VERSLAG: North Sea Jazz - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 118 foto's.

Naar het North Sea Jazz - dag 2 verslag

VERSLAG: Laura de Lange

North Sea Jazz Festival dag 3 14 juli 2013

De derde en ook de laatste dag van North Sea Jazz Festival is aangebroken. Het is een drukte van jewelste, niet zo vreemd want er staan een paar grote artiesten op het programma. Het weer is mooi, de artiesten voor vandaag zijn op en top en er zijn volop mensen aanwezig. North Sea Jazz maak je borst maar nat en sluit dit mooie festival goed af!

De dag begint met een optreden van Charlie Wilson. Wilson is een grote naam in de maak van R&B muziek. Zo heeft hij voor niemand minder dan Snoop Dogg hitsingles geschreven als Beautiful en Signs. De show is kleurrijk. Niet alleen in de muziek maar ook letterlijk in de aankleding. De band is groot en dragen ieder kleurige en fleurige outfits. Het optreden start tevens ook met de nummers die Wilson voor Snoop Dogg heeft gecomponeerd namelijk Beautiful en Signs. Wilson heeft ook eigen hits die hij speelt als There Goes My Baby. The Nile is al vroeg op het festival helemaal los. Het dak gaat eraf en de lat voor de rest van de dag is gezet.

De taak nu voor befaamde bassist Marcus Miller om over dit optreden heen te komen. Miller is geen onbekende op het North Sea Jazz. Al eerdere edities speelde Miller het publiek plat met zijn muzikaliteit. Niet alleen is hij dit jaar te zien op North Sea Jazz maar gaat hij ook shows spelen in o.a. Tivoli en Paard van Troje. De show begint sterk. Miller laat onmiddellijk zijn muzikaliteit zien en ook die van zijn band. De Nile danst en swingt mee. Toch houdt Miller dit niet constant want al na de eerste twee nummers slaat de verveling toe bij het publiek. Dat Miller supermuzikaal is dat is wel duidelijk maar de show mist nog net een beetje sprankeling. Tot het moment dat Marcus een funky nummer gaat spelen dat hij zelf heeft geschreven over Old Sexy Butts waarin hij zelf ook zingt komt het publiek weer los. Vanaf dat moment is de show geweldig. Het sterke is van het optreden van Miller is dat het niet alleen draait om het product Marcus Miller maar hij ook de ruimte biedt voor zijn band om in de schijnwerpers te staan. De band is net als Miller heel getalenteerd en het optreden is een groot spektakel.

Het blijft druk in The Nile dit komt omdat groot artiest en rockchick Bonnie Raitt komt optreden. Bonnie Raitt stond 10 jaar geleden voor het laatst op North Sea Jazz en niet alleen het publiek maar ook zijzelf vind het weer heerlijk om terug te zijn. Raitt krijgt een warm onthaal van het publiek en met het nummer Used To Rule The World zet ze lekker in. Voor een vrouw van 63 is ze nog ontzettend stemvast. Het valt niet te ontkennen dat Raitt een vrouw met ballen is, ze is gewoon stoer! Met een zwarte broek, zwarte blouse en haar gitaren maakt ze van The Nile een bluesclub met een tikje funk. Wanneer zij de gereformeerde keyboardist Mike Finnigan een nummer laat zingen en zichzelf begeleid met zijn hammondorgel is de toon gezet en is het optreden op alle fronten spannend. Bij het toegift speelt Raitt een wel heel zuivere verise van I Can’t Make You Love Me, onlangs gecoverd door Adele. Na een wat bluesy rock optreden laat Raitt zien dat ze van meer kanten thuis is en ook een gevoelige ballad kan spelen waarmee zij het publiek in haar hand heeft.

Voor het eerst in deze editie dat de bezoekers van North Sea Jazz een beetje starstruck worden. Net na het optreden van Raitt stroomt the Nile vol met mensen die wereldartiest Sting willen zien. De zaal is vol met Police en of Sting fans. Wanneer de eeuwig jonge lijkende Sting het podium betreedt barst de zaal los in een luid gejuich en geapplaudisseer. Sting pakt het goed aan. Hij begint zijn optreden met bekende klassiekers als I’m an englishmen in New York, If I Ever Loose My Faith In You en Every Little Thing She Does Is Magic. Sting hoeft ook zeer weinig te doen om het publiek mee te krijgen. Het grote nadeel voor Sting is toch wel echt dat hij een hitjesartiest is. Doordat hij zo immens populair is geworden door vele hits is hij gedoemd om deze ook te spelen. Het is daarom ook als Sting een paar eigen nummers speelt, die hij ook redelijk uitrekt, slaat de verveling toe in het publiek. Hoewel er echt een grote fanbase aanwezig is en Sting voor bijna alles wat hij doet of zegt een groot applaus krijgt, is het optreden pas echt interessant voor de meeste mensen wanneer Sting zijn hits speelt zoals Message In The Bottle of een hele interessante jazzy versie van Roxanne. Sting laat tijdens zijn optreden heel goed zijn muzikaliteit zien en probeert zich de bewijzen dat hij meer is dan een grote hit artiest. Dit lukt hem aardig zeker bij de vele solo’s van zijn bandleden en hem zelf. Bij het toegift speelt Sting zijn zeer gevoelige en breekbare hit Fragile. Na deze mooie versie is zowel het optreden van Sting als North Sea Jazz ten einde.

North Sea Jazz 2013 is een groot succes. Het festival is goed georganiseerd, optredens lopen niet uit en de sfeer is een en al vriendelijk. Het prijskaartje voor een dagkaart of een pass partout is misschien wel prijzig maar de artiesten die komen en de sfeer van het festival maakt het het allemaal waard.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

12345678910
Bonnie Raitt foto North Sea Jazz - dag 3 Kendrick Lamar foto North Sea Jazz - dag 3 Kendrick Lamar foto North Sea Jazz - dag 3 Kendrick Lamar foto North Sea Jazz - dag 3 Kendrick Lamar foto North Sea Jazz - dag 3 Kendrick Lamar foto North Sea Jazz - dag 3 Kendrick Lamar foto North Sea Jazz - dag 3 Dionne Warwick foto North Sea Jazz - dag 3 Dionne Warwick foto North Sea Jazz - dag 3 Dionne Warwick foto North Sea Jazz - dag 3 Dionne Warwick foto North Sea Jazz - dag 3 Dionne Warwick foto North Sea Jazz - dag 3

12345678910

ROCK WERCHTER 2013 - DAG 1Rock Werchter heeft ook dit jaar een nieuwe attractie. KluB C is de vervanger...

northseajazz2013logo