VERSLAG: Paaspop Schijndel 2007

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Daphne van Aken   Kenneth Steffers

123

Paaspop 2007, zaterdag 7 april

Zaterdag 7 april

Op deze twee festivaldagen staan er maar liefst meer dan zeventig optredens gepland op vijf verschillende podia. Het startschot wordt gegeven door Malle Pietje And The Bimbos, deze begon ooit met het spelen van Nirvana covers maar is sinds kort ook populair met eigen muziek. Het Amsterdamse (konijnenoortjes dragende) trio verzorgt het publiek met hun lekkere rock ’n roll. De nummers over alcohol en drugs worden speciaal opgedragen aan de (aanwezige?) lesbiennes. Voor de meeste mensen is dit waarschijnlijk achtergrond muziek tijdens het opzetten van hun tent (de camping zit direct aan het festivalterrein vast). Toch doet de band hun best voor de mensen die wel vroeg zijn gekomen en zo hoort het!

Jarenlang werden de bands op het Paaspop Festival aangekondigd door muziekpromotor Fer Abrahams, dit jaar is het stokje doorgegeven aan Dennis Weening. Bekend van 3FM, MTV en van zijn band Spider Rico. Voor hem is het allemaal nog nieuw en soms is hij dan ook iets te enthousiast, “Paaspop, laat jullie horen voor de beste punkrock band van Nederland, The Apers!” Dit viertal maakt al muziek sinds 1996 en is inderdaad erg goed, maar wil nog niet echt doorbreken bij het grote publiek. Aan de sociale kant van de band ligt het in elk geval niet. “Zijn jullie al lekker aan het blowen en zuipen? Wie blijven er allemaal twee dagen, hebben jullie het al naar jullie zin? Nou proost hè en dat er maar veel gedronken mag worden.” Verteld zanger en basgitarist 'Kevin Aper' terwijl hij nog een slokje uit z’n blikje neemt. Het publiek gaat aardig los en hebben alvast een goede opwarmer gehad voor het punkgeweld wat er allemaal nog gaat komen dit weekend.

De lokale bevolking, op klompen en wel, is massaal naar de Main Stage afgeslenterd waar de mannen van BZB, ofwel Band Zonder Banaan zo zullen spelen. Als het moment daar is wordt de band onthaald als ware helden. De aanstekelijke folkrock met een vleugje Noord-Brabantse trots doet het goed onder het publiek, wat leidt tot een massale dansgolf. Verrassend wordt het helaas nergens en de band lijkt zichzelf vandaag wel erg serieus te nemen. Uitgeput van de reeks paasfestivals die de heren doen?

Na BZB is het tijd om iets ruigers op te zoeken. De keuze valt al snel op After Forever. Deze gotische rockband staat bekend om haar energieke live-shows met krachtige koorpartijen, zware grunts en een agressieve attack. Vandaag lost dit beeld zich op als sneeuw voor de zon doordat het recente titelloze album bijna het hele concert domineert. Laat het laatste album nu net een stuk rustiger en melodieuzer zijn en meer Within Temptation aandoen dan 'oldschool' en heavy After Forever. Verder spelen Floor en de bandleden enthousiast en bij vlagen energiek door, maar levert hun live-prestatie toch aan kracht in door de sound van het nieuwe album.

Hoewel Zita Swoon al meer dan tien jaar lang actief is, lijkt de band met hun recente plaat Big City definitief tot de nuchtere Hollanders te zijn doorgedrongen. Het gezicht achter de band, Stef Kamil Carlens doet in een vrij lege Main Stage tent wat hij hoort te doen en brengt met zijn zwoele stem het publiek in extase. De degelijke poprock van Zita Swoon weet te blijven boeien dankzij het experimentele en soms verrassende geluid. Een jamsessie waar stiekem iedereen wel bij zou willen zijn.

De Heideroosjes staan bekend om hun energieke optredens, en ook vandaag is dit niet anders. Het publiek smult van het oudere werk van de band, maar ook nummers van de recente roosjes plaat Chapter Eight: The Golden State gaan er in als pure paaseieren.
Het hoogtepunt komt al vrij snel aan het begin van het optreden met de schreeuwer ‘Ik Wil Niks!’ Hierna komt het in de Masters of Rock tent niet meer tot een explosieve uitbarsting, maar weet de band wel de aandacht vast te houden met een prima speellijst die wisselt tussen Nederlands - en Engelstalige nummers.

