VERSLAG: Festival Stille Nacht 2019

Naar het Festival Stille Nacht 2019 verslag

VERSLAG: Michiel van den Dorpel

Een mooi kerstpodium voor singer-songwriters in Maassilo

Een warm kerstfestival in een kille oude fabriek ?? Welkom op 'Stille Nacht', welkom in de Maassilo !
Het door Rotown georganiseerde winterfestival bestaat al enige jaren en is een podium voor singer-songwriters en indie bandjes. Acts als Tamino, Bear´s Den, A Balladeer en Jacco Gartner hebben hebben in het verleden hier opgetreden. Bekendere namen worden afgewisseld met nieuw talent, soms verassend goed, soms uuuh, wat minder. De sfeer is zeer gemoedelijk en de bezoekers van alle leeftijden. Ook dit jaar waren er weer acts om naar uit te kijken, zoals I am Oak en het Britse Amber Run.

In de Grote Zaal mag de Vlaamse voormalige Arid zanger Jasper Steverlinck de spits afbijten. Zijn beste vriend, Valentijn Elsen, begeleidt hem op piano/orgel. Steverlinck zingt (en praat) het publiek door een prachtige set van gevoelige liedjes. Zijn stem is warm, en zijn vocale bereik indrukwekkend. Hij durft het aan om George Michael’s ‘Different Corner’ te coveren en slaagt daar ook nog in.

Om in de ‘Now’ en de ‘Wow’ zalen te komen, neem je de lift tot de tiende verdieping. Verder moet je op het geluid afgaan om eindbestemming te vinden voor Ciao Lucifer.
Het grappige duo maakt, naar eigen zeggen,‘dance punk’; met een gitaar en een drumstel. In het aangrenzende ‘Now’ speelt later de Amerikaanse Andrew Combs, die al heel wat verder is en vier langspelers op zijn conto heeft staan. De singer-songwriter heeft een prachtige stem en er is niets mis met zijn liedjes. Na verloop van tijd begint het echter saai te worden, niet in de laatste plaats vanwege gebrek aan persoonlijkheid van Combs.

Terug op het hoofdpodium met I Am Oak op herhaling. De heerlijk kabbelende liedjes van Thijs Kuijken zijn een lust voor het oor. De afsluiting met een minutenlange kakefonie van gitaren, lag niet in lijn met het voorgaande, maar was wèl heel lekker!

Het leukste van dit soort festivals is gewoon ergens tegenaan lopen en naar binnen gaan. In de zaal genaamd ‘Raaf’ speelt AVA. Dit Engelse duo bestaat uit Anna Phoebe (viool), met Duitse roots, en Aisling Brouwer, (keyboard) met Nederlandse roots. Klassiek wordt gecombineerd met uiteenlopende genres, van ambient tot metal. Een andere dame die indruk maakt is Robin Kester. Droompop, haast hypnotiserend. Lieflijk, met een wat donkere ondertoon. Een groeibriljantje, met Marien Dorleijn van Moss als mentor.

Als uitsmijter is het Engelse Amber Run overgevlogen. Dat wat Andrew Combs tekortschiet, is bij Frontman Joshua Keogh weer te ver doorgeslagen. Hij overscheeuwt zichzelf, waarschijnlijk bij gebrek aan zangtalent. Dit soort teenybopper-rock hoort niet thuis op Stille Nacht. Hoe jammer ook, in zijn geheel is het een geslaagde avond geweest in Rotterdam.

Merry Christmas !

FESTIVAL STILLE NACHT 2019Voor de tweede keer op rij was de Maassilo in Rotterdam decor voor het...

MUMA 2019 Op MuMa (Music Marathon) in Bern, krijgen Zwitserse acts de kans zich te...