VERSLAG: Back to Live Fieldlab festival pop

Festivalinfo was aanwezig op Fieldlab Festival - pop 2021 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 76 foto's.

Bekijk de Back to Live Fieldlab festival pop foto's

VERSLAG: Junita Den Enting

Back to Live Fieldlab festival pop

Maanden hebben we er op moeten wachten: live muziek. Ondanks de corona-pandemie is dit weekend de festival-loze sleur eindelijk doorbroken. Het evenemententerrein van Walibi Holland werd omgebouwd tot proef-evenement ‘Back to Live’. Onder leiding van Fieldlab Evenementen werd binnen de kaders van veiligheid en gezondheid getoetst onder welke voorwaardes we straks weer samen kunnen komen op de festivalweides. 1500 mensen mochten zichzelf gelukkig prijzen, zij zijn de eerste die dit jaar een popfestival bezoeken.

Afgelopen vrijdag begint stap één van het festivalbezoek. Na een beetje geluk te hebben gehad bij de online kaartverkoop is een negatieve corona test afleggen een voorwaarde om ‘Back to Live’ te mogen bezoeken. Alle 1500 bezoekers moeten zich maximaal 48 uur van te voren laten testen op een van de vier aangewezen locaties. Dat kan in Eindhoven, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam.

Via het reserveringssysteem reserveren we een plekje in Amsterdam. Met de ID-kaart paraat vormt zich al snel een heuse 1,5 meter wachtrij vol super enthousiaste twintigers. Ondanks het gegeven dat je toch echt een stokje in je neus krijgt is er alles aan gedaan om een fijne sfeer te behouden. Vergeet die saaie teststraat, hier is het feest met de nieuwste hits over de speakers.

Aan het begin van de zaterdagnacht volgt -sneller dan gepland- voor ons de uitslag. Negatief, op naar zondag. Voor dit weekend is vrijwillige een proef gehouden met de CoronaCheck app. Via behoorlijk wat verwijzingen en codes, lukt het om de negatieve testuitslag om laten zetten in een QR code. Het is even wat werk, maar het moet de controle van de uitslag vereenvoudigen en is minder fraudegevoelig. Een geprinte uitslag kan natuurlijk vervalst worden en het tonen van een legitimatiebewijs blijft.

Via vier controles komen bezoekers gereguleerd binnenstromen in drie groepen van 500 man. Eerst de negatieve testuitslag in QR-code, gevolgd door een gezondheidscheck, tassen controle en uitgereikte 'tag' waarbij de bewegingen van bezoekers worden geanalyseerd. Tijdens het festival zijn geen aparte testgroepen zoals we die eerder wel bij de concerten zagen. Voor iedereen op het terrein gelden dezelfde regels, of misschien beter gezegd: nauwelijks regels. Geen 1,5 meter afstand, geen mondkapjes en keihard meezingen is toegestaan. Het voelt als vanouds.

Al snel nadat de deuren van het terrein zijn geopend zoeken de eerste bezoekers elkaar op bij de mainstage. Het publiek weet wel wie er komt spelen, maar niet wanneer. Een bewuste keuze van de organisatie om de 1500 mensen ook echt op het terrein te houden en niet alleen te lokken naar het optreden van hun favoriete artiest.

Even na 13:00 uur wordt Nederlands -misschien wel grootste- talent Froukje aangekondigd. De 19 jarige zangeres opent met haar hit ‘’Groter dan ik’’. Ondanks een succesvol afgelopen jaar heeft ze nog weinig live optredens kunnen doen. "Voor mij is dit zo overweldigend, ik heb nog nooit voor zoveel publiek gestaan" vertelt ze emotioneel aan het publiek. Dat is overigens enkel te merken aan de nog wat verlegen houding van de artieste. Het publiek heeft haar allang omarmt en gaat volledig op in de melodieuze, serieuze maar ook dansbare popmuziek. Het nummer 'Onbezonnen' waarin Froukje zingt ‘Ik weet niet wat ik moet zeggen, ik weet niet wat ik moet doen. Het enige dat ik weet, we gaan niet meer terug naar toen’,  is vanmiddag voor de 1500 gelukkigen even niet van toepassing. Zij zijn weer even terug naar toen.

Naast de mainstage is er ook een tweede podium op 'Back to Live'. Terwijl het publiek zich langzaam verplaatst worden ze verrast met een spontaan optreden van nog een Nederlandstalige artieste. S10 mag uitvaller Donnie vervangen. "Eigenlijk was ik hier om bij het optreden van Froukje te kijken. Maar als ik hier toch ben wil ik hier natuurlijk ook spelen." Slechts een half uur van te voren kreeg ze te horen dat ze voor publiek mocht spelen. Het lijkt alsof het publiek nog even moet wennen. Na een groot onthaal sijpelt de aandacht langzaam weg. Het sociale karakter van het festival lijkt het even te winnen van de muziek. Jonge vrouwen en mannen maken rijkelijk gebruik van de mogelijkheid elkaar te ontmoeten, in gesprek te gaan en foto’s met elkaar te maken. Ondanks meerdere pogingen van S10 het publiek mee te laten dansen, laten ze haar een beetje in de steek. Onterecht want het is ook zonder haar bloemenjurk wel degelijk een interessant en sterk optreden.

