Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 79 foto's.

Naar het Lowlands 2019 - Vrijdag verslag
Naar het Lowlands 2019 - Zondag verslag
Bekijk de Lowlands 2019 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan   Diederik van Zessen

Lowlands 2019 - Zaterdag

In de Heineken strooit Joostvanaf het begin met wijsheden:"Ik weet dat het vroeg is, maar ergens op de wereld is het laat!” De 21-jarige rapper mag van de Lowlands-organisatie op herhaling, nadat de kleine X-Ray stage vorig jaar veel te klein voor hem bleek. Het werd zo’n optreden waarvan veel mensen beweerden vooral te hebben gestaan, en dat valt nooit te verifiëren want al na een paar minuten veranderde het publiek in één grote moshpit met rondvliegende vlaggen, tassen en kledingstukken. In 2019 is de Fries nog steeds 'fly als een meeuw' en blijkt hij de grote tent makkelijk een uur te kunnen vermaken. “De meesten van jullie zijn ouder dan ik, maar dat maakt niet uit”, constateert hij tijdens één van de weinige rustmomentjes. Het is buiten flink gaan regenen en nu iedereen lekker dicht bij elkaar is komen te staan, geeft geen hond nog iets om persoonlijke hygiëne. Als Joost oproept om te moshpitten, dan doe je dat. En wanneer hij vraagt je schoen uit te doen omdat hij samen met Donnie ‘Domme Patta’ gaat spelen, ga je lekker op een sok staan springen. Joost zelf eindigt het optreden met alleen nog een boxershort met de Friese vlag, twee sokken en één schoen aan en ook veel fan zijn fans lopen na het optreden lang naar een verloren schoen of t-shirt te zoeken. Dus dit is hoe ’schijt hebben’ er in de 21ste eeuw uitziet.

Het is maar te hopen dat alle jonkies hun kleding op tijd weer gevonden hebben, want Billie Eilish staat een uur later op het programma. Zo’n beetje iedereen die de Lowlands-app downloadde, gaf aan bij dit optreden te willen zijn en de massa’s drommen inderdaad al ver voor aanvang samen voor het hoofdpodium. Wat ook samendromt: donkere wolken. Al tijdens openingsnummer ‘Bad Guy’ vallen de eerste druppels en besluit het publiek dat nog niet in de tent stond dat daar verandering in moet komen. Veel fans staan nu zo dicht samengepakt dat een danspas er niet meer in zit. Jammer voor de 17-jarige Amerikaanse, die samen met haar broer en begeleider Finneas O’Connell een prima set heeft uitgedacht. Het mysterieuze, donkere karakter van debuutalbum ‘WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO?’ komt op deze druilerige zaterdagmiddag prima uit de verf. Ook 'Belly ache', dat ze schreef toen ze 15 was, blijft tijdens de grote festivalshow overeind. De finale is geweldig, met de winterse ballad ‘When The Party’s Over’ en het belachelijk prachtige ‘Bury A Friend’. Dat de tienerster het nodig vindt om tussendoor nog een preek te geven (“Live in exactly the moment you’re in!”), zien de uitzinnige fans schijnbaar probleemloos door de vingers. Billie Eilish is inmiddels groter dan (weer)goden en op Lowlands pastte het allemaal nog maar net.

Na een aantal fikse buien, klaart het op als Idles het podium van de India betreedt. Zanger Joe Talbot en gitarist Mark Bowen verklaren zich solidair aan het festivalpubliek door het podium in regenponcho te betreden. Typisch voor de sociaal geëngageerde post-punk die ze maken. Dat Idles hier de India zo goed vult, is opvallend te noemen. In het Nederlandse clubcircuit komt de band nog niet verder dan zalen als De Helling, Vera en Doornroosje. Maar gezien de goede opkomst hier, zal de volgende tour ongetwijfeld langs een maat grotere zalen gaan. Net als in de clubs is Idles ook op Lowlands een zweterige wervelstorm van testosteron en energie. Klein minpuntje is vandaag wel dat de band de vaart van het optreden wel vaak drukt met grappen, het vragen om sitdowns en een flauwe cover van Linger van the Cranberries. Zonde, want als Idles het gaspedaal indrukt met nummers als 'Mother' en natuurlijk 'Danny Nedelko' gaan de vuisten onherroepelijk de lucht in en krijgt het de hele tent mee.

