VERSLAG: De Wereld Draait Buiten 2014

Festivalinfo was aanwezig op De Wereld Draait Buiten 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 42 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

De Wereld Draait Buiten

Voor de tweede maal op rij kan het populaire TV programma De Wereld Draait Door haar fans uitnodigen op een festival versie van het programma. Wie dagelijks de TV aandoet is bekend met mannen als Matthijs van Nieuwkerk, Pieter Derks, Nico Dijkshoorn, Joost Zwagerman en Herman Pleij. Op het Westergasterrein kreeg de liefhebber afgelopen zondag de kans om de heren te aanschouwen. De organisatie heeft in de aankleding ook duidelijk haar best gedaan om de bezoekers onder te dompelen in het gevoel dat altijd om dit programma hangt.

Zo ontdek je ook nog eens verborgen talenten van bovengenoemde mannen. Pieter Derks blijkt, naast een onderhoudende cabaretier, ook te kunnen zingen en Herman Pleij waagt zichzelf aan een poging tot rappen. Ook beproefde concepten vanuit het programma komen tot leven. Tijdens Guilty Pleasures vertolken muzikanten nummers die ze stiekem heel goed vinden. Zowel Mister and Mississippi als Douwe Bob gebruiken dit blok echter om eigen muziek te promoten. Douwe Bob besluit op het laatste moment een cover te laten vallen voor een onlangs geschreven nummer. Zodra laatstgenoemde dan toch zijn interpretatie van Cher haar ‘Believe’ inzet kruipt het kippenvel je over de rug.

Naast de vaste schare DWDD gasten en vriendjespolitiek heeft het festival echter een zeer sterke line-up. Met Michael Kiwanuka , Kelis en Paolo Nutini wist het festival enkele van de meest relevante Internationale artiesten te boeken. Het is daarbij verrassend dat zowel Michael Kiwanuka als Kelis in de kleinere Gashouder geplaatst worden. De Jeugd van Tegenwoordig krijgt daarentegen het grote buiten podium. De groep laat zien dat Nederland nog geen genoeg kan krijgen van haar flauwekul hiphop. Heel verrassend zijn de heren niet meer, de grote hoeveelheid hits en flauwe grappen brengen de stemming er echter wel in.

Veel verrassender is Kelis die zich met album Food wederom opnieuw uitgevonden heeft. De zangeres opent met een Nina Simone cover en het gehele optreden doet denken aan de hoogtijdagen van Motown. De zangeres heeft een swingende band meegebracht. Het rauwe stemgeluid geeft het geheel een zwoele twist. Het zijn veelal nieuwe nummers die ten gehore gebracht worden, deze voelen echter aan alsof ze al jarenlang op de radio te vinden zijn. Bekende hits zijn in een passend jasje gegoten. ‘Trick Me’ wordt een rocksteady hit en tijdens ‘Accapella’ denk je geen seconde meer aan de simpele dancebeat die bij het origineel thuis hoort.

Rico bracht samen met producer A.R.T. ook een verrassende plaat uit. De rapper legde zich toe op de reggae en presenteert vandaag deze muziekstijl. Rico blijft echter een rapper. In combinatie met de Jamaicaanse ritmes komt zijn relaxte flow goed tot zijn recht. Zelfs Opgezwolle nummer ‘Hoedenplak’ krijgt een up-tempo ska vertolking. Moss speelt vervolgens in de Gashouder een ruige set. De gitaren worden stevig ingezet. De rock ’n roll staat als een huis. Voor de gemiddelde popminnende De Wereld Draait Buiten bezoeker is het optreden echter iets te veel van het goede. Veel bezoekers verlaten de zaal na enkele minuten. Het is het sfeervolle ‘I Apologise (Dear Simon)’ dat het hoogtepunt van deze knallende set vormt.

Terwijl de regen met bakken naar beneden valt heeft Selah Sue het moeilijk op het buitenpodium. Enkele fans trotseren de regen, velen staan verderop in de tent te schuilen en proberen uit de verte een stukje van het optreden mee te pakken. De Belgische laat zien vertrouwd te zijn met haar band. Haar optreden is gevuld met energie. De mix van hiphop en singer-songwriter materiaal zorgt bovenal voor de nodige afwisseling. Dat Michael Kiwanuka droog in de Gashouder staat komt dan mooi uit. De zanger werkte onlangs samen met Dan Auerbach van The Black Keys. Het dreigende geluid waarmee hij opent lijkt duidelijk geïnspireerd door Auerbach. Zijn setlist is een fantastische ode aan de grote soul- en bluesmuzikanten. Bovenal toont Kiwanuka aan zelf net zo sterk te zijn. Verrassend neemt hij plaats achter een keyboard om daar twee nummers te spelen. Qua stemgeluid is het tijdens deze nummers meer dan ooit duidelijk waarom Kiwanuka de vergelijking met Marvin Gaye zo glansrijk doorstaat. Hit ‘Home Again’ ontroert verscheidene mensen tot tranen.

Het is vandaag soul wat de boventoon voert. De blanke Paolo Nutini doet namelijk ook nauwelijk onder aan Marvin Gaye. Vijf jaar moesten we wachten op zijn derde album. ‘Caustic Love’ was dat echter waard. De Schot, met Italiaanse wortels, is duidelijk volwassen geworden. Meer dan ooit klinkt Nutini als één van de grote soulgiganten.Met een uit negen man bestaande band lijkt Nutini klaar om zelf een superster te worden. Ook zijn podium presentatie is duidelijk gegroeid. De dansmoves van Nutini doen denken aan Otis Redding. De blazers en gitaristen swingen er net zo enthousiast op los. Hoogtepunten zijn de ballades ‘Better Man’ en ‘Candy’. De grootste verrassing is echter ‘Tricks Of The Trade’. De maffe ska gekheid is volledig weggestript. Het nummer wordt gebracht in een gospel en rock ’n rollmix met een grootsheid dat ook bij Bruce Springsteen niet misstaan had. Terwijl het inmiddels prachtig weer geworden is en de hemel oranje kleurt van de zonsondergang vormt dit optreden de perfecte afsluiting van een zeer geslaagde tweede editie van De Wereld Draait Buiten.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
Blaudzun foto De Wereld Draait Buiten 2014 Blaudzun foto De Wereld Draait Buiten 2014 Blaudzun foto De Wereld Draait Buiten 2014 De Jeugd Van Tegenwoordig foto De Wereld Draait Buiten 2014 De Jeugd Van Tegenwoordig foto De Wereld Draait Buiten 2014 De Jeugd Van Tegenwoordig foto De Wereld Draait Buiten 2014 Douwe Bob foto De Wereld Draait Buiten 2014 Douwe Bob foto De Wereld Draait Buiten 2014 Douwe Bob foto De Wereld Draait Buiten 2014 Jett Rebel foto De Wereld Draait Buiten 2014 Jett Rebel foto De Wereld Draait Buiten 2014 Kelis foto De Wereld Draait Buiten 2014

1234

ROCK WERCHTER 2014 - DAG 1Rock Werchter is 40! Het beste festival van de lage landen, wederom groter...

FESTIVAL DEBESCHAVING 2014 deBeschaving is niet zomaar een popfestival, het is een beleving. Een...