VERSLAG: ESPERANZAH! 2021

VERSLAG: Karst Jaarsma

Le Petit Esperanzah!

Terwijl het festivalseizoen van 2021 ook vrijwel definitief kan worden afgeschreven vindt er in Wallonië met Le Petit Esperanzah het eerste COVID-19 vrije festival in de regio plaats. Het wereldmuziekfestival ontvangt normaal gesproken 12.000 bezoekers met grote namen uit het genre als Goran Bregovic, Alpha Blondy en Manu Chao. Dit jaar is de opzet met 4.000 bezoekers kleinschalig. Je komt dan ook alleen binnen met een bewijs dat je corona-vrij bent. Eenmaal binnen mogen de mondkapjes af.

De locatie is buitengewoon prachtig. Het festival vindt plaats in de Abdij van Floreffe, op 20 minuten afstand van Namen (hoofdstad van Wallonië). Twee podia zijn rondom de Abdij heen gebouwd. Ook is er ruimte voor straattheater en debat. Het motto is een tour naar de toekomst. Dat betreft goede inhoudelijke discussies over inclusiviteit, duurzaamheid en economische ontwikkeling van de regio. Vanzelfsprekend allemaal in het Frans. De doorblik naar de toekomst blijkt gelukkig ook uit het muzikale aanbod. Hoewel geen grote namen, heeft de organisatie een interessant programma dat laat horen dat wereldmuziek niet meer in een hokje te plaatsen valt.

Het debuutalbum van La Dame Blanche mag dan uit 2014 komen. De Cubaanse zangeres en rapper heeft zich bewezen als een interessante muzikante. Op het hoofdpodium speelt ze met Cubaanse stereotypen van dikke sigaar en cognac, maar zet een knallend optreden neer. Hiphop, dancehall, soca en blokfluit solo’s vullen elkaar gemakkelijk aan. ‘La Indiconcial’ blijft lang beklijven. James BKS moet zijn debuutalbum nog uitbrengen. Ook hij laat een toekomstbestendige mix horen. Hij produceerde voor Snoop Dogg en JaRule, maar richt zich nu op een eigen carrière. Het geluid van James BKS bestaat uit een verrassende mix van Afrikaanse muziek en hiphop. De zuivere refreinen die aan Salif Keita doen denken en de repetitieve Congolese gitaarloopjes blijken moeiteloos samen te gaan met raps en beats. James krijgt hulp van een goede band. Het resultaat is een mix van Afrikaans, rap en soul dat doet denken aan een frisse versie van Rudimental.

Ook bij de minder bekende namen valt er genoeg te ontdekken. De frisse blik naar de toekomst is daarbij de gemene deler. De compleet in maskers gehulde mannen van Fulu Miziki lijken met hun zelfgemaakte instrumenten een typisch Congolese band. Echter, de zwaar op drums leunende ritmes, inclusief continu jengelend gitaar, kunnen zo de clubs in. De tevens in een masker gehulde Ozferti combineert Arabische ritmes met instrumentaal gitaarwerk en live ondersteuning van een drummer. Een interessant recept dat helaas nog niet helemaal uit de verf komt.

Er zijn ook genoeg acts die wat minder de innovatie opzoeken. De uit Mauritanië afkomstige Meryl presenteert prima Franstalige hiphop. Het is hiphop uit de school van Juice Wrld. Meryl komt echter het beste tot haar recht met de agressieve dancehall van ‘Coucou’. De Belgische mannen van Winter Woods tappen uit het bombastische folk vat. De zanger heeft een sterke stem. De ritmes doen denken aan Mumford & Sons en The Lumineers, maar hebben een catchy gevoel waardoor continu de verwachting bestaat dat een beat van Avicii zijn intrede gaat maken. Ziza Youssouf verrast met een reggae set die doet denken aan Alpha Blondy. De muzikant uit Mauritanië heeft een grote band die, mede dankzij de trompet en kora, heerlijke en verrassende reggae speelt.

Onder de noemer Le Petit Esperanzah valt er in België een frisse blik naar de toekomst te beluisteren. Het is vooral heerlijk om een weekend verrast te worden door goede muziek. Net zo fijn is de weersvoorspelling met veel regen, maar het geluk hebben om toch vrijwel droog te blijven. En simpelweg omringt te zijn door aangename mensen. Met als motto een blik naar de toekomst is dit toch vooral het perspectief naar de toekomst dat het meeste lonkt.

YES IN MY BACKYARD 2021In Alkmaar organiseerden het Noord-Hollandse rondtrekkende theaterfestival...

ON THE ROAD AGAIN 2021 25 juli was het tijd voor het On The Road Again Festival in het Zomertheater...