VERSLAG: Le Guess Who? 2013 - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op Le Guess Who? 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 82 foto's.

Naar het Le Guess Who? 2013 - dag 2 verslag
Naar het Le Guess Who? 2013 - dag 4 verslag

VERSLAG: Jasper Klomp

Le Guess Who? 2013 dag 3

Terwijl de kruitdampen van Le Mini Who? nog optrekken is de Janskerk is al vroeg goed gevuld voor Douglas Dare. De Engelsman is neergestreken bij Erased Tapes en heeft zeker raakvlakken met labelgenoten als Ólafur Arnalds en Nils Frahm, hoewel zijn inslag minder neoklassiek van aard is. Achter zijn piano doet hij vooral denken aan Perfume Genius en in iets mindere mate James Blake. Dares hemelse stem trekt de pop met een elektronische inslag naar een hoog niveau. De drummer zorgt met zijn complexe ritmes voor een extra pluspunt, maar Dare blijkt in het nieuwe ‘Caroline’ ook uitstekend op eigen benen te kunnen staan.(JK)

De vergelijking is snel gemaakt, maar niet meer dan logisch: PINS is min of meer het schattige zusje van Savages. De meisjes zien er redelijk rock 'n roll uit, maar het echte venijn ontbreekt bij het viertal uit Manchester. Eigenlijk is PINS het in alle opzichten net niet. De stem van de zangeres is niet bijzonder sterk, hun lo-fi nummers zijn niet bepaald catchy en ook op het instrumentale vlak is het allemaal wat sufjes. Nee, dit was niet spannend.(Daniël Oostdijk)

Thao & The Get Down Stay Down hebben behoorlijk wat mensen naar de Spiegelbar weten te trekken. De Amerikaanse van Vietnamese komaf draait al wat langer mee in het indiecircuit en weet hoe je een aanstekelijke set op de mat moet leggen. Thao laat zich moeilijk vangen. Het aantal false noten van mevrouw is talrijk, maar met een speelse mix van freak-folk, art-pop en zelfs een vleugje math-rock (call it what you like) weet ze het publiek om haar vinger te winden. Ontzettend leuk en fijn optreden.(DO)

Roze kniekousen, een bloem in de haren; Scout Niblett lijkt de aardige vrouw waar niemand last van heeft, maar schijn bedriegt. “I think I’m going to buy me a gun, a nice little silver one” zingt ze, waarna de Engelse haar snaren begint te teisteren. PJ Harvey is nooit ver weg, maar het is desalniettemin volkomen authentiek wat Niblett doet. Zo nu en dan kijkt ze met een vinnige blik het publiek in. Met veel werk van haar laatste album It’s Up To Emma is het sowieso makkelijk om te overtuigen. Het zijn stuk voor stuk puike rocknummers met een scherpe rand. Als haar laatste tonen nog wegsterven doet Niblett haar rugzak om, loopt weg, komt terug om haar fles drinken te pakken en verdwijnt. Intrigerende muziek gemaakt door een intrigerende vrouw.(JK)

Bij de entree van Crystal Stilts vraag je je direct een ding af: is de zanger zo stoned als een garnaal of komt hij altijd zo duf voor de dag? De post-punk met sterke wave-invloeden van de Brooklynners werkt bezwerend en ligt fijn in het gehoor. Het orgeltje (The Doors-referenties kom er maar in), de compleet lome uitstraling, Crystal Stilts is geen denderende liveband, maar meer eentje die altijd een 7tje scoort. Ook niks mis mee.(DO)

De schilderijen van Damien Jurado in de Oudegracht zijn niet de enige doeken die we tegenkomen. Galerie Jaap Sleper is op deze derde festivaldag namelijk de plek waar DM Stith en Emily Wells mogen optreden. Laatstgenoemde doet dat in haar eentje. Omringd door een keyboard, delen van een drumstel en haar viool speelt ze een vermakelijke set. Aan het begin doet ze vooral aan Björk denken, wat natuurlijk niet erg is, maar gaandeweg komt de lijn Wells duidelijker aan bod. Met voorgeprogrammeerde beats, het gebruik van loops en haar karakteristieke stemgeluid laat ze horen dat het ook zonder een band kan. De compacte galerie nodigt uit tot veelvuldige interactie tussen Wells en het publiek. Een prettige sfeer en goede muziek, wat wil een mens nog meer?(JK)

METZ is eigenlijk al ruim een jaar bezig met een zegetocht rond de wereld. Ondanks het ontoegankelijke karakter van het Canadese drietal hebben ze de weg naar het grotere publiek gevonden, worden ze voor behoorlijk wat prijzen genomineerd en dook het titelloze debuutalbum op in talloze jaarlijstjes van 2012. Het is een vreemd aanzicht, de studentikoos ogende zanger Alex Edkins die schreeuwt en brult alsof zijn leven er vanaf hangt. De ziedende noise-rock zorgt ervoor dat er al snel een behoorlijke pit ontstaat in de toch niet bijster goed gevulde Oudegracht. Maar METZ is niet alleen simpel beuken. Het heeft diepgang. Er valt genoeg ritme waar te nemen in het zuivere spel van de heren. METZ afdoen als takkeherrie, iets wat ik van tevoren wel dacht, is te kort door de bocht.(DO)

In ACU gaat het feest nog even door, maar Vex Ruffin kan niet voor de gewenste muziek zorgen. Ergens tussen Dirty Beaches en Death Grips in, maar dan zonder grote intensiteit, kent het duo op het podium een stroeve start. Het begint überhaupt al niet lekker voor ze door problemen met de microfoon. Naar het einde toe zijn de beats wat dansbaarder, maar van spannend nachtelijk vertier is geen sprake.(JK)

Spannend is het wel bij Pharmakon. Een blond meisje betreedt het podium en als de bak elektronische noise is opengegooid, verandert ze in een als door de duivel bezeten persoon. Meermaals sluipt ze de zaal in. IJselijke schreeuwen uitstotend kijkt ze licht gebogen naar de grond, maar zo nu en dan schiet haar blik naar iemands ogen. Gelukkig blijft ondergetekende dit gespaard.(JK)

Ook de derde, uitermate gevarieerde, dag van Le Guess Who? bracht weer veel sterke sets. Met onder andere een lange show van Yo La Tengo in het vooruitzicht kijken we alweer uit naar de slotdag, waarvan een verslag natuurlijk volgt.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

1234567
 foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3  foto Le Guess Who? 2013 - dag 3

1234567

LE GUESS WHO? 2013 - DAG 4De zondag was met hoogtepunten als Damien Jurado, Om en Moonface misschien...

Le Guess Who Logo