VERSLAG: Pinkpop 2013 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 41 foto's.

Naar het Pinkpop 2013 - Zaterdag verslag

VERSLAG: Janske van den Broek

Pinkpop 2013 - Zondag

De laatste dag van Pinkpop 2013 is alweer aangebroken. Het belooft weer een mooie dag te worden vol met optredens van onder andere Green Day, Ben Howard en Triggerfinger.

We beginnen de dag met een optreden van de 22-jarige Britse singer-songwriter Tom Odell. Het is verassend druk bij het 3FM podium waar hij deze laatste Pinkpop dag mag openen. We kennen hem van de hit ‘Another Love’ welke veel op de radio te horen is. Tom verrast het publiek met een optreden waarbij hij en zijn band zich volledig overgeven aan de muziek. Vol enthousiasme spelen ze de hit,welke uiteraard luid wordt meegezongen op deze (voor velen) vroege zondagmiddag. Wat opvallend is dat de overige nummers zelf nog beter klinken dan zijn bekende hit. Odell verrast het publiek met een uitstekend optreden waarbij hij piano speelt alsof zijn leven er van af hangt. In november speelt hij weer in Nederland, dus mis het niet.

De heren van Kensington kunnen het zelf bijna niet geloven, maar ze spelen vandaag toch echt op de mainstage van Pinkpop. Vorig jaar was het publiek er blijkbaar nog niet klaar voor en mochten ze nog niet op Pinkpop spelen, maar vandaag staat het grote veld goed gevuld met muziekliefhebbers. De band speelt een gelikte show. Ze genieten en de zanger roept ‘dit is een van de mooiste dingen die ik in mijn leven gezien heb, jullie zien er fucking goed uit!’. Hij vraagt of er mensen met hun ‘lief’ zijn gekomen en verteld dat ze mogen schuifelen tijdens de volgende balled. Bij de mega hit ‘Home Again’ wordt er een grote hoeveelheid aan zilveren confetti snippers de lucht in geknald en fonkelt de hele lucht boven het Pinkpop terrein. Dit maakt het plaatje compleet. Kensington bewijst met volle overtuiging dat ze dit jaar hun plek op de mainstage dubbel en dwars hebben verdiend.

Bastille is populair, de tent waarin de band vandaag speelt is binnen no time helemaal gevuld. Wat als eerste opvalt aan het optreden van Bastille is dat het geluid veel te hard staat en voor menig pijnlijke gehoorbeschadiging zorgt. Zo erg zelfs dat de voorste rij mensen zonder oordopjes in de oren bij de boxen snel naar achter loopt. De band speelt vrolijke synthpop met veel trompartijen er doorheen. De band speelt uiterst geconcentreerd en wisselt vaak met elkaars instrumenten. We krijgen een energieke cover van Corona’s ‘Rhythm Of The Night’ met veel harde trommels er doorheen te horen . Het hoogtepunt is uiteraard wanneer de band de hit ‘Pompeii’ speelt waarbij het dak er af gaat gevolgd door een oorverdovend applaus en een luid ‘We Want More!’.

The Vaccines beginnen hun set met ‘No Hope’ en ‘Wreckin' bar (Ra ra ra)’. Zonder enige echte interactie met het publiek worden alle nummers stuk voor stuk gespeeld. Het optreden is technisch van hoog niveau, maar helaas missen we toch echt wat entertainment en interactie. Telkens tussen de nummers door valt er een vervelende stilte waardoor het moeilijk is om echt te worden meegetrokken in de muziek Ondanks dat de band maar liefst 16 nummers speelt stoppen ze toch ruim voor de genoteerde eindtijd. Aan de reactie van het publiek te horen hebben de meeste mensen daar vrede mee.

Daarna is het tijd voor Ben Howard. Vorig jaar nog speelde hij een memorabel optreden in de tent en dit jaar mag hij voor de afsluiter Green Day op het hoofdpodium spelen. Met het relaxte-zomer-gevoel nummer ‘Old Pine’ opent hij zijn setlist. Hij voert het optreden op naar een langzaam hoogtepunt door te beginnen met wat rustige nummers en daarna de ‘meezingers’. In uiterste concentratie speelt hij samen met zijn bandleden vooral veel nummers van het populaire album Every Kingdom. Ook horen we 2 nieuwe nummers van de wat duistere en hardere The Burgh Island’ EP. Toch zijn het onder andere ‘The Fear’, ‘Only Love’ en natuurlijk als absolute hoogtepunt ‘Keep Your Head Up’ de gangmakers van zijn optreden. Door wat technische geluidsproblemen en het wat introverte optreden is dit niet Howard’s allerbeste optreden. Maar het is zeker goed genoeg om heerlijk op het veld te liggen en nog even te genieten van de laatste Pinkpop uurtjes terwijl Howard ons vermaakt met zijn relaxte muziek. Samen dromen we over de zomer in de mooie avond zon.

Green Day heeft dit jaar de eer om Pinkpop te mogen afsluiten. Het eerste vak staat vol met Green Day fans van alle leeftijden en uit verschillende landen waarvan de meeste al de hele dag hun plekje op de eerst rij hebben bewaakt. Eindelijk is het wachten over, Green Day is terug. Als intro horen we muziek van Queen, The Ramones en de soundtrack van “The Good, The Bad & The Ugly’ terwijl er een iemand in een konijnenpak dronken over het podium wandelt. ’99 Revolutions’ wordt ingezet en het feest barst los. Tijdens ‘Know Your Enemy’ mag er een fan het podium op om mee te zingen. Oude en nieuwe nummers worden in een sneltreinvaart gespeeld en Billie Joe Armstrong rent met zijn gitaar als een jonge hond over het podium. ‘We are forever young’ roept hij en we geloven hem zonder enige twijfel. Tijdens het nummer ‘Longview’ mag een jongen op het podium door de microfoon zingen en krijgt hij als beloning van Armstrong een gitaar cadeau. Kort daarna zijn we hem zonder gitaar het podium aflopen, dus of hij hem heeft mogen houden is de grote vraag. Een Green Day concert is natuurlijk niet compleet zonder een groot spektakel. Armstrong heeft zijn ‘wc-rollen-geweer’ en T-shirt kanon bij en schiet daarmee T-shirts de lucht in die zelfs tot op de achterste helft van het veld belanden. Het publiek smult van de show en alle grote hits worden zonder enige moeite gespeeld. Met ‘American Idiot’, ‘Jesus Of Suburbia’ en als afsluiter ‘Brutal Love’ eindigt Green Day vandaag een zeer geslaagde 44ste editie van Pinkpop.

Het was weer een mooi weekend, met heerlijk weer, een goede sfeer en vooral veel mooie optredens. Tot volgend jaar!

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234
Kensington foto Pinkpop 2013 - Zondag Kensington foto Pinkpop 2013 - Zondag Kensington foto Pinkpop 2013 - Zondag Bastille foto Pinkpop 2013 - Zondag Bastille foto Pinkpop 2013 - Zondag Will And The People foto Pinkpop 2013 - Zondag Will And The People foto Pinkpop 2013 - Zondag Will And The People foto Pinkpop 2013 - Zondag Will And The People foto Pinkpop 2013 - Zondag Blaudzun foto Pinkpop 2013 - Zondag Blaudzun foto Pinkpop 2013 - Zondag Blaudzun foto Pinkpop 2013 - Zondag

1234

ZOMERCARNAVAL STRAATPARADE 2013In Rotterdam vond op zaterdag 15 juni het jaarlijkse Zomercarnaval plaats.

Pinkpop2013logo