VERSLAG: Lowlands 2019 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 101 foto's.

Naar het Lowlands 2019 - Zaterdag verslag
Bekijk de Lowlands 2019 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Diederik van Zessen   Rob van der Zwaan

Lowlands 2019 - Vrijdag

Het is vrijdag, 12 uur en het Lowlands-publiek is klaar om vroeg te pieken. Sinds de 24-uurstent is ingeruild voor de ArmadiLLow maakt de donderdag volwaardig deel uit van het festival en kiezen nog meer festivalgangers ervoor om een extra dagje vrij te nemen voor het weekend. Het zonnetje brandde ze hun tenten gebrand alweer vroeg uit en dat zorgt voor topdrukte bij Girl in Red, die al om twaalf uur geprogrammeerd staat in de India.

De bar van de Bravo staan dan al een gigantische rijen. Donnie is na drie jaar terug op Lowlands en de verwachtingen zijn niet voor de poes. Hij noemde zichzelf altijd al zo, maar met hits als ‘Barry Haze’ en ’Snelle Planga’ op zak kun je rustig stellen dat hij een fenomeen is geworden. Het succes leverde hem veel boekingen op, en die ervaring straalt er vanaf in Biddinghuizen. De keuze om naast zijn vaste dj ook een drummer en een gitarist mee te nemen, pakt geweldig uit. Donnie is verkouden en slecht bij stem, maar dat lijkt het Lowlands-publiek niet de deren: bij ’Tuinslang’ valt de eerste voorzichtige moshpit van het festival te noteren en op de disco vibe van ‘Hydrotering’ gaan de voetjes van de vloer. Nog even aftoppen met een vleugje Jeugd van Tegenwoordig dankzij een gastoptreden van Willy Wartaal en de band kan tevreden van het podium stappen. De kop is eraf!

Dan door naar de kleine X-Ray stage, waar het Amsterdamse Meetsysteem het bal mag openen. Na een aantal dromerige liedjes, die wel erg lauw worden geserveerd, neemt frontman Ricky Cherim het woord: "Wij zijn Meetsysteem, als je dat nog niet wIst”. Dat wél, maar doordat het al de hele tijd achter hem geprojecteerd staat, valt het publiek nu wel voor het eerst op dat de bandnaam een palindroom is. Tijd zat om daar naar te kijken, want terwijl Ricky babbelt, kabbelt de muziek. Zelfs als er twee blazers worden bijgehaald, en er in totaal liefst zeven mensen op het podium staan, loopt de tent langzaam leeg. Zonde, want als de band het tempo voor ‘Goed te doen’ flink omhoog gooit, maakt Meetsysteem op het nippertje nog overtuigend duidelijk waarom het deze felbegeerde Lowlands-boeking kreeg.

De subtiliteit is bij Slaves ver te zoeken. Zelf noemen ze zich spottend een boyband, maar het gaat in werkelijkheid om een tweetal Engelsen, die als hooligans met minimale middelen (drums en gitaar) voor het maximale effect gaan. In 2015 zette Slaves op Lowlands al de Charlie op stelten met hun lompe Engelse punk. Nu is de veel grotere India aan de beurt. Ook hier weten gitarist Laurie Vincent en drummer/zanger Isaac Holman de nodige moshpits te veroorzaken. Na een donderdag waarin het voor veel mensen laat is geworden, was Lowlands wel toe aan dit potje herrie.

Waar Slaves begon, gaat The Chats verder met een set onvervalste garagepunk in de X-ray. The Chats is een Australisch trio dat een viral hit had met hun nummer 'Smoko'. De groep laat vanmiddag zien een stuk meer in de mars te hebben. Zelf noemen ze hun stijl shed-rock. In de praktijk is dat een aanstekelijke mix van punk, garagerock en surf. Together Pangea en Fidlar meets the Hives, zeg maar. Voor dit soort optredens is de X-ray uitgevonden. Lekker chaotisch, zichzelf niet te serieus nemend en hyper-energiek. Tot grote tevredenheid van het publiek is er ruimte voor een cover van Kiss nummer 'Rock & Roll All Nite' en na vijf minuten geschreeuw krijgt een inmiddels halflege X-Ray zelfs nog een onverwachte toegift voor z'n kiezen.

Al decennialang maakt wereldmuziek een belangrijk deel uit van het Lowlands-programma. Wie net is wezen Interrailen door de Balkan, of heeft gebackpackt in Latijns-Amerika of Zuidoost-Azië kan zich het hele weekend prima vermaken in de Lima-tent, waar de exotische klanken je om de oren vliegen. Bij Yin Yin bijvoorbeeld, al komt die band gewoon uit Maastricht. De Limburgers zijn geïnspireerd door Thaise funk en maken naar eigen zeggen Thaichedelische muziek. Dat is net zo Thais als babi pangang Chinees is, maar het Lowlands-publiek maalt er niet om. Tot ver buiten de tent deint de massa op de maat, die trouwens wordt gehouden door een percussionist met, hoe kan het ook anders, blote handen.