Het olijke achttal van de Argentijnse Rolando Bruno heeft nog geen instrument aangeraakt, of de Lima-tent staat al van voor tot achter te dansen. Zijn reputatie als cumbiakoning is hem reeds vooruit gesneld naar Flevoland, en de besnorde bandleider maakt er gretig gebruik van. Voor de drugsgebruikers heeft hij een organist meegenomen, wat zorgt voor een klein psychedelisch randje. Verder maakt hij het makkelijk: zonder tussenpauzen rijgt hij de hits aan elkaar en je hoeft niet eens een LOI-cursus Spaans te hebben gevolgd om ze te kunnen meezingen. “Ey ey ey”, begrijpt iedereen, "Un dos tres olanda” klinkt onweerstaanbaar en met “Yo quero bailar” weten de kaaskoppen vanmiddag ook wel raad.

Vorig jaar was het Nils Frahm in de Bravo, dit jaar doet Jon Hopkins in de Heineken de harten van liefhebbers van verfijnde electronica op Lowlands sneller kloppen. Al vrij snel blijkt dat hij vanavond heel weinig consessies doet aan het festivalpubliek. Hopkins neemt gerust een paar minuten de tijd om zijn met details volgepropte, soms hortende en stotende beats tot een climax te breien. Maar als deze climax dan eindelijk komt, reageert het publiek in de Heineken extatisch. Zelf houdt Jon Hopkins zich opvallend op de achtergrond. Wie ook voor visuele impulsen komt, moet het doen met twee danseressen beelden uit zijn videoclips. We zien de neo-klassieke pianist Joep Beving, die vanochtend het Lowlands programma opende, instemmend toekijken vanaf de rand van de tent. Ook hij ziet dat het goed is.

Van een hele orde is de Amerikaanse zanger Juice WRLD, die met een volledige band in de Bravo-tent staat. Hij is misschien wel de bekendste van alle Soundcloud-rappers: een reeks mc’s die doorbraken via dat laagdrempelige muziekplatform. Voor zijn Europese festivaltour heeft Jarad Higgins, zoals hij volledig heet, juist hoge eisen gesteld. Een mc, dj, drummer, gitarist, co2-kannonnen en last but not least een sensationele visuele show. Op de schermen worden spacy jaren ’90-stijl arcadebeelden geprojecteerd, waarin naast 3d-animaties van de zanger vooral veel pillen, flessen en guns te zien zijn. Het sluit naadloos aan bij de set van vanmiddag, waarin Juice WRLD zich muzikaal beklaagt over de vele manieren waarop zijn hart is gebroken. Vermenigvuldig deze pijn met molly (mdma), x(tc) en lean (google zelf) en je komt uit op de gevaarlijke cocktail die hem in de gelegenheid bracht om wereldhits als ‘Robbery’ en ‘Lucid Dreams’ te schrijven. Op Lowlands blijkt het publiek eigenlijk voor die tracks te komen. Ruim een halfuur kijken de mensen in de Bravo tam toe hoe de 20-jarige muzikant af en toe playbackt (tijdens ‘Roses’), soms door zijn band overschreeuwd wordt (‘Black & White) maar zo nu en dan toch ook laat horen dat hij een hele bijzondere stem heeft (‘Wasted’). Als de band zich in akelig rap tempo door de prijsnummers heeft heengewerkt, is de spanning er vanaf en loopt de tent leeg.

