VERSLAG: Lowlands 2014 - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 86 foto's.

Naar het Lowlands 2014 - dag 2 verslag

VERSLAG: Kees de Jong

Lowlands 2014 - dag 3

De laatste dag van Lowlands is aangebroken. Muzikaal gezien de meest interessante dag, qua weer is het een ander verhaal. Het giet meermaals met bakken uit de hemel en het terrein dat het hele festival redelijk droog is gebleven is aan het eind van de dag bezaaid met plassen.

Gelukkig is het redelijk droog als Die Antwoord de Alpha mag afbreken. De grap is er na drie studioalbums wel vanaf en wie de beats wegdenkt hoort gekrijs, geschreeuw en onverstaanbaar gebrabbel. De overgave waarmee frontman Ninja en zangeres Yo-Landi de mix van rave en hiphop brengen is echter aanstekelijk. En anders laat DJ Hi Tek zijn beats zover over het terrein dreunen dat je vanzelf wel gaat bewegen. Als Ninja tijdens ‘Enter The Ninja’ dan ook nog in het publiek springt is het feest compleet.

In de Grolsch-tent mag Gogol Bordello het gemis van London Grammar doen vergeten. Zoals we van de Oost-Europeanen – allemaal geëmigreerd naar New York – gewend zijn bouwen ze een feestje. Op het scherm achter het podium staat de cover van het nieuwste album Pura Vida Conspiracy en toepasselijk wordt de set begonnen met albumopener ‘We Rise Again’. Het publiek gaat niet zo massaal los als de band graag zou willen maar her en der lijkt het toch te lukken. Zanger Eugene Hütz komt nog even naar het publiek om de boel extra op te hitsen. Dat iedereen de tent na een uurtje balkan/gypsy punk met een positief gevoel verlaat moge duidelijk zijn.

Het verhaal van Dub FX is er eentje uit de boeken. Benjamin Stanford trok van Australië naar Europa om daar voet aan de grond te krijgen als artiest. Gewapend met wat effectpedalen en een microfoon trok hij rond en werd al snel een internethit. Nu staat hij in de Bravo-tent op Lowlands die met behulp van wat flinke regen snel volstaat. Tijdens ‘Don’t Give Up’ – afkomstig van zijn nieuwste album Theory Of Harmony – gaat het even mis. De beat wordt opnieuw gesampled en we kunnen verder. Toch lijkt ouder werk als ‘Step Up My Trip’, ‘Flow’ en ‘Made’ het beter te doen. De snelheid waarmee hij schakelt tussen samplen en zingen is gewoon bewonderenswaardig. De beloning? Een sitdown tijdens het laatste nummer waar praktisch iedereen in de tent aan meewerkt.

Typhoon bracht onlangs zijn tweede album Lobi Da Basi uit en vandaag mag hij in de Bravo laten horen hoe dat live klinkt. Te gek, zo luidt het simpele antwoord. De energie die van hem en zijn band uitgaat is direct voelbaar tot achterin de tent en daarbuiten. Of hij er nou een zevenjarig jochie bijhaalt, Benjamin Herman even laat blazen op zijn saxofoon of zijn broer mee laat doen, het één is nog leuker dan het ander. Niet meer dan terecht dat hij de nieuwe huisband van De Wereld Draait Door wordt. En als ze een beetje ballen hebben laten ze hem ook af en toe aanschuiven als tafelheer.

Voor Skrillex geldt misschien wel hetzelfde als voor Die Antwoord: We kennen zijn trucjes na een paar jaar wel. De Alpha staat wel nagenoeg vol, met mensen die de snerpende beats met open armen ontvangen. Vernieuwend of verrassend is het allemaal niet. Zijn krijsstem schalt haast elke vijf minuten door de tent en gejoel is telkens het gevolg. Nummers als ‘Bangarang’ en ‘First Of The Year’ komen voorbij maar ook werk van Flux Pavillion en Nero belanden in de mix. Hap. Slik. Weg. Als bezwete gladiatoren komen de mensen uit het eerste vak vandaan lopen. En dan is de missie gewoon weer geslaagd.

