VERSLAG: Powerfest 2007

Festivalinfo was aanwezig op Powerfest 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

Powerfest 2007, deel 1

Mensen zijn niet snel tevreden, dat bleek maar weer toen Powerfest met haar line-up naar buiten kwam. Dit met een line-up die overduidelijk niet iedereen aanspraak. Dertien grote namen voor dertig euro is erg goed te doen en dat vinden er gelukkig meer, want het is aardig druk in de Amsterdamse Melkweg deze zaterdagmiddag. Dit terwijl iedereen het liefst buiten zou blijven, want wát is het mooi weer vandaag.

Het is dan ook opmerkelijk dat het bij het (relatief) kleine Grown At Home al zo druk is. Deze opener van het festival is een Britse ska band welke erg blij is om tussen de andere grote namen te mogen staan. “You guys got a big day ahead with some great names. It’s very nice being here”. Hoewel de muziek goed wordt ontvangen is zanger Nick Phillips van mening dat het allemaal iets uitbundiger mag. “I want to see more skanking, I want to see everybody jumping around!” Het breekt een beetje los in het publiek, maar zeker niet te uitbundig, we hebben natuurlijk ook nog twaalf andere namen voor de boeg.

De eerste band op het grote podium is MXPX, deze deed vorig jaar nog drie zalen aan in Nederland en het is dan ook erg opvallend om ze als opener te zien - wellicht expres gedaan om alvast het publiek naar binnen te krijgen. Hoewel het (ver)nieuw(d)e podium erg groot is kan het trio het makkelijk aan. Zanger/bassist Mike Herrera en gitarist Tom Wisniewski springen alle kanten op terwijl drummer Yuri Ruled rustig achter zijn slagwerk blijft zitten. Net als op het podium wilt de christelijke punkband dat het ook in het publiek wat meer los gaat. “I don’t know if you are awake yet, but I want to see a pit going on.” Blijkbaar bevalt Herrera de reactie van het publiek wel: “wow, I can see we’ve got a good crowd today!” Het spelen met het publiek gaat het hele optreden door zoals we dat gewend zijn in het punkrock/newschool genre. Verfrissend om te zien, ook wanneer je niks met de band hebt.

Een paar maanden geleden stonden ze ook al in de Oude Zaal, toen als voorprogramma van Brand New: MeWithoutYou. De Amerikaanse band bestaat alweer zes jaar en maakt érg experimentele muziek begeleid door spoken-word stukken van frontman Aaron Weiss. Je leest het goed, geen gezang maar maar een eigentijdse manier van de juiste woorden uitspreken. Dit tesamen met instrumenten als een accordeon, sambaballen en een harp (welke vandaag helaas niet mee is) maakt het op cd al een grote indruk, maar weet het live pas echt te overtuigen. Weiss gaat helemaal op in zijn muziek en lijkt geestelijk helemaal weg te zijn uit de zaal. Pas bij het laatste nummer komt er communicatie. “We were very gracious to be here, we want to thank all the other bands and we wish you all a peaceful life”. Wanneer de twintig minuten speeltijd om zijn blijft het publiek met een magisch, lichtelijk zweverig gevoel achter in de leeglopende zaal.

Senses Fail is een band met een voorliefde voor Hollandse softdrugs. “We love crack, so that is what I am going to use when the show is over. Because that is the reason why I came from New-York city to Amsterdam!” Wanneer het publiek niet echt enthousiast reageert denkt Nielsen dat het aan ons ligt “You guys speak German right? You probable don’t even know English, so it is no use to talk to you guys.” Op cd is de screamo band erg leuk om naar te luisteren, maar een live optreden kan je makkelijk missen, zonder spijt.

Het vijfkoppige Misery Signals maakt momenteel deel uit van een intensieve tour met All That Remains en zijn samen de buitenbeetjes op het festival. Deze twee metalcore bands zijn vandaag de twee extreemste en het is voor hun ook erg raar om tussen de andere namen te staan. “How many of you guys heard of All That Remains before?” vraagt zanger Philip Labonte aan het publiek. Er komt weinig feedback en ook in de zaal is het erg rustig. De band weet normaal bij hun optredens de zalen op hun kop te zetten, maar het publiek lijkt meer een zwak te hebben voor het minder ruige werk. Het is dan ook jammer voor enkele bands, waaronder deze, dat er niet meer trouwe metalcore liefhebbers op Powerfest zijn afgekomen.

12

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

123
All That Remains foto Powerfest 2007 All That Remains foto Powerfest 2007 All That Remains foto Powerfest 2007 Jimmy Eat World foto Powerfest 2007 Jimmy Eat World foto Powerfest 2007 Jimmy Eat World foto Powerfest 2007 Jimmy Eat World foto Powerfest 2007 Kid Down foto Powerfest 2007 Kid Down foto Powerfest 2007 Kid Down foto Powerfest 2007 Mewithoutyou foto Powerfest 2007 Mindless Self Indulgence foto Powerfest 2007

123

GROEZROCK 2007Met meer dan 20.000 bezoekers, 6 headliners en opnieuw een tweede podium op...

PESTPOP 2007 Op 21 April werd het Belgische festival Pestpop gehouden. Festivalinfo was...