VERSLAG: Incubate 2012

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Incubate woensdag en vrijdag

Als je een avond wil organiseren en deze op wil laten nemen in het programma van Incubate, dan kan dat. Rock & roll café Little Devil heeft een mooi affiche op de woensdagavond, beginnen met het uit Leiden en Beverwijk afkomstige Funeral Whore. Strakke oldschool death metal. Genoeg tempowisselingen en ruimte voor hier en daar een solo zorgen er voor dat de band geen moment verveeld.

Fleshless uit Tsjechië gaat een stuk harder. Deze mannen maken snoeiharde grind met een zanger die een half uur lang extreem laag geknor uitkraakt. Tien minuten lang is het leuk, maar ieder nummer klinkt hetzelfde.

Wellicht een van de meest ondergewaardeerde deathmetal bands van dit moment is Master. De band rond bassist Paul Speckmann bestaat al sinds 1983 en heeft een flinke lijst aan langspelers uitgebracht. De eerste twee albums die werden uitgebracht zijn ‘klassiekers’ te noemen en de band speelt er dan ook het nodige werk van. De band kan op het podium weinig fout doen. De muziek die Master maakt is rechttoe rechtaan death metal zonder bijzonderheden en na de show staat de band tussen het publiek om wat te kletsen en op de foto te gaan met fans.

De leeftijd van het Incubate publiek is op vrijdagavond iets hoger dan gemiddeld, wanneer Fields of the Nephilim aantreed. Fans van new wave en gothic rock uit de jaren ’80 staan rijen dik in de grote zaal van de 013. Het bekleedde podium en de uitvoering van de band zorgen er voor dat het optreden een uur lang een sterke duistere sfeer neer zet. Veel treed de band niet meer op, dit is het enige optreden van de band in september en het eerste Nederlandse optreden sinds jaren.

Chris & Cosey is een electro duo dat net als hun voorgangers al actief is sinds de jaren ’80. Waar ze ooit veel tournees deden en regelmatig ons land aandeden, zijn optredens tegenwoordig spontaan. De tjokvolle kleine zaal van 013 laat zien hoe populair het duo is, maar veel gedanst wordt er niet vanavond.

In de Little Devil treed vanavond de Noorse band Nekromantheon aan. Waar de Noren bekend staan om hun black metal, wordt ons vanavond een flink portie thrash metal voorgeschoteld, en hoe. Deze mannen hebben heel goed afgekeken bij grote voorbeelden Slayer. Covers zijn er echter niet. De eigen nummers van deze groep zijn snel, strak en zitten vol gillende gitaarsolo’s en heerlijke riffs. Live klinkt alles perfect en de sfeer is dan ook prima. Moshpit, headbangen en bier drinken, wat wil een metal liefhebber nou nog meer?

Opgericht door enkele leden van Electric Wizard is de groep Ramessses. De doom sludge metal van deze heren is populair, en bij aanvang puilt de Little Devil al uit. Het optreden van het trio is ijzersterk en na afloop is het dringen bij de merchandise voor een cd, lp of t-shirt. Volgende keer maar in 013? De bezoekers van deze avond zullen er zeker bij zijn.

123

SUMMER SQUARE 2012Na een jaartje geen Summer Square, was daar weer het populaire gratis...

DEEP IN THE WOODS 2012 In de Ardennen vindt dit jaar voor de tweede maal het Deep in the Woods...