De afsluiter in de Grolsch-tent is triphopgrondlegger Portishead. Het laatste album Third dateert alweer uit 2008 en het is voor het eerst in zestien jaar dat het gezelschap weer op Lowlands te zien is. Dat nieuw materiaal een welkome aanvulling maar geen noodzaak is wordt vanavond wederom bewezen. Het minimalisme, de donkere setting en de intensiteit worden aangevuld met de ingetogen

stem van zangeres Beth Gibbons, die uitstekend in vorm is. Geen geouwehoer tussendoor – het publiek lijkt dat voor een groot deel ook eindelijk eens door te hebben – maar gewoon je werk doen. En goed ook. Wegdromen bij nummers van het meest recente album als ‘Silence’, ‘Nylon Smile’ en ‘Machine Gun’ (wow) of terugdenken aan hoe het begon tijdens ‘Mysterons’, ‘Sour Times’ en ‘Glory Box’, allen afkomstig van Dummy (1994). En voor je het weet is het dan al donker buiten en regent het weer.

De grote afsluitende naam is Queens Of The Stone Age. De band rond frontman Josh Homme is door de jaren heen een paar keer van samenstelling veranderd maar heeft de tand des tijds altijd moeiteloos doorstaan. Meest recente album …Like Clockwork is wederom een meesterwerk maar dat Songs For The Deaf niet vergeten mag worden laat de band merken door te beginnen en eindigen met diens nummers. De set wordt zoals je van QOTSA kunt verwachten strak afgewerkt, met hier en daar een spontaan moment. Homme pikt er een bezoeker uit genaamd Leon die in het zonnetje/te kakken wordt gezet. Grappig, maar dit optreden heeft meer nodig om er iets memorabels van te maken. En dat lukt niet. De show kabbelt voort maar het grote vuurwerk blijft uit, wellicht omdat we een QOTSA-overload hebben gehad de afgelopen jaren. Natuurlijk doen nummers als ‘Little Sister’ en ‘Go With The Flow’ het altijd lekker. Maar wie zal zich details van deze show over een jaar nog herinneren?

Deze editie van Lowlands gaat niet te boeken als de meest ruige, of degene waar het meest te ontdekken viel. Portishead en Typhoon waren op deze afsluitende dag in ieder geval het meest indrukwekkend. Er zullen de komende dagen genoeg discussies oplaaien over wat nou het beste en slechtste was en die zullen net zo snel weer doodbloeden. Feit blijft dat er drie dagen lang voor ieder wat wils te zien was en de organisatie weer een pluim verdient. Oh en de sfeer, niet geheel onbelangrijk: die was weer helemaal prima. Lowlands, tot volgend jaar.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard   Irwan Notosoetarso

12345678
Radio Filharmonisch Orkest foto Lowlands 2014 - dag 3 Radio Filharmonisch Orkest foto Lowlands 2014 - dag 3 Radio Filharmonisch Orkest foto Lowlands 2014 - dag 3 Radio Filharmonisch Orkest foto Lowlands 2014 - dag 3 Snoop Lion foto Lowlands 2014 - dag 3 Snoop Lion foto Lowlands 2014 - dag 3 Snoop Lion foto Lowlands 2014 - dag 3 Snoop Lion foto Lowlands 2014 - dag 3 The Neighbourhood foto Lowlands 2014 - dag 3 The Neighbourhood foto Lowlands 2014 - dag 3 The Neighbourhood foto Lowlands 2014 - dag 3 Die Antwoord foto Lowlands 2014 - dag 3

12345678

MS DOCKVILLE FESTIVAL 2014Gelijktijdig met Lowlands en Pukkelpop wordt in Duitsland de achtste editie...

lowlands2013logo