Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 56 foto's.

Naar het Pinkpop 2016 - Vrijdag verslag
Naar het Pinkpop 2016 - Zondag verslag
Bekijk de Pinkpop 2016 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Pinkpop zaterdag

Aan de Vlaamse formatie The Sore Losers de eer om de tweede dag van Pinkpop te openen op Stage 4. Deze heren hebben net hun derde album uit, en de stevige tegen hardrock aangrenzende bluesrock knalt door de tent, die voornamelijk gevuld is met Vlamingen. De band is weinig spraakzaam, het kleine uurtje speeltijd wordt volledig gevuld met gitaar, en zo hoort het.

Het Britse Walk Off The Earth werd bekend via een Gotye cover op YouTube en staat nu zowaar op het hoofdpodium van Pinkpop. Geen idee waarom, want veel heeft de band niet toe te voegen. Het publiek reageert meer op de deuntjes die gecoverd worden dan op wat de band verder doet. Walk off the stage please.

De zaterdag van Pinkpop is de hardste van de drie. De eerste band uit de categorie 'Doe je haar met een gitaar' is het uit Pennsylvania afkomstige Halestorm. De band onder leiding van zangeres Lizzy Hale tourt bijna zo veel als Peter Pan Speedrock. Door de jaren heen is het geluid wat toegankelijker geworden, maar vandaag lijkt Halestorm hun dag niet helemaal te hebben, hoe hard ze het ook proberen; er is weinig beweging in het publiek te krijgen.

Waarom Lucky Fonz III op het kleinste podium van Pinkpop staat is een raadsel, de tent staal al voor aanvang van rammetje vol. Zijn popularteit wordt onderstreept wanneer het publiek luid 'Seks Is Leuk' en 'Zeilmeisje' mee zingt. Op een spandoek leest hij 'ik heb het gedaan met je moeder', gelukkig stond er eigenlijk 'wij hebben gedanst met je moeder'. Lucky Fonz III heeft flauwe grapjes, leuke verhalen, en nog leukere liedjes. En dat grote podium, dat kan hij in zijn eentje makkelijk aan.

De Amerikaanse rockband Skillet heeft in het voorprogramma gestaan van Nickelback, en weet volgens Pinkpop 'een brug te slaan tussen christelijke en niet-christelijke luisteraars'. Normaal is dat genoeg om vooral niet te gaan kijken, maar de band is niet zo slecht als bovenstaande omschrijving doet denken. De stevige hardrock/metal is weinig origineel maar catchy, en zanger John Cooper heeft charisma voor tien.

Na Christenrock is het tijd voor wat duivelsaanbieding.. of toch niet, want Ghost komt niet, de zanger heeft stemproblemen. Krezip dan? Of één van de vele metalbands die Limburg rijk is, zoals Within Temptation of Epica? Nee, De Staat. Bij rondvraag door zange Torre is duidelijk; duizenden mensen hebben de show een avond eerder gemist. Dat De Staat het grote podium aan kan is al snel duidelijk. De intieme sfeer van de avond ervoor is weg en de show is nagenoeg dezelfde, maar dat nag niet deren. De Staat is nu van iedereen, en kan wat mij betreft door naar het hoofdpodium.

Madi Hermans beleefde vijf jaar terug op Pinkpop haar doorbraak met haar band MADI. Na succesvol door Europa te zijn getrokken is ze nu als solo artieste aan de weg aan het timmeren. Verwacht zwoele popliedjes in het Engels, begeleid met een piano. Ze verontschuldigt zich voor een mogelijk krakende stem na een vreugdevolle Pinkpopvrijdag, maar daar is weinig van te horen, het klinkt prachtig. De show van Madi vormt een welkome pauze tussen de vele rockbands vandaag, en de Garden of Love puilt uit.

"Sorry jongen, papa en mama laten even al hun schaamte varen". Het zal niet veel gezegd zijn maar het gehele 40+ Pinkpop publiek krijgt het bij 'Sinds Een Dag Of 2' en 'Is Dit Alles' spontan in de heupen. Nou is dat wel terecht, want Doe Maar staat als een huis. Op het podium is weinig actie te zien, maar de liedjes spreken voor zich. Lekker meeblèren dus.

De show van de grootste Nederpop band ooit is nauwelijks over de helft of de Brand Bier Stage tent staat al afgeladen vol. Met jongeren, wachtend op de Duitse topproducer Robin Schulz. De beste man staat sinds enkele jaren continue in de hitlijsten met hits van onder andere Mr. Probz. Nou is Pinkpop geen dance festival en komt de show bij aanvang wat moeilijk van de grond, maar na een dik kwartier zit het tempo er aardig in en raakt de tent opgewarmd. Als aanvulling worden Jasmine Thompson en J.U.D.G.E. nog op het podium gebracht om de hits 'Sun Goes Down' & 'Show Me Love' mee te zingen.

Duits staal roest niet, dat is de show van Rammstein in vier woorden. Er ligt een nieuw album op de planken, maar vanavond krijgt het Limburgse festivalpubliek het beste van twintig jaar Rammstein voorgeschoteld.

De band opent met een nieuw nummer genaamd 'Ramm 4', wat qua songtekst enkel bestaat uit songtitels. De show begint uiteraard met vuurwerk. Op en rond het podium wordt een eerste kleine vuurzee gemaakt. Wanneer gitaristen Richard & Paul omlaag komen vanuit het plafond is de show helemaal los. De anderhalf uur durende show wordt slim opgebouwd, met in de eerste helft van de set wat nieuwer werk en klassiekers als 'Seemann' en 'Du Riechst So Gut'. Tegen het einde van de show halen de Duitsers alles uit de kast: 'Du Hast', 'Sonne', 'Engel', allemaal begeleid door de vuurzee en een enorme lichtshow. Ik kan nog wel een A4 vel vullen met redenen waarom Rammstein de rest van het Pinkpop affiche degadeert tot amateurs, maar zorg maar dat je er de volgende keer bij bent.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12345
Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Rammstein foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Doe Maar foto Pinkpop 2016 - Zaterdag Doe Maar foto Pinkpop 2016 - Zaterdag

12345

PINKPOP 2016 - ZONDAGPaul McCartney en Lionel Richie: rollatordag! Kygo en All Time Low trokken...

Pinkpop