Na Froukje en S10  volgt Maan op de mainstage. De zangeres, bekend van The Voice, heeft inmiddels een aardig repertoire opgebouwd. Maan is een van de artiesten waar liefhebbers de afgelopen tijd toch nieuwe muziek van konden aanzetten. Ook deed ze mee aan de online versie van 'Vrienden van Amstel Live' waarbij ze te zien was via een livestream. Na al die online concerten en alternatieve oplossingen mocht ook Maan het podium betreden. Het publiek mag dan wel een leeftijd van midden en eind twintig hebben, ze springen een gat in de lucht bij de 24 jarige Noord-Hollandse die haar podium deelt met twee danseressen en band. De zoetsappige liedjes vallen blijkbaar niet alleen in de smaak bij tieners. Een groot compliment gaat uit naar de band, die het geheel naar een hoger level tilt. De verrassing komt wanneer Snelle ook nog even ingevlogen wordt om hun net uitgebrachte nummer live te spelen. Een primeur.

Als je het over een Nederlandse rockband hebt moet De Staat gelijk in je opkomen. Tegen het eind van de middag bestijgt de Nijmeegse groep het hoofdpodium. Intussen hebben de festivalgangers bamboe takken op het terrein verzameld en gaat steeds meer groen de lucht in. Een soort tropische vibe ondanks de flinke kou en volle wind, welke vrij spel heeft in de overdekte tent.
Als je het over live muziek hebt en het gemis omschrijft zullen veel mensen de gitaren noemen. Wat is het een verademing om De Staat weer snoeihard en ongekend strak te horen spelen. Naast een moshpit zijn er zelfs een paar durfallen die het niet kunnen laten om te crowdsurfen.

Nog een nieuwkomer is Bilal Wahib. Misschien ken je hem al van zijn succesvolle rollen in Mocro Maffia en Commando’s. In 2019 startte hij ook zijn zangcarrière, niet veel later was daar de grote hit 'Tigers' waarmee hij vanmiddag ook zijn show opent. Op podium twee zijn alle ogen gericht op Wahib. Na zijn opkomst wordt gelijk duidelijk waarom, performen zit in het DNA van deze artiest. Na enkele minuten staat de eerste dame uit het publiek al op het podium voor een knuffel. "Jullie zijn allemaal getest toch? Wie wil er een knuffel? Kom, kom!" dat laat Samira -die zich gelijk ook even mag voorstellen- geen twee keer zeggen. Daarna mogen ook nog twee 'echte mannen' een knuffel komen brengen. Ook voor het nummer 'video-fixen' mag een bezoekster zich melden op het podium. Niet voor een knuffel maar voor een duet. Een carrière als zangeres zit er voor haar niet in, maar gelachen heeft iedereen. Een ding staat vast, Bilal Wahib is een echt podiumbeest met mooi stemgeluid.

De avond valt en als afsluiter van een bijzondere dag is het de beurt aan Chef’Special. De Haarlemse band heeft al aardig wat ervaring opgedaan in binnen en buitenland. Normaal staan ze bijna op ieder festival dus ook vandaag kunnen ze niet ontbreken. In maart 2020 kwam het album 'Unfold' uit. Touren met nieuwe muziek is logischerwijs nog geen mogelijkheid voor de band geweest. Om het publiek niet meteen in het diepe te gooien met een hele nieuwe set, is vanavond een dynamische setlist gemaakt met twee nieuwe nummers. 'Someone Else’s Love' en 'Trouble' worden warm ontvangen door de dansende massa. Voor 'Biggest Monkey' krijgt de band weer ondersteuning van de blazers. Nu het langzaamaan begint te schemeren en het licht steeds beter tot zijn recht komt houdt niet iedereen het meer droog.

Het besef dat er nog zoveel onzekerheid is rondom de toekomst van live optredens groeit naarmate de show vordert. Het besef dat er nog geen vooruitzicht is wanneer dit soort muzikale hoogtepunten weer plaats kunnen vinden. Het besef dat wij met deze testgroep van iedere minuut moeten genieten voor zolang het duurt. Dat beseft Chef’Special zich net zo goed. Dankzij de Haarlemse band heeft iedereen zich nog een keer volledig kunnen geven. We hebben eraan mogen proeven vandaag en op naar een groots festival met afgeladen grote weides!

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234567
 foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop Froukje foto Back to Live Fieldlab festival pop Froukje foto Back to Live Fieldlab festival pop Froukje foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop  foto Back to Live Fieldlab festival pop

1234567

BACK TO THE RIVERS 2021We waren bij Back to the Rivers, op het eiland van Dordrecht, een 3-daags...

POPRONDE EINDFEEST 2020 Door alle ellende met het corona-virus is van de Popronde in 2020 weinig...