VERSLAG: Rock Werchter 2013 - dag 4

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 96 foto's.

Naar het Rock Werchter 2013 - dag 3 verslag

VERSLAG: Jasper Wognum  

Dag 4

Het wordt al snel warm op deze zondagmorgen. Drie dagen festival beginnen bovendien hun tol te eisen, dus het komt laat op gang. A Day To Remember trekt zich daar niets van aan en gaat behoorlijk tekeer op het veld. Muzikaal is het niet geniaal, maar de volle overgave maakt veel goed. Hardcore, emo, punk, rock en gaan. We zijn in ieder geval helemaal wakker.

Haim blijkt te bestaan uit drie lekkere meiden van het licht alternatieve hippie type en een mannelijke drummer. Ze zetten een poprock optreden neer alsof ze nooit anders gedaan hebben, maar het eerste album moet nog verschijnen. De zangeres doet dingen met haar stem die je snel tegen kunnen staan. Daarnaast zit er niet echt een liedje bij dat blijft hangen. Net als Kesha willlen ze dat iereeen naakt gaat, maar zelf beloven ze niet meer dan een bh of een tiet of twee. Die belofte wordt vervolgens niet ingelost. Het alternatief is een kollektieve drumsolo.

Het zooitje ongeregeld van Gogol Bordello komt op het heetste moment van de dag met een stevige portie gypsy punk. Na een tijdje wennen aan de klanken gaat het veld springend los. Gelukkig staan ze veilig op het podium, want je wilt deze types niet per ongeluk tegen het lijf lopen. Ze brengen wel een mooi feestje naar de weide.

Alt-J geeft een degelijk optreden in The Barn. De songs blijven intact en worden hier en daar wat dikker aangezet dan in de studio. Het nieuwtje is er een beetje vanaf en het is erg warm in de tent, misschien dat het daarom een beetje tam aanvoelt. Dat weerhoudt niemand ervan om van hun optreden te genieten.

Passenger is populairder dan hij zelf dacht. De tent is afgeladen. Ergens jammer, want de liedjes zijn zo zacht dat je vrij dichtbij moet zijn om alles goed te kunnen horen. Uiteraard komt iedereen voor die ene hit, 'Let Her Go' om lekker mee te zingen. Daarvoor moet je wel een tijdje je adem inhouden, want de andere songs zijn onbekend voor het jonge publiek. Dit ruikt wel een beetje naar eendagsvlieg.

Band Of Horses speelt van die typische Amerikaanse rock. Denk Neil Young. Niet opzienbarend, maar erg lekker te verteren bij een frisse pint. Het rammelt een beetje, maar dat deert niet.

Gewapend met trompte en accordeon betreedt Of Monsters And Men The Barn. De fans zijn al enthousiast voordat er iets gebeurd is. Ook hier is het natuurlijk wachten op die ene hit 'Little Talks'. Daar kan iedereen weer volledig op los gaan. Leuk bandje wel.

Thirty Seconds To Mars moet het vooral hebben van gillende meisjes, balonnen en opblaasbeesten. Wat Armin van Buuren is voor de dansmuziek is Thirty Seconds To Mars voor rockmuziek. Hoe echt is dit? De nummers klinken stuk voor stuk als nummers die gemaakt zijn om zo episch mogelijk te zijn, maar er zit geen grijntje gevoel of originaliteit in. Meisjes van 16 gaan er keihard op dat is duidelijk. Jared Leto weet uitstekend hoe je die doelgroep moet opjutten. Voor de karaokiefhebbers worden de teksten getoond.
Het optreden wordt bovendien regelmatig onderbroken voor totaal misplaatste circusacts. Als je dit goed vindt lees je toch geen recensies.

The Gaslight Anthem laat zien hoe je wel een goede melodieuze rockshow neerzet. Met de kracht en emotie van Bruce Springsteen bespelen ze The Barn. Ze brengen met 'Bonzo Goes To Bitburg' een vurige ode aan The Ramones. Zanger Brian Fallon neemt even de dag door, waarbij Thirty Seconds To Mars een luid boegeroep oproept. Afsluiter is 'Baba O'Riley' van The Who. Een perfect optreden.

Op de weide hebben de meisjes van 16 plaatsgemaakt voor mensen van middelbare leeftijd. Depeche Mode ziet er wat gay uit in hun halfnaakte outfitjes. Zanger Dave Gahan mag dan een vijftiger zijn, dat zou je hem nog niet geven. Het is synthpop met de energie van rock. De animaties op de achtergrond mogen er zeker zijn, ondanks een haperend scherm. Het is buitenbeentje 'I Just Can't Get Enough' dat het meeste effect oogst. De weide verandert in een grote trampoline van voor tot achter. Goed, maar niet opzienbarend.

Van hoofdact Editors waren de verwachtingen na het geweldige optreden van vorig jaar erg hoog. Je zou zeggen dat deze band geen vuurwek nodig heeft om hun liedjes kracht bij te zetten, maar ze doen het toch. Overbodige luxe. Het begin lijkt een beetje stroef te verlopen door wellicht wat zenuwen? Editors is uitgegroeid tot een wereldband en durft zowaar een Bruce Springsteen cover, 'Dancing In The Dark' aan. Een mooie toevoeging op hun eigen hitlijst om Rock Werchter 2013 in stijl af te sluiten.

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt  

12345678
Alt-J foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Alt-J foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Alt-J foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Alt-J foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Asaf Avidan foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Asaf Avidan foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Asaf Avidan foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Asaf Avidan foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Band Of Horses foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Band Of Horses foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Band Of Horses foto Rock Werchter 2013 - dag 4 Band Of Horses foto Rock Werchter 2013 - dag 4
 
12345678
 
festival logo

METROPOLIS FESTIVAL 2013Ook dit jaar kon je in Rotterdam terecht voor een bonte verzameling van...

rockwerchter2013logo

ROCK WERCHTER 2013 - DAG 3 Festivalinfo is dit jaar aanwezig op het Belgische Rock Werchter Festival...