VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2007

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 54 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Graspop Metal Meeting 2007, vrijdag 22 juni

Na urenlang in de rij te staan voor de entree van de camping kunnen de tenten worden opgezet op het uitgestrekte campingterrein van Graspop. Vervolgens is het een flink stuk lopen naar het festivalterrein waar eenmaal binnen helaas geen programma informatie te vinden is. Het programmaboekje was dit jaar te koop voor 1 euro bij verschillende tentjes.

Het eerste optreden van de dag zou plaatsvinden in de “Metal Dome”, de 24-uurs tent van Graspop. Helaas is er geen band te bekennen op het tijdstip dat TAB moeten beginnen en verplaatst iedereen zich al snel richting het hoofdpodium voor Fastway.

De hardrockers van Fastway heeft de eer om Graspop Metal Meeting 2007 te openen. De band speelt een set van 40 minuten gevuld met klassiekers. Nou was dit niet erg moeilijk, gezien het feit dat de band al 10 jaar geen plaat meer heeft uitgebracht. Desondanks een leuk optreden waar helaas maar weinig mensen staan te kijken.

Sabaton begint wat eerder doordat Thin Lizzy is afgelast. Helaas is hierdoor het aantal bezoekers nog erg laag aan het begin van de show. Gedurende het knallende heavy metal optreden van deze Zweden wordt de tent echter enkel maar voller. Wanneer de band afsluit met het knallende “Metal Machine” is duidelijk dat Sabaton in België veel fans heeft. Met luid gejuich verlaat de band het podium.

Als 2e band op het hoofdpodium mag industrial-band Static-X zijn kunstje komen doen. De band is ruim 3 jaar niet in de BeNeLux te zien geweest. De fans van de band worden beloond voor het wachten, Static-X wisselt harde industrial af met catchy nummers van hun bekendste album “Shadow Zone”. De recent uitgebrachte plaat “Cannibal” scoort overal hoge ogen, ook live weten de nummers te overtuigen. Het enige minpuntje aan de show was het vroege einde, zo snel als de band op kwam was Static-X weer weg.

Na Static-X is het rennen naar Vader. Er zijn nog maar weinig mensen die de band niet kennen. Vader is elk jaar op tournee en deed vorige maanden nog meerdere optredens in Nederland en België. Er wordt deze middag voornamelijk nieuwer werk van de band gespeelt en de meezinger “God is Dead, Helleluyah” kon natuurlijk niet achterwege blijven.

Belphegor is samen met Vader op tournee en speelt voor een paar honderd fans ‘s middags in de Metal Dome. De band weet helaas niet te overtuigen en naast de paar mensen die uit hun dak gaan is het een van de minder interessante shows van de dag.

De nieuwe Deense sensatie Volbeat speelde gelijktijdig met Within Temptation. Laatstgenoemden staan al op veel Nederlandse festivals terwijl Volbeat hard op weg is bekend te worden in Nederland. Kortgeleden brachten de Denen een nieuw album uit en sindsdien groeit de band alsmaar door. De vrolijke rock & roll gecombineerd met wat metal maakt het publiek lekker los. Van Volbeat zullen we de komende jaren nog veel te horen krijgen, dat is zeker.

Na in maart nog samen met Kreator in België te zijn geweest, is Celtic Frost ook op Graspop te aanschouwen. De band kiest vanavond ervoor om alleen oudere nummers te spelen, van het laatste album “Monotheist” brengt de band helaas niets ten gehore.

Bij het binnenlopen van de tent klinkt door de speakers “Kazachstan, greatest country in the World” van Borat. Met veel juichende mensen komt de band het podium op en na enkele minuten begint Type O Negative te spelen. De band heeft een week geleden op Fields of Rock al bewezen dat ze helemaal terug zijn van weggeweest, dit doen ze nu op Graspop Metal Meeting weer. Met een erg goed geluid speelt Type O Negative het uur vol.

De grote naam van de vrijdagavond is toch echt Aerosmith. De jongere festivalbezoekers staan verbaasd. Velen dachten Aerosmith niet te kennen, echter zodra de band nummers als “Love In An Elevator” of “I Don’t Wanna Miss A Thing” inzet, weet iedereen de tekst. De band speelt anderhalf uur lang hun grootste hits en gaat uit hun dak op het podium. Dat het publiek dit waardeert is zonder twijfel, elke hit wordt luidkeels meegezongen over de festivalweide.

Na Aerosmith mag Therion de nacht afsluiten in de 2e tent: Marquee 2. De band begint de show met een erg slecht geluid, gelukkig is dit na enkele nummers verholpen. De band heeft in de actuele bezetting 2 zangers en 2 zangeressen op het podium. Op het versierde podium komen bandleden afwisselend aan bod. Muzikale hoogstandjes worden afgewisseld met indrukwekkende zang. Voornamelijk nummers van de laatste 3 albums komen voorbij en als logische afsluiter speelt de band “To Mega Therion”.

123

12345
1349 foto Graspop Metal Meeting 2007 Aerosmith foto Graspop Metal Meeting 2007 Amon Amarth foto Graspop Metal Meeting 2007 Amorphis foto Graspop Metal Meeting 2007 As I Lay Dying foto Graspop Metal Meeting 2007 Atheist foto Graspop Metal Meeting 2007 Black Label Society foto Graspop Metal Meeting 2007 Blind Guardian foto Graspop Metal Meeting 2007 Brutal Truth foto Graspop Metal Meeting 2007 Cannibal Corpse foto Graspop Metal Meeting 2007 Celtic Frost foto Graspop Metal Meeting 2007 Children of Bodom foto Graspop Metal Meeting 2007

12345

PARKPOP 2007Ook dit jaar was het weer regenachtig op het gratis festival Parkpop. Ondanks...

INDIAN SUMMER FESTIVAL 2007 Zaterdag 23 Juni was een dag met een muziekfestival.In Broek aan de Langedijk...