Uroš Umek mag vandaag bijna twee uur lang draaien in de Extrema tent, deze Sloveen, beter bekend als DJ Umek, voorziet het publiek in Schijndel van zijn techno-klanken. Om het visueel allemaal wat aantrekkelijker te maken zijn er twee danseressen op het podium te zien. Deze halfnaakt, sterke drank drinkend en pornobladen showend. Wellicht in zijn thuisland choquerend, maar vanavond zijn er maar weinig die hier hun aandacht aangeven. Naast dit tegenvallertje is ook de muziek minder dan verwacht, te toegankelijk en te simpel. Het publiek blijft niet echt lang staan in de danstent en is het massaal zoeken naar een andere act op dit tijdstip.

Dan is het nu tijd voor de grote Engelse sensatie van dit moment: The Rifles. Deze was één van de absolute hoogtepunten van London Calling en zal ook vandaag een super set neerzetten” aldus Dennis. De band heeft pas één album uit (No Love Lost) en wordt inderdaad erg geprezen door de media, het viertal ziet dit zelf ook in: “How is everybody doing? We recently released our album and we’ve got a very good response here, so thank you all for that.” Opvallend is dat de band met “She Got Standards” begint, hun bekendste nummer. Hierdoor zit de sfeer er meteen goed in, maar de volgende nummers van de indie band lijken allemaal erg veel op deze en de set zakt langzaam in. In een zaal hadden ze vast beter tot hun recht gekomen, maar vanavond weten ze hier niet volledig te overtuigen. Een herkansingsmogelijkheid hebben ze echter al op zak, dit jaar is de band ook te zien op Lowlands.

Hello Paaspop, thank you all for comming to this late láte nightshow, we are Ignite” Het nadeel van afsluiten op Paaspop is dat je band van middernacht tot één uur speelt, waardoor je maar moet afwachten of veel mensen zullen komen opdagen. Gelukkig voor het vijftal is iedereen nog even wakker gebleven om naar hun punkrock te komen luisteren en kijken. De band is momenteel nog steeds op tour omtrent hun laatste album Our Darkest Days. Echter geeft zanger Zoli Téglás toe niet veel zin meer te hebben in deze nummers “We were pushing the new songs very hard and I think it is time to play some old songs. Going back to our roots.” Dit vind natuurlijk niemand een probleem en het resulteert in een erg leuke set waarbij Zoli voor het eerst in tijden weer goed bij stem is.

Afsluiter van vanavond is Audio Bullys, dit op de mainstage. Omdat bij deze enkel een mengtafel, microfoon en beamer ingesteld hoeft te worden is er maar dertig minuten ombouw gerekend, echter blijkt dit in praktijk te kort. Zelf lijken ze er niet echt mee te zitten: echte DJ's zijn immers nooit op tijd. Zo dus ook de Audio Bullys. DJ Tom Dinsdale staat nog steeds rustig zijn mengtafel gereed te maken, trekt zich terug en 20 minuten te laat keert hij terug op de Mainstage met zanger Simon Franks. Met de knaller 'Snake' begint de hiphop/dance act waarbij ze hun koele en ongeïnteresseerde blikken niet sparen. Het publiek is echter zeer enthousiast en breekt totaal los op de beats. Tot twee uur in de nacht rocken de Audio Bullys de Main Stage plat, en laten daarna Schijndel, twintig minuten te vroeg voor wat het is.

123

FOTOGRAFIE: Dave van Hout

123
a balladeer foto Paaspop Schijndel 2007 A Band Named Cash foto Paaspop Schijndel 2007 After Forever foto Paaspop Schijndel 2007 After Forever foto Paaspop Schijndel 2007 Beth Hart foto Paaspop Schijndel 2007 BZB (Band Zonder Banaan) foto Paaspop Schijndel 2007 Delain foto Paaspop Schijndel 2007 Delain foto Paaspop Schijndel 2007 Eva Maria foto Paaspop Schijndel 2007 Heideroosjes foto Paaspop Schijndel 2007 Heideroosjes foto Paaspop Schijndel 2007 Ignite foto Paaspop Schijndel 2007

123

DUTCHSKA FESTIVAL 2007Dutchska Festival is een mekka voor de ska-liefhebber. Wat in 2005 begon...

ODDS FEMALE FRONTED IN HELL'S KITCHEN Mantikhoras, Mindscan, Android Soul, Antubis, A New Dawn en Transentience...