VERSLAG: MusikMesse Frankfurt 2018

Festivalinfo was aanwezig op Musikmesse Frankfurt 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

Bekijk de MusikMesse Frankfurt 2018 foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

MusikMesse Frankfurt 2018

Al jaren staat Frankfurt in april in het teken van de MusikMesse. Dit is een enorme beurs waar allerhande muziekproffesionals elkaar treffen en hun nieuwste producten laten zien. Voor de derde keer wordt er tijdens MusikMesse een festival georganiseerd. In het kader van dit Musikmesse festival zijn er in de binnenstad van Frankfurt optredens en showcases te bezoeken. Hoog tijd dus voor Festivalinfo om een kijkje te nemen!

Net zoals voor de meeste bezoekers begint onze festivaldag op het beursgedeelte van de MusikMesse Frankfurt. Dit wordt gehouden in het gigantische Messe Frankfurt zalencomplex. Om een indruk te geven: deze locatie is maar liefst drie keer zo groot als de RAI in Amsterdam. Er is hier dus genoeg ruimte voor alles wat met muziek en muziekinstrumenten maken te maken heeft. Bezoekers van de MusikMesse vergapen zich aan zalen vol gitaren, piano's, drumstellen en andere instrumenten. Van accordeons en harpen tot blaasinstrumenten en xylofoons. Je kan het zo gek niet bedenken of fabrikanten laten hun mooiste exemplaren zien. Ook zijn er hallen voor studio-apperatuur, lichtshows en dj-gear. Buiten hebben podium-bouwers en sound-engineers hun opstellingen neergezet.

MusikMesse Frankfurt wordt bezocht door mensen van over de hele wereld. Fransen, Aziaten, Italianen, Russen, alles loopt hier rond. De voertaal op de Messe dan ook eerder Engels dan Duits. Hoewel de MusikMesse overdag vooral bedoeld is voor muziek-professionals, kan je hier als gewone muziekliefhebber ook een hele leuke dag hebben. Er is namelijk erg heel veel live-muziek te beluisteren. Elk muziekmerk vliegt wel een aantal artiesten in die hun merk goed vertegenwoordigen. Zelfs makers van kabels en koptelefoons vinden dat ze hun producten het beste aan de man kunnen brengen met de artiesten die ze 'endorsen'. Er is dus echt van alles en nog wat te zien. Op een aantal podia binnen en buiten spelen bekende drummers, pianisten en natuurlijk gitaristen. Zo zijn daar Jen Majura, de gitariste van Evanescence en de klassiek geschoolde en bizar goede Poolse gitarist Janek Pentz.

Ook muziekeducatie is belangrijk op de MusikMesse. Groepen schoolkinderen worden losgelaten op een ruimte vol instrumenten. Gewone bezoekers worden aangemoedigd om software uit te proberen en instrumenten beet te pakken. Zo onstaan er bij de diverse stands spotane jamsessies waarbij binnen de korste tijd veel mensen staan te kijken. Om het festivalgevoel compleet te maken zijn er buiten tenten met bier en snacks. Zoals je in Duitsland kan verwachten, staat er een flinke rij voor de tent met bratwurst.

Tegen de avond verspreidt het programma zich door heel Frankfurt. Op 30 locaties in de stad worden concerten, showcases en optredens georganiseerd. Op terrein van de MusikMesse staat een grote tent waar 1500 bezoekers concerten bijwonen van onder andere Gino Vannelli, Jacob Collier en Viera Blech. Ook is er een sessie waarbij maar liefst 1000 muzikanten zich tegelijk aan populaire rocknummers wagen.

Wij zijn als Festivalinfo uitgenodigd bij een showcase van Centraal- en Oost-Europese acts. In een chique hotellobby zien we acts uit Letland, Hongarije, Tsjechië en Rusland. Beste act van de avond is Carnival Youth. Niet heel gek aangezien de Letse indierockband al winnaar van een EBBA was en zo twee keer op Eurosonic heeft gestaan. Ook de energieke Tsjechen van Thom Artway maken een goede indruk. Daar zou een festival in Nederland zich geen buil aan vallen. Op het komende Sziget festival kan je de band ook aan het werk zien.

Al met al is MusikMesse Frankfurt een prima kans om je één of meerdere dagen onder te dompelen in alles wat met muziek en muciseren te maken heeft. Je kan er heen gaan om nieuwe acts te ontdekken, maar ook om leden uit grote bands solo aan het werk te zien. Als serieuze muzikant is een bezoek aan MusikMesse Frankfurt een no-brainer, maar ook voor gewone liefhebbers is er tegenwoordig een zeer gevarieerd programma.

FOTOGRAFIE: Hiske van Keulen

1234567
 foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018  foto MusikMesse Frankfurt 2018

1234567

ROADBURN FESTIVAL 2018Tilburg stond dit weekend weer in het teken van het alternatieve...

Naked Song Festival logo