VERSLAG: Pitch 2014

Festivalinfo was aanwezig op PITCH 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 47 foto's.

Bekijk de Pitch 2014 foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

12

Vrijdag

Dit jaar wordt het Pitch festival alweer voor de derde keer georganiseerd. Wederom presenteert de organisatie een overzicht van bands en DJ’s die het concept elektronische muziek breed gedefinieerd hebben. Met Massive Attack als absolute headliner wist de organisatie de vrijdagkaarten en de passe-partouts gemakkelijk uit te verkopen. Daarbij valt er dit jaar voor het eerst te genieten van een open-air podium.

De dag begint lekker kalmpjes met twee Afrikaanse bands. De groepen vormen een vreemde eend in de bijt op het affiche. Dat deert niks, met een heerlijk zomers zonnetje bewijst Seun Kuti een waardige opvolger van zijn vader te zijn. Hij stuurt de band van de legendarische Fela Kuti moeiteloos door het optreden. De hypnotiserende Afrobeat brengt de dag heerlijk op gang. Net zo hypnotiserend zijn de mannen van Tinariwen . De Afrikaanse rockgroep brengt de typische Tuareg rock. Tinariwen is vandaag in topvorm. Afrikaanse refreintjes worden naar psychedelische hoogtes gebracht met de verschillende solo’s. De gitaristen spelen gretiger dan ooit. Ze lijken zich bewust van hun positie als buitenbeentje en daardoor extra hun best te doen.

Uit Zweden staat vervolgens Little Dragon op het programma. Het gezelschap ging reeds samenwerkingen aan met Gorillaz, DJ Shadow en Big Boi. Solo blijkt het lastig om de aandacht erbij te houden. Regelmatig wordt er een goed ritme in gezet. Even ben je dan helemaal gepakt door een jazzy, funky of dance beat. Het volgende moment haalt zangeres Yukimi Nagano deze sfeer helemaal weg met haar doorsnee zangkwaliteiten.

Moderat laat zien hoe je met weinig zangkwaliteiten en goede beats wel de aandacht erbij kan houden. Het drietal is in de gashouder geplaatst. De zaal is veel te klein voor de populariteit van de act, maar al snel wordt duidelijk dat de fantastische lichtshow enkel gedijt in het donker. Met een driedimensionaal scherm stuwen de dancebeats de zaal in. De heren maken hun belofte waar en pakken het publiek helemaal in.

Singer-songwriter Ry X staat vandaag twee keer op het programma. Een van die projecten is The Acid. Vier mannen staan duistere beats te spelen. Het lijkt geïnspireerd door acts als Frank Ocean. De muziek klinkt minimaal en de teksten worden gefluisterd. Hierdoor is het moeilijk te verstaan waar de nummers over gaan, afgaand op de sfeer zal het geen vrolijke bedoeling zijn. The Acid strand in haar overdreven poging om interesante muziek te maken. Nergens wordt het boeiend.

Waar Moderat sfeervol en minimaal de gashouder inpakte, probeert SBTRKT dit met een grootse aanpak. Er staat een enorme opblaasbare hond op het podium en veel elektronische apparatuur. De DJ is vooral bekend van zijn vele remixes, vanavond staan er drie man op het podium. Doordat de vocalen niet live gezongen worden stelt de band eigenlijk meteen al teleur. Wat volgt is een set met, in principe, degelijke nummers die door het kleine onderscheid tussen voorgeprogrammeerd en live maar half weet te boeien.

In de line-up van vandaag zijn de muzikanten van Massive Attack duidelijk de ouwe rotten in het vak. De groep is een van de grote triphop acts. De artiesten staan overwegend in het donker en worden van achter belicht door een imposante muur van licht. Deze wordt regelmatig afgewisseld met, naar het Nederlands vertaalde, berichten. Onder andere de invloed van de media en de Irak oorlog worden gelinkt aan de nummers. De Irak quotes van politici zijn, met de huidige chaos in het land, confronterend. Aan het begin lijkt de band ten onder te gaan aan haar geroutineerdheid. De dreigende beats worden zonder veel overgave gespeeld. Het publiek komt er de eerste 15 minuten ook maar moeilijk in. Plotsklaps gaat de knop om en zit de sfeer erin. Dit is mede te danken aan een sfeervolle Arabische twist door de nummers. Ook de komst van reggae legende Horace Andy draagt bij aan de kwaliteit van het optreden. Hij is de sterktse van de verschillende vocalisten en brengt de mysterieuze sfeer tot leven. Massive Attack onderstreept zichzelf daarmee uiteindelijk als een zeer degelijke headliner van een zeer degelijke dag.

12

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
Aufgang foto Pitch 2014 Aufgang foto Pitch 2014 Aufgang foto Pitch 2014 CHEATERS foto Pitch 2014 CHEATERS foto Pitch 2014 CHEATERS foto Pitch 2014 George Fitzgerald foto Pitch 2014 George Fitzgerald foto Pitch 2014 George Fitzgerald foto Pitch 2014 Kate Boy foto Pitch 2014 Kate Boy foto Pitch 2014 Kate Boy foto Pitch 2014

1234

FESTIVAL DEBESCHAVING 2014deBeschaving is niet zomaar een popfestival, het is een beleving. Een...

parkpop2013logo