VERSLAG: North Sea Jazz - dag 2

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 92 foto's.

Naar het North Sea Jazz - dag 1 verslag
Naar het North Sea Jazz - dag 3 verslag

VERSLAG: Laura de Lange

North Sea Jazz Festival dag 2 13 juli 2013

Het is tijd voor de tweede dag van het North Sea Jazz Festival. De zaterdag was eerder deze week volledig uitverkocht. Niet zo gek want de tweede dag biedt mooie namen zoals the Roots en Jamie Cullum. Het weer is lekker en het is vele malen drukker dan de vrijdag. It’s showtime!

Matt Simons is op dit moment niet weg te denken uit de Nederlandse hitlijsten. Eerder dit jaar werd zijn nummer With You gebruikt in een fragment van Goede Tijden, Slechte Tijden. Sindsdien is het in Nederland alleen maar bergopwaarts gegaan met Matt Simons. Het is daarom ook niet zo verrassend dat de kleine Yenisei zaal, speciaal voor singsongwriters, propvol is. Matt Simons zijn muziek is rustgevend en verrassend genoeg erg jazzy. De elementen zijn voornamelijk van de popmuziek gehaald maar door de hammondsoulorgel is de sfeer gezet. Simons verbaast het publiek met een medley van onderander Say My Name en Sitting On The Bock of The Bay. Het nadeel echter bij dit optreden is echt de zaal. Doordat er voor de deuren nog mensen staan om binnen te komen is het erg rumoerig wat ten koste gaat van de mooie stem van Simons. Simons verdient zeker een groter podium op North Sea Jazz.

Nog meer Brits talent en dit van vast North Sea Jazz-ganger Jamie Cullum. De Nile stroomt ruim een kwartier voor zijn optreden langszaam vol. Bij opkomst begint Jamie niet vertrouwd achter zijn piano maar trommelt hij op een trommel mee. Vervolgens springt, stuitert en rent de ADHD-zanger over het podium. Al bij het tweede nummer I’m All Over It Now krijgt het publiek makkelijk mee. Het drukke gehalte van Cullum werkt tevens ook in zijn nadeel omdat hierdoor Cullum niet altijd even stemvast is. Gelukkig merkt Cullum dit ook op en laat de rust wederkeren door meer ballads te spelen. Cullum weet de sympathie te winnen van het publiek door zo nu en dan Nederlands te praten en te vertellen hoe vereerd hij is dat Nederland en vooral het festival hem nog steeds wil hebben. Het optreden van Jamie Cullum is gevarieerd, muzikaal en leuk om te zien. Elk nummer performt hij op een andere manier. De ene keer trommelt hij op zijn piano en bouwt hij het op naar een piano nummer, de andere keer speelt zijn band op een bigband manier de zaal plat. Jamie Cullum is een artiest in hart en nieren en North Sea Jazz omarmt hem met beide armen.

Het blijft druk in de Nile omdat na de popjazz van Jamie Cullum het tijd is voor de rasechte hiphop-soul van The Roots. Ook voor The Roots is het geen eerste keer op North Sea Jazz. Samen met John Legend, die later op de avond ook in The Nile zal optreden, speelde zij enkele jaren geleden op North Sea. Het optreden van the Roots staat als een huis. Het is een opeenstapeling van strakke R&B en soul nummers. De band speelt moeiteloos het ene nummer naar de ander en op fouten zijn zij bijna niet te betrappen. De jazzinvloeden komen veel terug in de nummers en iedereen in the Nile gaat helemaal los. Het optreden is helemaal geslaagd bij een medley van vele bekende nummers als Somebody That I Used To Know, Locked Out of Heaven en Sweet O’Child of Mine. Binnen deze medley komt de extreme muzikaliteit goed naar voren zeker tijdens de foutloze gitaarsolo. The Roots weten er een reusachtig goed feest van te maken en het publiek is nog lang niet klaar met hun.

De mensen in Nile krijgen hun zin want the Roots zijn ook nog niet klaar met North Sea Jazz. Bij het volgende optreden van hun muzikale vriend John Legend speelt The Roots de eerste paar nummers mee. John Legend is met zijn soft R&B niet de eerste artiest die bedacht wordt bij North Sea Jazz. Het optreden begint ook enigzins clean. Er is niks aan te merken op Legend, hij zingt zuiver en zijn band speelt goed op hem in. De ene hit naar de ander komt voorbij, door dit hitmachine gehalte blijft de spanning een beetje weg in het optreden. Legend herstelt dit op de juiste manier door achter zijn vleugel te zitten. Hierin komt de grootste kwaliteit van Legend naar voren en dat is het klein houden achter de piano. Even is The Nile betoverd en hunkert naar meer van Legend.

De tweede dag van North Sea Jazz is een groot success met vele grote namen. Zoveel namen dat de keuze moeilijk is welk optreden een must-see is. Helaas overlappen veel optredens met elkaar maar de namen die gezien kunnen worden zijn groots. The show was on!

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

12345678
 foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2  foto North Sea Jazz - dag 2

12345678

NORTH SEA JAZZ - DAG 3De derde en ook de laatste dag van North Sea Jazz Festival is aangebroken....

northseajazz2013logo