Misschien stappen de bezoekers dan wel richting de naastgelegen India-tent, waar Boy Pablo geprogrammeerd staat. De Noorse band maakt elektronische indiepop en heeft met hun ep ’Soy Pablo’, die vorig jaar uitkwam, ook hier enige bekendheid vergaard. Toch staat de tent op Lowlands vandaag maar halfvol als het vijftal aan hun optreden begint; en dat is maar goed ook. De huppelpop van deze jongens is zo licht als een veertje en had qua blijheid niet misstaan op een christelijk jeugdevenement. Als troetelbeertjes dansen de broertjes Nicolás en Gabriel Muñoz in hun kleurrijke H&M-blousjes over het podium. Het begint je na een halfuur te duizelen: hoeveel ‘la, la, la’ kan een mens aan? Zo’n vijfhonderd mensen blijken er niet allergisch voor en blijven tot het bittere einde (‘Dance, Baby!’) staan. Wat een doorzettingsvermogen!

The National heeft de afgelopen jaren al op flink wat grote Nederlandse festivals opzitten. Altijd was de band een van de hoogtepunten en het is dan ook niet verwonderlijk dat de verwachtingen voor het concert op Lowlands ook hooggespannen zijn. Vanavond krijgt de Amerikaanse band bovendien flink de ruimte. Van 20:30 tot 22:00 uur mag de barriton-stem van Matt Beringer door de Bravo klinken. Het duurt vanavond alleen even voordat the National echt op stoom komt. Het lijkt erop alsof Matt zich door randzaken laat afleiden. Hij wil een opgeblazen bierfles uit het publiek en vindt dat een rondstuiterende ballon kapot moet. Tweemaal rent hij met z'n microfoon aan een verlengkabel van meer dan 100 meter door het publiek. Hij pikt een biertje in van iemand die net aan de bar besteld heeft en drinkt deze achteloos op. Muzikaal staat the National op eenzaam hoog niveau, maar het wordt pas echt intens tegen het einde van de show als 'Fake Empire' wordt opgedragen aan de stichting No Guts No Glory. Deze zamelt geld in voor behandelingen tegen kanker die nog niet door zorgverzekeraars vergoed worden. Ook bij 'Terrible Love' staat het kippenvel op de armen. Eind goed, al goed.

Als je het midden zoekt tussen de ouderwetse festivalheadliner (Muse, Pearl Jam) en de moderne variant (Justin Bieber, Dua Lipa), kom je uit bij 21 Pilots. Als afsluiter van de Lowlands-zaterdag lijkt het Amerikaanse duo op zoek naar de juiste balans tussen verschillende werelden. De set van Josh en Tyler opent met de screamcore-achtige rock van ‘Jumpsuit', ‘Levitate' en een stevige versie van radiohit ‘Jumpsuit'. In het poppy middenstuk geven hits 'Stressed Out' en ‘Ride’ precies de juiste dosis lucht. Dat het duo tussendoor potsierlijke covers van 'Jump Around' en 'Bad Boys 4 Life' speelt, lijkt de Alpha niet te deren. Entertainment bieden de boys immers genoeg: we zien dansende security guards, klimmende muzikanten en op het podium staat de hele avond een brandende auto. Na een heftige toegift, met onder andere 'Car Radio', kun je concluderen dat 21 Pilots weer precies in de roos heeft gemikt.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   Anne-Marie Kok

1234567
Joost foto Lowlands 2019 - Zaterdag Joost foto Lowlands 2019 - Zaterdag Joost foto Lowlands 2019 - Zaterdag Joost foto Lowlands 2019 - Zaterdag Durand Jones & the Indications foto Lowlands 2019 - Zaterdag Durand Jones & the Indications foto Lowlands 2019 - Zaterdag Durand Jones & the Indications foto Lowlands 2019 - Zaterdag I Don't Know How But They Found Me foto Lowlands 2019 - Zaterdag I Don't Know How But They Found Me foto Lowlands 2019 - Zaterdag I Don't Know How But They Found Me foto Lowlands 2019 - Zaterdag I Don't Know How But They Found Me foto Lowlands 2019 - Zaterdag Billie Eilish foto Lowlands 2019 - Zaterdag

1234567

LOWLANDS 2019 - ZONDAGAan al het goed komt een eind. Ook aan Lowlands 2019. Vandaag doet...

Lowlands 2019