Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 54 foto's.

Naar het Pinkpop 2018 - zaterdag verslag
Bekijk de Pinkpop 2018 - vrijdag foto's

VERSLAG: Kim Raven

Pinkpop 2018 - vrijdag

Pinkpop 2018 is de 49e editie en het is warm. Een heerlijke dag om in het gras te liggen en van muziek te genieten in Landgraaf.

Traditiegetrouw start Pinkpop met de Nu Of Nooit winnaar, dit is Walden omschreven als een psychedelische fuzzband. Ze openen in de roze tent (Brightlands Stage) en hoe. De tent is helemaal volgestroomd, ondanks de hoge temperaturen. De band speelt strak en het lijkt alsof ze dit al jaren doen, maar dan met de energie van een stel jonge honden. Heerlijke start van deze festivaldag.

Op IBA Parkstad Stage (het vroegere 3FM stage) start de dag met niemand minder dan Jess Glynne. Ze heeft een grote band mee, die allemaal hetzelfde gekleed zijn. Ook zijn ze goed op elkaar ingespeeld. De blazers doen zelfs qua voetenwerk allemaal tegelijk dezelfde bewegingen. Jess is heel goed bij stem en zeker met de bekende nummers als 'Hold My Hand', 'Take Me Home' en 'My Love' zingt het publiek met gemak mee. Deze zitten allemaal aan het einde van haar show, waardoor het wat lang lijkt te duren voordat alles op gang komt. Ze eindigt met haar nieuwste single 'I'll Be There', misschien had ze beter met 'Take Me Home' kunnen stoppen in het kader van eindigen met je grootste hit.

Op Mainstage staat Bløf, de Nederlandse band die doet waar ze goed in zijn, het hele veld laten meezingen met hun hits als 'Was Je Maar Hier', 'Omarm' en natuurlijk 'Zoutelande'. Een klein beetje bescheiden vraagt Paskal Jakobsen (zanger) aan het publiek: "Wat ik leuk zou vinden is als jullie met ons meezingen, zodat de andere grote bands die straks hier staan horen hoe wij dat doen". Dat was allesbehalve nodig. Meezingen met de liedjes van Bløf is ook niet moeilijk, omdat ze nogal veel op de radio gedraaid worden. Muzikaal is het allemaal niet fantastisch, maar een feestje krijgen ze wel. Zeker op het moment dat ze als een ode aan Thé Lau het nummer 'Iedereen is van de wereld' spelen. Zodra Geike Arnaert (vroegere zangeres Hooverphonic) het podium opkomt weet iedereen dat het tijd is voor de hit die je op elk radiostation hoort. Helaas stopt het optreden niet na 'Zoutelande', ook hier hadden ze beter kunnen stoppen in plaats van eindigen met 'Later Als ik Groter Ben'.

Ook op de Mainstage speelt Snow Patrol, het toegestroomde publiek was stukken minder dan bij Bløf. Deze show was helaas wat vlakker, natuurlijk kwamen de hits als 'Chasing Cars' en 'Just Say Yes' voorbij.

Een groot verschil met The Offspring die op IBA Parkstad Stage mogen afsluiten. Deze punkrockers zijn al járen bezig, maar kunnen het nog steeds. Overal in het publiek wordt gesprongen en gedanst. Natuurlijk op de hits als 'Self Esteem', 'Pretty Fly (For a White Guy)' en 'The Kids Aren't Alright'. Ze stonden 17 jaar geleden voor het laatst op Pinkpop en vinden het publiek nog net zo 'thin and sexy' als toen. Punkrock zoals punkrock hoort te zijn, The Offspring had best nog een uurtje door mogen spelen.

Maar er zit niks anders op, het is tijd voor headliner Pearl Jam. Na ruim 18 jaar staan ze weer op Pinkpop, bijna hetzelfde als The Offspring dus. Pearl Jam is vandaag van de langdradige solo's, maar dat mag je over legendarische artiesten niet zeggen. Dat is als vloeken in de kerk. Toch is het technisch een fantastische show, Eddie Vedder praat soms ietwat onduidelijk. Misschien toch een wijntje te veel op, maar aan zijn zang is dat gelukkig niet te horen. Het publiek is uitzinnig en daarvoor hoeft de band nauwelijks iets te doen, toch lopen er al veel mensen na een anderhalf uur richting de uitgang. Wellicht is een 2,5 uur durend optreden aan het einde van een festivaldag gewoon te lang voor de gemiddelde Pinkpop-bezoeker. Aan Pearl Jam kan het eigenlijk niet liggen.

FOTOGRAFIE: Paul van Haeff   Irwan Notosoetarso

12345
Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Pearl Jam foto Pinkpop 2018 - vrijdag Bløf foto Pinkpop 2018 - vrijdag Bløf foto Pinkpop 2018 - vrijdag Bløf foto Pinkpop 2018 - vrijdag Bløf foto Pinkpop 2018 - vrijdag

12345

PINKPOP 2018 - ZATERDAGEen zonnige zaterdag met een paar drupjes regen met als headliner de Foo...

Best Kept Secret Festival