VERSLAG: Mildtfest 2016

VERSLAG: Francis Pronk

Mildtfest 2016

Vrijwilligersgroep Mildt van het Eindhovense podium bestaat dit jaar vijf jaar. Na een jaar afwezigheid is het mini-indoor-festival Mildtfest weer terug in Dynamo.

De tweede editie van Mildtfest is verspreid over de MainStage, Basement en Livingroom en staat vooral in het teken van poppunk. Er zijn optredens van de Nederlandse bands Ravenna, The Press & The President, Coral Springs, The Overslept, Scaring Cats en singer-songwriter Sarah Al Kaissi. Er staan maar liefst zes internationale acts op het programma, namelijk Milestones, ROAM, The Kenneths, Ghost Town, As It Is en Tonight Alive.

Het in Londen gevestigde punktrio The Kenneths is de eerste internationale band die vandaag het podium van de Basement betreedt. De band is pas sinds februari 2015 bij elkaar en heeft nu al op festivals als Vans Warped Tour gespeeld en in de voorprogramma’s van o.a. Anti Flag en Yellowcard in de Melkweg. Zanger Josh en kornuiten zijn vandaag de vreemde eend in de bijt qua genre. De mix van humor en sterke songs zoals ‘What Happened To The Radio’ overtuigt. Josh vindt het geweldig dat je in Nederland woorden als “fuck” mag zeggen en maakt er veelvuldig gebruik van tijdens deze show. Tijdens ’What Happend To My Sex’ is de zanger omringd door mensen en qua interactie met het publiek gaat de band er vandoor met de hoofdprijs. Eind september komt de EP ‘Double N’ uit en daar wordt de knallende single ‘Hollywood’ van gespeeld.

Daarna is de beurt aan Ghost Town uit Californië om het publiek in de Mainstage voor zich te winnen. Ghost Town is getekend bij het bekende label Fueled By Ramen, waar bands als Paramore, Panic! At The Disco en Fall Out Boy al meer dan tien jaar bij zitten. Onlangs is de enige Nederlandse band toegevoegd aan het label, namelijk Chef’Special. Maar genoeg over het label, nu verder met de show. De set start wat traag, maar bij ‘Sprak’ gaat het goed los. De band moet het vooral hebben van de zeer aanstekelijke refreinen, die staan als een huis. Een groep vaste fans zingt alles woord voor woord mee. Niemand heeft door dat er tijdens dit nummer technische problemen zijn met het drumstel. Ghost Town heeft de pech dat ze precies voor As It Is spelen, die hierna de Basement moet vullen. Deze zaal staat in no-time vol en om zeker te zijn van een goede plek gaan de fans er al vroeg naartoe. Nadeel is dat Ghost Town nu voor een halflege zaal speelt. Ze spelen een klein stukje van Rage Against The Machine’s ‘Killing In The Name’ en naast ouder materiaal, spelen ze ook hun nieuwste single ‘Evolution’. Zanger Kevin McCullough en gitarist Alix Koochaki springen vol energie over het podium en vinden geen rust tot deze energie wordt teruggegeven. Zo vragen ze het publiek regelmatig om mee te klappen en ook om op de vloer te zitten en vervolgens te springen. Dat de zaal halfvol is nemen ze voor lief. De energie is er namelijk niet minder om.

Zoals verwacht is de Basement afgeladen vol voor Britse poppunk band As It Is. Met ‘Cheap Shots & Setbacks’ is de toon gezet. Het donkere hol verandert in een festijn vol moshende en crowdsurfende mensen. De mierzoete poppunk varieert van recent materiaal als ‘Concrete’ tot ‘Horoscopes’ uit 2014. Na al het muzikale geweld last de band een rustpauze in met enkele akoestische nummers. Zanger Patty Walter vertelt dat hun optreden van 2014 in Dynamo hun allereerste uitverkochte show ooit was. Ze zijn nu hoe dan ook in staat om de grote zaal van Dynamo met gemak uit de verkopen. De zaal waar de band vanavond speelt, is in ieder geval veel te klein voor As It Is.

Headliner Tonight Alive staat inmiddels voor de derde keer in Dynamo. Klokslag 21.00 uur dimt het licht en klinkt het intro van ‘To Be Free’, een single van het dit jaar uitgebrachte album ‘Limitless’. Fans zingen, springen en genieten vanaf het eerste moment. ’Lonely Girl’, ‘The Fire’ en ‘The Ocean’ van ‘The Other Side’ volgen al snel. Na ‘Lonely Girl’ vraagt zangeres Jenna McDougall het publiek om allemaal de middelvinger op te steken. Iedereen doet trouw wat hun heldin hen vertelt. Ook wordt er uit volle borst ‘Happy Birthday’ gezongen voor hun roadie. Hierna is er de gelegenheid is om op adem te komen. Het ziet ernaar uit dat de band aan het improviseren is, want ze vragen of er verzoekjes zijn en na flink wat geschreeuw van fans besluiten ze ’Invincible’ en ’Let It Land’ te spelen. Bij ‘Human Interaction’ barsten er vele meisjes in tranen uit en wordt Mildtfest een emofest. Jenna McDougall verzoekt iedereen om hun telefoons uit te zetten, zodat er een intiem moment gecreëerd kan worden. Ze vertelt de vooral uit tieners bestaande menigte hoe zij zich staande kunnen houden in een harde wereld als deze en haar inspirerende woorden lijken recht uit haar hart te komen. Na ‘How Does It Feel?’ is er toch echt een einde aan het optreden van Tonight Alive en aan Mildtfest 2016. Veel mensen hebben de hoop dat de bandleden nog terugkomen voor een toegift, maar wanneer de lichten branden gaat iedereen op weg naar de uitgang.

ONCE UPON A TIME IN THE WEST 2016Afgelopen weekend waren wij bij het sfeervolle driedaagse Once Upon A Time In...

STÖPPELHAENE 2016 Festivalinfo streek ook dit jaar weer neer op Stöppelhaene. Terugkijken? Klik...