VERSLAG: State X/New Forms 2006

VERSLAG: Jolien de Ruijter

State X/New Forms

State-X/New Forms is een groot festival voor liefhebbers van experimentele en avant-gardistische rock, elektronica en multimedia performances. Ook dit jaar staan er weer bekende en minder bekende artiesten op de podia van ’t Paard van Troje in Den Haag.

De gevel van 't Paard schittert ons tegemoet als we hier vrijdag om 01:30 uur aankomen. Helaas hebben we door deze late verschijning de hoofdact, Sonic Youth, gemist. Deze band was de aanleiding voor het uitverkopen van de vrijdagavond, dus daarom toch maar even rondvragen wat de bezoekers ervan vonden. “Zangeres Kim Gordon weet zich goed staande te houden op haar blokhakken.” Ok… “Het optreden van deze inspiratiebron voor veel muzikanten begon mooi, rustig, maar al snel kwam de gitaarnoise los. De bombastische klanken deden een moshpit ontstaan die zelfs niet tot rust kwam tijdens de spacy nummers.” Ok!

Ook de surrealistische bewerkingen van jazz klassiekers door Pow-Ensemble zijn aan ons voorbij gegaan. Volgens ooggetuigen was het optreden waarbij een tapdanser het ritme aangeeft op een interactief systeem erg mooi. Om het nog een beetje goed te maken, heb ik een van de programmeurs van het festival een aantal vragen gesteld. De vrijdagfavorieten van Jan Bongers waren No Neck Blues Band, Sonic Youth (natuurlijk) en de grootste verassing Mono, omdat ze op plaat heel getemperd klinken, maar on stage overweldigend zijn. De zaterdagavond wordt volgens hem iets rustiger, met minder gitaargeweld. Hij verheugt zich op de bands Circle uit Finland en Magic Markers uit Amerika. “Twee bands die roet in het eten gaan gooien”. Waarom deze dan niet op het grote podium staan? Dat is volgens hem niet nodig. Sonic Youth is volgens Jan ook veel interessanter op een klein podium.

Zaterdag sta ik om 22:00 uur al op de stoep. Deze avond is meer op elektronische muziek gericht. Jimmy Edgar uit Detroit laat de eerste paar heupen wiegen. Hij laat lekkere muziek horen wat in het midden hangt tussen techno, hiphop en IDM. Tegelijkertijd staat op het prakpodium Het Glasorkest. Deze meiden laten een interessant geluid horen door over de rand van glazen in verschillende groottes te wrijven met bijna hypnotiserende klanken tot gevolg. Jammer van alle honende opmerkingen in de zaal. Men is blijkbaar te veel in feeststemming om even rustig te luisteren.

Inmiddels is Chris Clark begonnen, samen met drummer Alvin Ryan. Mooie diepe bassen en vette breaks. Het samenspel met de drummer is even wennen, maar op sommige momenten echt een verrijking voor de mooie klanken die uit de laptop van de Engelsman komen.

Ondanks de tip van programmeur Jan Bongers laat ik Circle links liggen en ga ik door de kou naar de kelder voor een optreden van het Breakcore Tapdance Collective. De bekende breakcorebeats dringen het overvolle, zweterige zaaltje binnen en tapdanser Marieke van der Ven gaat los. De moves van Marieke zijn heel tof, maar ze missen interactie met de muziek. Dit is duidelijk een project dat zich nog even verder moet ontwikkelen.

Natuurlijk kan Jamie Lidell vanavond niet ontbreken. De zaal staat vol wulps dansende vrouwen, hopend dat Jamie een glimp van ze opvangt. Hij kan er echter niet ongeïnteresseerder bij zitten met zijn capuchon over zijn hoofd. Zijn muziek? Tja… De cd is erg lekker, maar live verwacht je er dan toch iets meer van. Tijdens eerdere optredens experimenteerde hij ook meer. Maar om maar een vriendin te quoten: “Hij is zooooo leuk, wat maakt z’n muziek nou uit?”.

Mijn avond wil ik afsluiten met La Peste, eigenaar van het experimentele hardcore label Hangars Liquides. Deze overweldigende liveset is door de driehonderd beats per minute echter niet lang vol te houden. Op de gang is er nog even tijd om het festival te overdenken: Voor de experimentele rockers onder ons was er dit jaar veel te ontdekken, maar ook voor de liefhebbers van elektronische muziek was er weer genoeg te horen. State X, keep up the good work!

SCHOOLBLAST 2006Vorige week vond in Zaandam (De Kade) het SchoolBlast 2006 festival plaats....

EMERGE FESTIVAL 2006 In november mocht Festivalinfo tien kaarten weggegeven voor het Emerge...