Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 57 foto's.

Naar het Lowlands 2016 - Vrijdag verslag
Naar het Lowlands 2016 - Zondag verslag
Bekijk de Lowlands 2016 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

Lowlands 2016 - Zaterdag

De tweede dag van Lowlands is optimistisch: geen regen! Lange broeken blijven nog even in de tent liggen en de festivalganger maakt dankbaar gebruik van de zon. Dit in combinatie met een geweldige line-up zorgde voor een magische zaterdag op Lowlands 2016.

RY X is de perfecte opener voor deze magische zaterdag. Hoewel de vrijdagnacht vroeg in de ochtend eindigde staat de India al voor aanvang vol voor de Australische muzikant, die vanaf het begin het publiek in zijn greep heeft. RY X brengt je met interessante melodieën, doordringende beats en zachte stem in een soort trance waardoor het optreden af is gelopen voor je er erg in hebt. Het feit dat het hele concert ook ergens in de zaal bellen de lucht in worden geblazen maakt de show compleet. Aankomende clubshows willen wij in ieder geval niet missen van de getalenteerde man.

Soms heb je meer nodig dan een mooie stem. RY X lijkt dat te begrijpen maar even verderop in de Heineken heeft Matt Corby daar geen boodschap aan. En het publiek ook niet, dus dat is prima. De Australische artiest speelt een middelmatig optreden wat soms wat saai is maar de gemiddelde Lowlandsganger lijkt er niet mee te zitten. De eentonigheid wordt enigzins onderbroken door de dwarsfluit en gitaar erbij te pakken. En dan is het afgelopen en hebben we ‘Brother’ niet eens gehoord.

Feesten alleen voor de nachten van Lowlands? Daar brengt het Rotterdamse Broederliefde bij deze verandering in. De eerste rijen staan vol met jonge meisjes en als dat zo is, dan weet je dat er wat aan zit te komen. Vanaf de eerste tonen is het een groot feest waarbij Broerderliefde eigenlijk als performers en MC’s het publiek opzwepen. ‘VAN LINKS NAAR RECHTS’ en de bekende sit-down komen langs en warempel, iedereen buiten en binnen de Heineken tent doet mee. Broederliefde bewijst het grote publiek aan te kunnen met deze show.

Een van de favorieten van de zaterdag is zonder twijfel de Britse Jack Garratt. Hij stond eerder al in een uitverkocht Paradiso en leek daar de zaal al niet te geloven. Ook vandaag is hij verbaasd: ‘What the hell are all of you doing here?!’. Maar Garratt verdient alle liefde want hij doet er ook z’n stinkende best voor. De multi-instrumentalist laat zijn veelzijdigheid zien en speelt zichzelf bijna buiten adem. Toch komt ook zijn stem prachtig naar voren, bijvoorbeeld in ‘Weathered’. Een traantje wordt weggepinkt. Van emotie tot losgaan, van zingen tot keiharde drums of messcherpe gitaren; Jack Garratt doet het allemaal. Wat een baas.

Als we dan eindelijk weer eens de Alpha aandoen staan we perplex: Sigur Ros is al begonnen en de tent is gewoon half leeg! Wat is hier gaande? Eerder speelde de IJslandse band Lowlands plat met een jankende massa tot gevolg. Dit jaar lijkt het niet te lukken. Of dat nou aan de show ligt die totaal niet tot zijn recht komt in daglicht of de muziek van de laatste jaren een beetje tegenvallen: we weten het niet. Wat vandaag in de Alpha wordt gedaan is wederom een bijzondere show. Maar Sigur Ros lijkt op Lowlands 2016 toch een beetje vergeten.

Zo leeg als de Alpha is tijdens Sigur Ros, zo vol staat het bij de headliner van de avond. De show van Disclosure moet het Lowlands publiek klaarmaken voor een stomende zaterdagavond en dat is precies wat de mannen doen. Van begint tot eind komen de grootste hits van het duo langs en gaat het publiek uit zijn dak. Wat precies live wordt gedaan en wat niet blijft een beetje in het midden maar wat geeft dat? De show staat strak in elkaar en transformeert de Alpha tot een hete nachtclub waar konten geschud mogen worden. Op geen enkele manier te vergelijken met de show in 2014 en dat is alleen maar goed nieuws.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

12345
Sum 41 foto Lowlands 2016 - Zaterdag Sum 41 foto Lowlands 2016 - Zaterdag Sum 41 foto Lowlands 2016 - Zaterdag Sum 41 foto Lowlands 2016 - Zaterdag Sum 41 foto Lowlands 2016 - Zaterdag Tiga foto Lowlands 2016 - Zaterdag Tiga foto Lowlands 2016 - Zaterdag Tiga foto Lowlands 2016 - Zaterdag Tiga foto Lowlands 2016 - Zaterdag

12345

LOWLANDS 2016 - ZONDAGBuiten was het nat, maar in de tenten was het warm en droog. Yuri van Gelder...

Lowlands 2015