VERSLAG: Incubate 2012

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Incubate maandag en dinsdag

Incubate is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een internationaal bekend festival dat in september in Tilburg wordt gehouden. Voor de bezoekers is er een volle week kunst, muziek, theater en film te beleven. Iedere avond in is er een vol programma om uit te kiezen. Het hoogtepunt valt in het weekend, wanneer op zo’n twintig locaties allerlei activiteiten plaats vinden, van death metal optredens tot conferenties en politieke discussies.

De maandagavond van het festival begint in de bekende 013 met een serie metal bands verdeeld over de Kleine Zaal en de Stage01, het kleinste podium van het zalencomplex. Dead Neanderthals maakt een combinatie van grindcore en free jazz. Dat is inderdaad geen combinatie die je snel tegen komt. De band zal ook niet snel te zien zijn op een grindcore- of jazz festival, maar op Incubate worden grenzen verlegd. Boeiend is het duo dat saxofoon en drums bespeelt zeker, maar het half uur dat ze spelen is lang genoeg. Het is leuk om een keer te zien en interessant om te horen, maar geen muziek die je thuis aanzet als je op de bank zit.

Dr. Doom speelt hun een-na-laatste show vanavond. Het viertal hoort bij de top van de Nederlandse grindcore, al is die scene erg klein. Het gitaar- en drumwerk van de band raast door de zaal heen en de nummers van Dr. Doom staan als een huis.

Wanneer je in een programmaboekje de band Lesbian ziet staan denk je niet snel aan een sludge doom metal band. Bovendien zijn het alleen heren op het podium. Het publiek wordt echter niet teleurgesteld. De zware riffs en sterke melodielijnen zorgen voor een intens optreden waarbij de zaal van begin tot eind gevuld blijft. Qua genre past de band ook zeker op een ander bekend festival in Tilburg; Roadburn.

Hoofdact van de avond zijn grindcore legendes Napalm Death. Deze Britten maken altijd een feest van hun optredens en stonden eerder dit jaar nog in de grote zaal van de 013 op Neurotic Deathfest. Op de setlist staat wat nieuw werk van de zeer aardige plaat Utilitarian en uiteraard speelt de band ook klassiekers als ‘Suffer The Children’ en ‘You Suffer’. Het publiek vooraan gaat uit zijn dak en de band heeft het naar hun zin; wat wil je nou nog meer! Napalm Death sluit de eerste avond van Incubate heel sterk af.

Op de dinsdagavond ziet het programma er totaal anders uit dan de avond ervoor. Doordat de programmering in de Kleine Zaal van 013 wat later begint is het druk bij Mineral Beingsin Cul De Sac. De electro pop van het drietal is aanstekelijk en klinkt lekker. De zangeres is bij aanvang wat verlegen op het podium maar zodra ze begint te zingen is dat snel over. Luid applaus na elk nummer zegt genoeg; prima optreden.

Apex Aurriliuz uit Tilburg start een half uur later dan gepland. De zaal is helaas nog ver leeg. Ondanks het kleine publiek gaat Apex echter een half uur lang hard door met een leuke show. Sterke rap en strakke beats zorgen er voor dat het publiek lekker wordt opgewarmd voor de Amerikaan die de avond afsluit. Van Apex gaan we vast en zeker meer horen de komende jaren.

Miljoenen hits op YouTube en bijna 40.000 likes op Facebook: Kid Ink is, als we het programmaboekje van Incubate mogen geloven, een heel groot talent waar we in de toekomst meer van gaan horen. Bij aanvang van het optreden is de zaal ook helemaal vol gelopen. Met een Petje op en een gouden ketting om zijn nek is de uitstraling heerlijke stereotype en ook de rap gaat er bij het publiek in als zoete koek. Het grote minpunt van de show is de dj die er een zootje van maakt en gedurende de hele show een paar irriterende geluiden blijft herhalen. De clips op YouTube zien er schitterend uit, maar op het podium is er nog genoeg vooruitgang te boeken.

123

SUMMER SQUARE 2012Na een jaartje geen Summer Square, was daar weer het populaire gratis...

DEEP IN THE WOODS 2012 In de Ardennen vindt dit jaar voor de tweede maal het Deep in the Woods...