VERSLAG: Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013

Festivalinfo was aanwezig op Parade Utrecht 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Naar het Theaterfestival de Parade Utrecht: zondag 28 juli 2013 verslag

Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013

Elk jaar verandert het Moreelsepark in Utrecht tijdelijk in een dorp met theater, muziek, dans, een zweefmolen en terrasjes. Het ziet eruit als een soort Hollandse Moulin Rouge waar de burlesque-danseressen zijn verruild voor dansende Power Rangers die jou naar hun voorstelling lokken. Vrijdag was de opening die een zeer zonnig begin kent met onder andere De Kale Zangeres en Radio Exit Live.

De Parade is een mobiel theaterfestival, dat start in Rotterdam en verder rondtrekt langs Den Haag, Utrecht en tot slot Amsterdam. Met op één avond circa twintig voorstellingen is het altijd zoeken; waar zullen we heen gaan? Gelukkig zijn het allemaal korte voorstellingen waardoor je op een avond naar een stuk of drie voorstellingen kunt. Zoals bijvoorbeeld Birgit Schuurman’s Grote Verlangen, De Kale Zangeres of Silent Disco. En zit je vol van alle voorstellingen? Dan biedt De Parade dit jaar een enorm aanbod aan leuke horeca-tentjes waar je in de zon kunt genieten van sangria, sushi, nacho’s en zelfs gebakjes. Een ritje in de zweefmolen (voor jong en oud!) mag je natuurlijk niet vergeten.

Twee van de Utrechtse edities zijn Hummelinck Stuurman’s ‘De Kale Zangeres’ en Urike Quade Company’s ‘Radio Exit Live’. Een absurdistische en een surrealistische theatervoorstelling die elk op hun eigen manier het publiek imponeren.

Getipt wordt Hummelinck Stuurman’s ‘De Kale Zangeres’ met een beroemde cast waarvan de acteurs al tientallen jaren het vak uitoefenen. Denk onder andere aan de gevierde acteurs Bram van der Vlugt (o.a. onze oude Sinterklaas) en Frits Lambrechts (o.a. de stem van De Mol in Alfred Jodocus Kwak). ‘De Kale Zangeres’ is een stuk van Eugène Ionesco en is de bron van al het absurdistische theater na 1950. Het wordt zelfs al 55 jaar dagelijks in Parijs gespeeld! En dit jaar dus ook op De Parade. Het stuk vult zich met lege dialogen waarbij je als publiek je telkens afvraagt waar het verhaal naartoe gaat. En dat is soms wat vermoeiend, omdat het antwoord zoek is. Maar die vraag moet je loslaten. Het stuk verlangt namelijk van het publiek dat je tussen de regels door kijkt en het tijdloze spel over conventies en beleefdheden doorziet. Voor de fervent theaterkijker een prachtig stuk, voor anderen iets minder toegankelijk.

*BANG* BANG*, zonder enige introductie start ‘Radio Exit Live’ van Ulrike Quade al voordat de laatste bezoeker zijn plaats heeft gevonden. Een man is doodgeschoten en ligt levenloos op de bank. “Here’s Radio Exit Live with the news” schalt de zwevende radio in de zaal. De man wordt wakker en hoort zijn nieuws aan: hij is vermoord. Nu is hij gedoemd in een tussenwereld, waar hij terugkeert in het circus van zijn net verlaten leven. Een leven met lust en liefdeloosheid. De handgemaakte levensgrote figuren zijn de zwarte omlijsting van dit surrealistische stuk. En door de mooie dansscènes en acrobatiek weet het stuk je telkens te verrassen. Een toegankelijker stuk, waar ook de beginnende theaterkijker zich goed bij kan amuseren.

De Parade heeft naam gemaakt als het theaterparadepaardje van het festivalseizoen. Velen kijken al ver van tevoren uit naar dit knusse, fantasierijke festivaldorpje waar je heerlijk met een biertje kunt vertoeven. En geef ze eens ongelijk, want op de eerste dag bevestigt De Parade Utrecht met haar programma, decor en horeca maar weer eens dat het wederom heel erg leuk is. Komen dus!

foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013  foto Theaterfestival de Parade Utrecht: vrijdag 19 juli 2013

SUIKERROCK 2013Ook dit jaar kon je in Tienen weer terecht voor een nieuwe editie van...

bospop2013logo

BOSPOP 2013 Bospop keerde na drie edities terug op sportpark Boshoven. Het kleinere...