VERSLAG: Dynamo MetalFest 2018

Festivalinfo was aanwezig op Dynamo MetalFest 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 80 foto's.

Bekijk de Dynamo MetalFest 2018 foto's

VERSLAG: Francis Pronk  

Dynamo MetalFest 2018

Het eendaagse festival heeft negen bands op het programma staan: headliner Ghost en verder Ministry, Overkill, VUUR, Annihilator, Leprous, I Am Morbid, Iron Reagan en Elephant. VUUR vervangt Sons Of Apollo die wegens persoonlijke omstandigheden de show een week van tevoren moest cancelen.

De Amerikaanse trashband Overkill bewijst dat ze vandaag de dag nog steeds relevant zijn en spelen naast klassiekers uit de jaren ’80 ook nieuw materiaal van het meest recente album ‘The Grinding Wheel’ uit 2017. Met keuze uit nummers van ruim negentien albums, werken de oude klassiekers als ‘Elimination’ het beste. Frontman Bobby "Blitz" Ellsworth heeft een zeer herkenbare stem en is vandaag in goede in vorm. Zijn stem is na al die jaren nog steeds volledig intact. Zijn geklets met de menigte werkt goed en is werkelijk hilarisch. Hij heeft goed zijn huiswerk gedaan en Nederlandse woorden geleerd. “I should less kletsen”, roept hij. “Flikker op” is ook een van de zinnen die de Amerikaan heeft geleerd. Het is ronduit hilarisch en hij beweert dat zijn gebarentaal beter is dan zijn Nederlands en vervolgens gooit hij zijn middelvingers in de lucht en roept hij: “We don't care what you say…”, waarna het publiek antwoord met: “Fuck you!”. Deze veel gecoverde track van de Canadese band The Subhumans komt later in de set nog eens terug en met de woorden “Fuck you” sluiten de thrash-legendes de set af.

Na wat vertraging en enkele technische mankementen begint de Amerikaanse industriële metalband Ministry aan haar set. Diverse Trump quotes, waaronder zijn bekende uitspraak: “Make America great again”, worden gesampled door DJ Swamp. Drummer Derek Abrams bevindt zich reeds op het podium en gitaristen Sin Quirin en Cesar Soto (met een Guy Fawkesmasker), bassist Tony Campos, toetsenist John Bechdel en vervolgens frontman Al Jourgensen verschijnen op het podium. Tony Campos is tevens de ex-bassist van Prong. Een jaar geleden speelde Ministry voor het laatst in Nederland, met toen ex-Prong-bassist Jason Christopher in de bezetting.

Links en rechts van het podium zijn twee gigantische opblaasbare kippen te zien met het herkenbare kapsel van Trump. Op de borst is een doorgestreept hakenkruis afgebeeld. Al Jourgensen steekt zijn politieke mening niet onder stoelen of banken. Bij ‘Victims Of A Clown’ schopt en spuugt Al Jourgensen met grote afkeer van president Donald Trump tegen één van de opblaasbare kippen. Een roadie moet daarom om de haverklap de omgeschopte kippen rechtop zetten.

De eerste nummers leunen zwaar op het meer politiek geladen materiaal van Ministry. Nummers als ’We're Tired Of It' en 'Wargasm' zijn afkomstig van de anti-Trump plaat ‘AmeriKKKant’. Tijdens de nummers worden vooral politieke beelden getoond, die door de felle zon helaas niet goed tot hun recht komen. Niet alleen de politieke woede is toegenomen, ook het aantal gezichtspiercings van Al Jourgensen.

Ministry mixt recent materiaal met nummers uit de vroegere periode, waaronder ‘Señor Peligro’ en ‘Lies Lies Lies’ van ‘Rio Grande Blood’ uit 2006. De setlist bevat een meer dan 30-jarige geschiedenis van de band, met als oudste nummer ’Thieves’ uit 1982.

Bij ‘Antifa’ verschijnen er twee mensen op het podium die met vlaggen zwaaien, maar na dit nummer lijkt de set dan toch voorbij. Al Jourgensen komt terug met de woorden: “We have more shit to get off our chest” en ‘Thieves’ klinkt over het festivalterrein. Na ‘Just One Fix’ krijgt de band te horen dat haar set er toch écht op zit, maar Jourgensen laat het er niet bij zitten. “Fuck this festival. I’m seriously tired of being told what to do. The nazi’s told us we can no longer play”, en hij gooit vervolgens zijn gitaar in de coulissen en loopt woest het podium af.