California is ver weg en de zon schijnt er vaak, dus The Growlers vinden het er wel prima en maken maar zelden de oversteek naar Europa om te touren. Dat de band rond Brooks Nielsen in november een show in Paradiso gaf was dus goed nieuws voor de fans, en ze konden al helemaal hun hart op toen ook Biddinghuizen aan het tourschema werd toegevoegd. Omdat ze de Amsterdamse poptempel met gemak uitverkochten, kregen ze op Lowlands de forse Heineken-tent toebedeeld, maar die is verbazingwekkend genoeg maar half gevuld als het zestal de eerste noten inzet. De band lijkt er zelf ook een beetje door teleurgesteld, en heeft de setlist ook wat ongelukkig uitgekozen. Van het rijke oevre van (maar liefst zeven studioalbums!) opent de band precies met de gezapige singles, waardoor het geduld van de weinige toehoorders onnodig op de proef wordt gesteld. Eigenlijk maar goed dat The Growlers deze zomer maar op een paar festivals spelen, maar als ze dat zaterdag en zondag nog in Frankrijk en Engeland doen, kunnen ze ‘Going Gets Tough’ en ’Night Ride’ beter wat verder naar voren halen.

Het is voor Ronnie Flex de derde keer op Lowlands, nadat hij in 2015 als deel van hiphop-project New Wave en twee jaar later voor het eerst met zijn Deuxperience-band op het affiche stond. Met datzelfde collectief mag hij vandaag in de Apha, het hoofdpodium van Lowlands, spelen. Dat de popster met zulke grote podia raad weet, heeft de allang bewezen. Vorig jaar al stond hij prominent op Pinkpop en ook de AFAS Live en Ahoy verkocht hij uit. Omdat het bij Ronnie altijd weer de vraag is hoe zijn pet staat en wie hij heeft meegenomen, blijft het elke keer weer spannend om hem in actie te zien. Al snel blijkt dat de zanger goede zin heeft; en in zijn stem klinkt op zijn 27ste meer controle dan ooit. "We gaan het viraal maken!”, roept Ronnie en haalt daarvoor alles uit de kast: er is een mondharmonica-solo, er zijn gigantische moshpits en tijdens ‘Energie’ dwarrelt er zoveel confetti naar beneden dat het lijkt alsof Ronnie voor de derde keer in zijn leven de Popprijs heeft gewonnen. Van zijn muzikale vrienden is naast de vaste Deuxperience-band eigenlijk alleen Maan meegekomen naar Biddinghuizen, en dat is toch wel teleurstellend. Het is zeker niet zo dat de popdiva niet overtuigt in ‘Blijf bij mij’, maar hadden SFB, Boef, Tabitha en Lil’ Kleine het niet leuk gevonden om ook op dit hoge podium te staan?

Tijdens het optreden van Ronnie Flex is het spitsuur aan de randen van het Alpha-terrein, waar dansende vriendengroepen van het zonnetje genieten. Op het weer valt niets af te dingen, en daarop hadden veel Lowlanders na de slechte voorspellingen duidelijk niet meer gerekend. Aan die hippe kaplaarzen en fonkelnieuwe poncho’s heb je niet veel als er geen druppel valt, maar toch lopen veel bezoekers er nog zwetend in rond. Ook het ouderwetse regenhoedje is weer populair, maar die kun je natuurlijk net zo goed als zonnebescherming gebruiken. Het is maar te hopen dat in al die Zeeman-fanny packs ook een tube zonnebrand is ingepakt.

Mike Skinner van The Streets duikt het eerste nummer al het publiek in. 'You are all very tall' merkt hij op. Het is het begin van een show waarin de frontman opvallend bezig is contact te zoeken met het publiek. Zijn dramatisch dronken en volledig mislukte optreden op Lowlands 2004, had hij in 2006 al gerevancheerd, maar zelfs nu nog, 15 jaar later, komt hij er een aantal keer op terug. Natuurlijk leunt de show van The Streets erg op de hits van lang geleden, maar ook vanmiddag laat Mike Skinner zien als geen ander te kunnen switchen tussen snelle en agressieve grime en gevoelige balads, begeleid door een akoestische gitaar. Deze variatie houdt het optreden interessant. Tijdens afsluiter 'Fit But You Know It' wil Skinner een grote wasmachine zien, zoals die ook op de Lowlands camping staat. Dat komt natuurlijk helemaal goed!

