Naar het Eurosonic Noorderslag 2018 - donderdag verslag
Naar het Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

12

ESNS 2018 - Vrijdag

Ook vandaag wordt Groningen weer overgenomen door Eurosonic Noorderslag! Festivalinfo was erbij om verslag te doen. De vrijdag werd gekenmerkt door het hoge niveau van acts, met hoogtepunten bij Superorganism, Jacob Banks en Isaac Gracie.

De reputatie van de eclectische band Superorganism gaat aan ze vooruit; de rij is lang voor de Machinefabriek vanavond! De band lijkt echter een andere instelling te hebben want het openingsnummer klinkt door de zaal: ‘Nobody Cares’. Superorganism is een act die het spectrum van uitersten perfect lijkt te beheersen. Er staan acht individuen op het podium met elk een eigen uitstraling en toch beweegt het als een eenheid.

Muzikaal klinkt het allemaal heel simpel maar het gebruik van elektronische elementen en sound is allesbehalve dat. En tot slot: visueel. Superorganism is een feest om naar te kijken. Hoe ver wat glitter, kleurige regenjassen en een 3D-bril kunnen gaan. Om nog maar te zwijgen over de visuals die geprojecteerd worden. Heerlijke simpelheid in al zijn complexiteit, dat is Superorgamisn.

De Nederlandse zangeres en producer Naaz verscheen voor het festival al in verschillende tiplijstjes, aangeprezen als de Nederlandse Dua Lipa. Aan haar zelfverzekerdheid zal het in ieder geval niet liggen. Huize Maas doopt ze meteen om tot Home Naaz en vuurt het ene positieve, dromerige popnummer na het andere op je af.

Naaz is een ster in het schrijven van teksten die te snappen zijn voor iedereen. Geen heftige liefdesverhalen met seksuele tonen maar kalverliefde, onzekerheid en je mooi voelen zoals je bent. Precies dit straalt de 19-jarige uit op het podium. Zonder angst maakt ze van haar positieve onschuld een weergaloze kracht. En met een nummer als ‘Words’ in je repertoire? Ik zie dat helemaal goed komen.

Zodra we bij het Grand Theatre in Groningen verschijnen zien we de bui al hangen. Een lange, lange rij staat buiten om de zanger Jacob Banks te zien. Al schuivend loodsen we onszelf naar binnen en wat een show stond ons te wachten!

De Londense Banks is zo’n artiest waarvan je over 20 jaar trots kan zeggen: ‘’Die heb ik ooit gezien in een klein podium aan het begin van zijn carrière.’’ Vanaf het moment dat de zanger het podium opstapt heeft hij het Grand Theatre volledig in zijn greep. De lange man, met perfecte styling en bijzondere bewegingen, is een genot om naar te kijken. Om nog maar te zwijgen over zijn stem. Keer op keer kippenvel.

Hoogtepunten zijn zeker het nummer ‘Mercy’, waarbij 50% van de magie van de band komt. Drie topmuzikanten die volledig in de kunst van muziek maken opgaan. Het tempo wordt ook makkelijk hoger gelegd met nummers als ‘Monster’ om weer terug te worden gebracht naar hit ‘Chainsmoking’. Niets dan lof voor deze act, aan de zaal te zien duidelijk geschikt voor een zeer divers publiek.

12

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

12345
Superorganism foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Superorganism foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Superorganism foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Superorganism foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Naaz foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Naaz foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Naaz foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Naaz foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Naaz foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Jacob Banks foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Jacob Banks foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag Jacob Banks foto Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag

12345

EUROSONIC NOORDERSLAG 2018 - ZATERDAGWij zagen o.a. Kensington eindelijk de Popprijs ontvangen. Bekijk de beelden...

eurosonicnoorderslag