De temperatuur is inmiddels hoog opgelopen. Niet alleen bij de frontman, maar ook in de kunstijsbaan. De meter staat inmiddels op 35 graden.

Headliner Ghost is afkomstig uit het Zweedse Linköping en is herkenbaar aan de excentrieke aanwezigheid op het podium. De overige muzikanten, The Nameless Ghouls genoemd, dragen vrijwel identieke kostuums. Ghost heeft vorige maand haar vierde album ‘Prequelle’ uitgebracht. Vanaf dit album ressembleerd zanger Tobias Forge een personage genaamd Cardinal Copia. Dit is een primeur voor het Nederlandse publiek, want het is de eerste keer dat ‘de nieuwe leider’ voet zet op Nederlandse bodem. Nog een primeur zijn de twee vrouwelijke Nameless Ghouls die onder de naam ‘Ghoulettes’ door het leven gaan.

De sinistere geluiden van het kinderkoor tijdens openingsnummer ‘Ashes’ klinken over het veld. Ghost begint met ‘Rats’, de eerste single van het nieuwe album.

Ondanks dat de tour de naam ‘Prequelle Tour’ draagt, worden er maar vijf nummers van dit album (inclusief intro) ten gehore gebracht. De set bestaat verder uit populaire nummers als ‘From the Pinnacle To The Pit’, ’Year Zero’ en ‘Cirice’ en slechts één nummer van het debuutalbum ‘Opus Eponymous’, namelijk ‘Ritual’. Over rituelen gesproken: de show is nog steeds theatraal, maar minder spannend dan vorige keren. De saxofoon spelende paus is van toegevoegde waarde, maar verder is de show exact hetzelfde als tijdens de vorige wereldtournee. Alleen daar had de band als gimmick twee nonnen die het podium opkwamen en de mensen op de eerste rijen een hostie voerden. De praatjes tussendoor zijn absoluut ingestudeerd en helaas niet vernieuwend.

Een hoogtepunt is ‘Miasma’, een instrumentale track, die zeer sterk wordt uitgevoerd door The Nameless Ghouls. Op een gegeven moment komt Papa Nihil op het podium en zwaait hij rond met een saxofoon. Hij snakt naar adem en valt bijna om na zijn solo.

Tijdens ‘Mummy Dust’ knalt er een zee van confetti de lucht in, met ‘dollarbiljetten’ ter waarde van 666 dollar, met een afbeelding van Papa Nihil erop. De papieren biljetten zijn enorm gewild en het publiek duikt naar de grond om er eentje te bemachtigen. Na ‘Dance Macabre’, een song met een hoog discogehalte, volgt ‘Square Hammer’.

De charismatische Cardinal Copia is een bijzondere aanwezigheid en windt het publiek met gemak om zijn vingers met zijn sierlijke gebaren en leuke accent. Bovendien is hij ook nog eens hilarisch en communiceert hij veel met het publiek. Na een lang verhaal over het vrouwelijke orgasme wordt het festival afgesloten met ‘Monstrance Clock’.

Ghost is wat marketing betreft misschien wel de beste band van het moment. Het mysterieuze verhaal rondom de verschillende zangers is enorm fascinerend en dit wordt zeer doordacht uitgevoerd door middel van het nodige spektakel. Tobias Forge heeft onlangs in een Spotify-podcast aangegeven met een wereldtournee snel terug te keren naar Europa.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen  

1234567
Elephant (BE) foto Dynamo MetalFest 2018 Elephant (BE) foto Dynamo MetalFest 2018 Elephant (BE) foto Dynamo MetalFest 2018  foto Dynamo MetalFest 2018 Iron Reagan foto Dynamo MetalFest 2018 Iron Reagan foto Dynamo MetalFest 2018 Iron Reagan foto Dynamo MetalFest 2018  foto Dynamo MetalFest 2018  foto Dynamo MetalFest 2018 Iron Reagan foto Dynamo MetalFest 2018  foto Dynamo MetalFest 2018  foto Dynamo MetalFest 2018
 
1234567
 
festival logo

BOSPOP 2018Naast de muziek werd het publiek verhit door een brandende zon en een...

festival logo

MTV 5 NIGHT STAND Na de welbekende bierreclame was ik erg benieuwd hoe de Heineken Music Hall...