De naam Hyukoh zal niet veel mensen wat zeggen, maar de Zuid-Koreaanse groep laat vanmiddag in de Lima zien dat goede, ambitieuze dreampop niet alleen in Europa, Amerika of Australie gemaakt wordt. Zuid-Korea kennen we natuurlijk als land van de overgeproduceerde K-Pop, des te leuker dat Hyukoh laat zien dat er ook goede indie gemaakt wordt. Zeer terecht speelt Hyukoh de Lima-tent goed vol. Voor dit soort verrassingen kopen mensen hun kaartje voor Lowlands.

Hoe goed is een liveact die op een festival precies zo klinkt als op hun studioalbum? Die vraag doemt op bij het optreden van Jungle in de Bravo-tent. Het Britse zevental bracht vorig jaar hun ‘lastige tweede’ uit. ‘For Ever’ verkocht niet sensationeel goed, maar de release zorgde er in ieder geval voor dat ze na vijf jaar weer eens op Lowlands spelen. Dat de band synthesizers combineert met een blazersectie, slaat goed aan bij een festivalpubliek. Helaas oogt de uitvoering het eerste halfuur nogal machinaal en vreugdeloos. Pas als drie nummers voor het einde de interactie met het publiek wordt gezocht, krijgt het optreden een uniek karakter. “It’s time to drop your first pill!”, roept frontman Josh Lloyd-Watson tijdens ‘Drops’ en alle rijen gaan los. Later vervolgt de band: "Who's fucked up tonight? We're here till tomorrow morning so we are too!”. Lowlands geeft antwoord door volledig los te gaan op afsluiters ‘Busy Earning’ en ’Time’.

Goeiedag, 'Ciao, Adios’, wat heeft Anne-Marie toch een hoop hits. Met zulk zwaar geschut blaas je Lowlands sowieso omver, maar de Britse levert vanmiddag maatwerk: vooral in het hoge is haar stem fascinerend goed en de nummers klinken nog beter dan in de producties van onder andere Rudimental, Clean Bandit en Marshmello. Haar bandleden verbleken behoorlijk naast zoveel sterrenstof, maar omdat haar toetsenist jarig is krijgt hij toch nog wat shine. ‘Er is er een jarig’ blijkt voor de band nogal een verwarrend lied en als door het publiek ook nog eens ‘hiep hiep hoera’ wordt ingezet, is iedereen met stomheid geslagen. De popdiva lacht het charmant weg, en dat doet ze ook als ze in het publiek ineens iets vreemds ziet: “It’s quite hard to concentrate when there's a picture of a penis in the sky". Andere artiesten hadden hier misschien aanstoot aangenomen, maar Anne-Marie lacht het weg: "Is that yours? Get his number!”

De Bravo tent blijkt een paar maten te groot voor de artpop van supergroep The Good, the Bad & the Queen. In juni lukte het Damon Albarn (Blur, Gorillaz), Paul Simonon (The Clash), Simon Tong (The Verve) en Tony Allen (allround Afrobeat held) niet eens de Paradiso helemaal uit te verkopen en in de Bravo, die zeker vier keer zoveel mensen kan herbergen, is het ook alles behalve vol. Met een strijkorkest, mooie sfeervolle lichtshow en ditto aankleding wordt er toch flink uitgepakt op Lowlands en tovert Albarn het ene na het andere rijkgeschakeerde nummer uit z'n hoge hoed. Als blijkt dat de groep vanavond naar eigen zeggen hun aller-allerlaatste live-show speelt, krijgt het optreden natuurlijk gelijk een extra dimensie. Lowlands neemt afscheid met een staande ovatie en een diepe buiging.

De eerste dag van Lowlands was een mooie en diverse. De voorspelde regen bleef uit en mensen die hun kaartje last-minute verkocht hebben, zullen er ongetwijfeld spijt van hebben dat ze zo'n mooie festivaldag gemist hebben.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

123456789
Donnie (NL) foto Lowlands 2019 - Vrijdag Donnie (NL) foto Lowlands 2019 - Vrijdag Donnie (NL) foto Lowlands 2019 - Vrijdag Donnie (NL) foto Lowlands 2019 - Vrijdag Fontaines D.C. foto Lowlands 2019 - Vrijdag Fontaines D.C. foto Lowlands 2019 - Vrijdag Fontaines D.C. foto Lowlands 2019 - Vrijdag Fontaines D.C. foto Lowlands 2019 - Vrijdag Fontaines D.C. foto Lowlands 2019 - Vrijdag Frank Turner & The Sleeping Souls foto Lowlands 2019 - Vrijdag Frank Turner & The Sleeping Souls foto Lowlands 2019 - Vrijdag Frank Turner & The Sleeping Souls foto Lowlands 2019 - Vrijdag

123456789

LOWLANDS 2019 - ZATERDAGDag twee van Lowlands was een dag met een paar stevige buien en heel veel...

Nirwana Tuinfeest