, zullen ze ook hun Nederlandse fans meer dan tevreden stellen.

Op het andere hoofdpodium laat Kanye West vervolgens lang op zich wachten, hij begon zijn show 45 minuten te laat door technische problemen veroorzaakt door de regen. Dit maakte hij echter meer dan goed door het spelen van al zijn hits waarvan sommigen zoals 'Runaway' ondersteund werd door een groep dansers. Een beetje jammer was wel dat geen van de gasten op zijn album zoals Nicki Minaj bij song 'Monster', ook aanwezig waren bij deze show. Net zoals zijn in 2010 uitgebrachte album 'My Beautiful Dark Twisted Fantasy' voelde deze show niet als een hip-hop show. De alsnog anderhalf uur durende gig werd ondersteund door een geweldige lichtshow en maakte het deze niet hip-hop show toch ijzersterk en een waardige afsluiter van de twintigste editie van het Big Day Out festival aan de Gold Coast.

FOTOGRAFIE: Russell Dickens

12
 foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012  foto Big Day Out Gold Coast 2012 Soundgarden foto Big Day Out Gold Coast 2012 Soundgarden foto Big Day Out Gold Coast 2012 Soundgarden foto Big Day Out Gold Coast 2012

12

PINKPOP PERSCONFERENTIE 2012Vanmiddag werd in Paradiso de jaarlijkse Pinkpop Persconferentie gehouden....

TIËSTO OP CULTUURNACHT BREDA 2012 Een van wereld's beste dj's DJ Tiësto trad op in zijn hometown Breda. Hier...