VERSLAG: Festival Mundial 2014

VERSLAG: Laura de Lange

Mundial

De zomer is er weer en dat moet gevierd worden. Alweer de 27e editie van het wereldfestival Mundial breekt aan. Met talenten van alle hoeken van de wereld en een uitverkochte 3-dagen pas beloofd Mundial dit jaar weer een spektakel te worden. De eerste dag, of beter gezegd avond, staat in het teken van Mexico. Best ironisch in verband met het WK-voetbal. Kijken of de Mexicanen deze avond toch nog wat warmte kunnen geven aan de Nederlanders. Festivalinfo was bij Mundial om verslag van te doen.

Mundial wordt gehouden in de Spoorzone in Tilburg. Bij binnenkomst staan er verschillende kleurrijke tenten en is de loods de ‘Wagenmaker’ omgetoverd tot een sprookjesachtige omgeving met slingers, gekleurde paraplu’s en meer. Op het podium staat Mexicaans singersongwriter Carla Morrison op te treden. Met haar album ‘Déjenme Llorar’ won Morrison maar liefst twee Latin Grammy’s en is een grootheid te noemen in Mexico. Carla Morrison heeft een meeslepende en warme stem en weet voor een bepaalde rust te zorgen in de grote Wagenmaker. Het optreden van Carla Morrison heeft iets betoverends. Toch is het niet heel spannend, eerder rustgevend maar soms tegen het saaie af.

Het grootste contrast met Carla Morrison is Los Elasticos. Deze vijfkoppige band, ook uit Mexico, is geen vreemde in artiestenland. Los Elasticos hebben onder andere het podium gedeeld met de Arctic Monkeys, Moby en The Addicts. De muziek is in tegenstelling tot Carla Morrison hard en ruig. Ondanks het opvallende uiterlijk van de bandleden, die met maskers optreden, is het optreden weinig spannend. Elk nummer dat ze spelen lijkt hetzelfde punknummer te zijn en aan het eind van een nummer roepen ze enkel ‘ARRIBA ARRIBA’ en wat onverstaanbaars Engels. Hoewel Los Elasticos met de muziek die zij maken de potentie hebben om een groot feest neer te zetten, gebruiken zij die potentie echter niet. Het optreden is nogal eentonig en het is vaak niet duidelijk of er een nieuw nummer gespeeld wordt.

De laatste act van de avond is DJ Klang. Na de harde muziek van Los Elasticos brengt DJ Klang de latin-dance naar Tilburg. DJ Klang heeft op veel plekken in Europa opgetreden en nu is ook Festival Mundial aan de beurt. De set van DJ Klang begint redelijk eentonig met dezelfde basstune die doordreunt. Steeds verder in het optreden is de set steeds beter. Er komen meer nieuwe elementen in de muziek en DJ Klang krijgt het voor elkaar om de voetjes van Mundial van de vloer te krijgen.

Ondanks dat de sfeer op Mundial heel goed is, is de avond wat betreft muziek rommelig. Doordat er maar de mogelijkheid is tot een enkele ruimte om artiesten te zien, ben je als bezoeker gedwongen eraan over te geven. De stijlen zijn echter zo verschillend van elke artiest dat het niet heel duidelijk is wat Mundial over wil brengen en zeker wat er precies Mexicaans aan zit. Waarschijnlijk dat een dag met meerdere artiesten en ruimtes dit goed kan maken.

PARKPOP 2014De 34e editie van het gratis Parkpop festival trok 190.000 bezoekers. Het...

DOWN THE RABBIT HOLE 2014 DAG 3 Down The Rabbit Hole is een van de nieuwste grote festivals en moet een...