VERSLAG: Persistence Tour 2006

Festivalinfo was aanwezig op Persistence Tour 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

VERSLAG: Daniel Calder

12

Persistence Tour 2006 - deel 1

Vandaag staat de hele dag in het teken van vlammende hardcore. De Resistance Tour heeft zich omgedoopt tot de Persistence Tour en laat zich dit jaar tekenen door een ijzersterke line-up met onder andere hardcore-legendes Sick Of It All en Madball. Ook bekende USA-hardcorebands als Comeback Kid, Terror en Walls Of Jericho zijn van de partij. Natuurlijk biedt de tour ook een podium voor nieuwkomers als Zero Mentality, The Distance en Destiny.

De aftrap van vandaag in een reeds propvol 013 is aan het Duitse Zero Mentality. De heren staan hier niet zonder reden. Met hun nieuwe album Invite Your Soul proberen ze wereldwijd hun naam bekendheid te geven. Zero Mentality maakt typische oldschool hardcore met een modern randje. Helaas is hun live performance deze middag dramatisch. De zanger is sowieso geen echte entertainer, maar vandaag is zijn stem ook nog eens erg hol en niet overtuigend. Het geluid in de zaal zit ook niet mee. Het gitaargeluid is wat zwakjes en de nummers klinken vrijwel allemaal hetzelfde. Een band die het in mijn ogen niet heeft verdiend te mogen openen op deze tour.

Hierna is het tijd voor The Distance. Deze band uit de VS maakt een eigenzinnige mix tussen hardcore, punk en wat emo. De band speelt een erg strakke set en de energie die deze gasten uitstralen op het podium is indrukwekkend. Muzikaal gezien is het wat zang betreft flauwtjes: wat cheesy emo zang en een stereotype scream. Dit wordt echter goedgemaakt door de gave breaks en de uitstekende melodielijnen in de gitaarpartijen. Een band om in de gaten te houden, maar niet erg op zijn plaats is in deze Persistence Tour line-up.

Destiny uit Duitsland brengt vervolgens melodieuze hardcore die verdacht veel op Poison The Well lijkt. Ze beginnen hun set met opener ‘Forsaken Love’ van het album The Chacy Trapter. De breakdowns geven de meeste kracht tijdens de set. De stem van de leadzanger is niet erg overtuigend, maar gelukkig zijn de screams wel erg goed en gedefinieerd. Een tweede gitarist voor wat meer body en wat meer experiment voor een eigen gezicht zou Destiny echter goed doen. Een zoveelste Poison The Well-kloon is natuurlijk niet iets waar iedereen op wacht.

‘Female fronted hardcore’ is tegenwoordig meer geaccepteerd in de scene. Vaandeldrager van deze stroming, Walls Of Jericho, mag dit gaan bewijzen tijdens deze Persistence Tour. Een statisch optreden van deze band zul je zelden meemaken: vanaf het begin tot aan de laatste noot staat deze band niet stil. Candace is een vrouw met ballen en ze heeft een strot waar je gerust U tegen kunt zeggen. Het publiek heeft het duidelijk naar zijn zin tijdens de knallende set. Alles wordt luidskeels meegebruld en in de zaal wordt flink gemosht. Tot het vervelende af zweept Candace de zaal op en het publiek geeft hier ruimschoots aan toe. Met de strakke uptempo riffs, harde beatdowns en sterke sing-alongs overtuigt Walls of Jericho echter al genoeg.

12

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12
Zero Mentality foto Persistence Tour 2006 Zero Mentality foto Persistence Tour 2006 Zero Mentality foto Persistence Tour 2006 The Distance foto Persistence Tour 2006 The Distance foto Persistence Tour 2006 The Distance foto Persistence Tour 2006 Destiny foto Persistence Tour 2006 Destiny foto Persistence Tour 2006 Walls Of Jericho foto Persistence Tour 2006 Walls Of Jericho foto Persistence Tour 2006 Walls Of Jericho foto Persistence Tour 2006 Walls Of Jericho foto Persistence Tour 2006

12

EMERGE FESTIVAL 2006In november mocht Festivalinfo tien kaarten weggegeven voor het Emerge...

LEVI'S BRAND NEW NIGHT 2006 Spijkerbroekenmerk Levi’s en MTV organiseren vanavond een groot feest in...